سامانه فرادید به دنبال شفاف سازی عملکرد اپراتورها است

به گزارش بلاگ پو، سامانه سنجش کیفیت شاخص های شبکه ملی اطلاعات با نام فرادید با هزینه 61 میلیارد ریال و با هدف رصد کیفیت خدمات ارتباطی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد. در پی رونمایی این سامانه سنجش به سراغ مجید حقی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) رفتیم تا جزئیات بیشتری را درباره این سامانه بدانیم.

سامانه فرادید به دنبال شفاف سازی عملکرد اپراتورها است

سامانه فرادید چگونه سامانه ای است؟

این سامانه امکان جمع آوری اطلاعات کیفیت خدمات ارائه شده از سوی اپراتورها و تجزیه و تحلیل اطلاعات را ممکن می سازد. به این معنا که هر شهروند از هر نقطه در کشور می تواند وضعیت سرویس دریافتی خود و نیز سرویس ارائه شده از سوی سایر اپراتورها را مشاهده و ارزیابی کند و بعد از آن اقدام به خرید کند.

چرا نام فرادید برای این سامانه انتخاب شده است؟

ما به دنبال شناسایی عمق مسائل در شبکه اینترنت هستیم بنابراین می خواهیم نگاهی فراتر از آنچه هست را داشته باشیم. به عبارتی با فرادید به دنبال عمق بیشتری از اطلاعات با قضاوت عالمانه تر و دقیق تریم.

سامانه فرادید چه اهدافی را دنبال می نماید؟

اهداف اصلی این سامانه ایجاد شفافیت و رقابت بین اپراتورهاست، چون وقتی شفافیت رخ دهد مردم نیز به حق خود می رسند از این رو می خواهیم برای ارائه خدمات اینترنت باکیفیت و با قیمت مناسب بین اپراتورها رقابت ایجاد کنیم تا به برابری و تعدیل برسیم.

این رقابت چگونه ایجاد خواهد شد؟

وقتی مشترکان به دنبال انتخاب اپراتور باکیفیت تر باشند بنابراین اپراتورها به تکاپو افتاده و کوشش می نمایند با برطرف موانع و مسائل موجود، کیفیت خدمات خود را بالا ببرند تا مبادا مشتریان خود را از دست بدهند. اگر شفافیت را در فضای هر کاری ایجاد کنیم بین اپراتورها رقابت شکل می گیرد. به عنوان مثال وقتی اپراتورها خدمات اینترنت را به یک قیمت می فروشند کاربران تصور می نمایند چون هر دو دارای قیمت یکسانی است، حتماً دارای کیفیت یکسانی نیز است ولی این تصور اشتباهی است. دلیل قیمت یکسان مبنی بر وجود کیفیت یکسان نیست به همین دلیل ما به عنوان ناظر باید به کاربران تفاوت کیفیت را نشان دهیم و این کار را با سامانه فرادید عملیاتی می کنیم، یعنی با ایجاد شفافیت مشترکان می توانند خدمات باکیفیت تر را انتخاب نمایند.

از ایجاد رقابت چه کسانی نفع می برند؟

از این رقابت کاربران و اپراتورها نفع می برند. از یک سو مردم محصول و خدمات باکیفیتی را دریافت می نمایند. از سوی دیگر اپراتورها برای ارتقای کیفیت خدمات شبکه اینترنت خود گام هایی را برمی دارند تا نه تنها بازار خود را از دست ندهند، بلکه بازار بیشتری را نیز برای خود جذب نمایند. با این اقدام کل شبکه اینترنت نیز با ارتقا یک گام به جلو حرکت می نماید. به عبارتی با این راه به دنبال رساندن سرویس مطلوب تر به دست مردم و ارتقای اپراتورها هستیم.

در این میان نقش کاربران چیست؟ تمام کاربران در سنجش کیفیت خدمات اینترنت اپراتورها، بخش نظارت رگولاتوری را یاری خواهند داد؟

خیر. به ازای هر اپراتور کاربران متخصصی را در کل کشور گزینش نموده ایم تا کیفیت شبکه اپراتورها را اندازه گیری نموده و به وسیله سامانه مرتب به بخش نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گزارش دهند. به عبارتی کاربری که متخصص است و در عین حال خدمات دریافت می نماید در سنجش کیفیت خدمات اینترنتی که از اپراتورها دریافت می نماید ما را یاری می دهد؛ چون امکان استفاده از تمام کاربران برای ارزیابی کیفیت شبکه اپراتورها امکانپذیر نیست بنابراین ما از کاربران متخصص خود در سراسر کشور بهره برده ایم به طوری که نیازمندی های کاربران را شبیه سازی نموده ایم تا این کاربران خاص ما در هنگام وبگردی، ایمیل زدن، تماشای فیلم، ارسال ویس و... کیفیت شبکه اینترنت اپراتورها را اندازه گیری نمایند. کاربران خاص ما وب سایت هایی که بازنموده اند چند کیلوبایت و زمان بارگذاری آن چه میزان بوده است. آنها می توانند تأخیر و... را در زمان های مختلف اندازه گیری نموده و به وسیله سامانه فرادید به رگولاتوری گزارش نمایند.

سامانه فرادید قرار است تنها کیفیت شبکه ملی اطلاعات یعنی محتواهای داخلی را اندازه گیری کند؟

خیر. این سامانه هم محتوای داخلی و هم محتوای خارجی را ارزیابی و سنجش کیفیت می نماید. اما قرار است محتوایی که روی شبکه ملی اطلاعات ارائه می گردد را دقیق تر ارزیابی و سنجش کند. به همین دلیل برای اندازه گیری دسترسی به محتوای داخلی، ابزارهای سنجش جداگانه ای در نظر گرفته ایم. کاربران متخصص ما در سراسر کشور قرار است به سایت هایی که دارای ترافیک بالایی است مراجعه نموده و شاخص ها را اندازه گیری نموده و گزارش نمایند. از سوی دیگر می خواهیم جایی که کاربران زیادی مانند صحن رضوی، بازار تهران، مراکز تفریحی و... وجود دارد کیفیت خدمات اینترنت اپراتورها را به صورت ویژه ارزیابی کنیم. معتقدیم اگر کیفیت سایت هایی که کاربران زیادی از آن استفاده می نمایند، دارای کیفیت خوبی باشد یعنی ما و اپراتورها در ارائه خدمات اینترنت به مردم درست عمل نموده ایم. باید بیشترین ترافیک در بهترین وضعیت باشد. سایت هایی هم که در خارج از هم کشورند و بیشترین بازدید را دارند نیز اندازه گیری می شوند.

قطعاً مسائل در بخش لایه انتهایی که دسترسی کاربران است خلاصه نمی گردد، چرا که مسائل دیگر لایه ها مانند مخابرات و زیرساخت نیز باید برطرف شوند برای آنالیز مسائل این دو لایه چه اقدام هایی انجام شده است؟

بجز کاربر نهایی، لایه دسترسی شبکه مخابراتی در شهرها و استان ها و لایه زیرساخت نیز آنالیز می شوند، چرا که وقتی در لایه دسترسی کاربران کیفیت پایین است و در بارگذاری های سایت ها و... تأخیر وجود دارد، این نشان می دهد در دیگر لایه های مخابراتی و زیرساخت مسائلی وجود دارد و باید برطرف گردد. برای آنالیز و برطرف مسائل این دو لایه هم کاربر خاص قرار داده ایم. بعد از گزارش های دریافتی المان ها را آنالیز می کنیم تا به صورت میانگین کیفیت مخابراتی و زیرساخت شبکه نیز دستمان بیاید. از این رو در هر لایه ای مشکل وجود داشته باشد با اپراتور یا زیرساخت مکاتبه می کنیم تا مشکل برطرف گردد.

چه مدت روی این سامانه کار شده است؟

2 تا 3 سال است که روی سامانه کار می گردد.

چه میزان برای آن هزینه شده است؟

61 میلیارد ریال.

آیا این سامانه فقط شامل اپراتورهای تلفن همراه است یا اپراتورهای ثابت را نیز شامل می گردد؟

خیر تمام اپراتورها از تلفن همراه و ثابت و... را شامل می گردد.

بازخورد این اقدام را از سوی اپراتورها چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی وزیر ارتباطات ضرب الاجل 45 روزه را برای ارتقای کیفیت اپراتورها مشخص کرد، آشوبی بین آنها افتاده است. اپراتورها خود را سنجش می نمایند ولی از نگاه بیرونی کاربران به خود اطلاع ندارند حال با این سامانه هر اپراتور وضعیت خود را از منظر کاربران شفاف خواهد دید بنابراین می دانند که اگر ایرادهای آنها علنی گردد چه بسا که مشتریان خود را از دست بدهند یا براساس آن کاربران دیگر آن اپراتور را انتخاب ننمایند.

البته بگویم که با راه اندازی این سامانه وزارت ارتباطات بنای تخریب و مچ گیری از اپراتورها ندارد و بحث وزارت ارتباطات تنها شفافیت به منظور اصلاح و ارائه خدمات بهتر و باکیفیت به مردم است به همین دلیل در حال تزریق انرژی به اپراتورها هستیم تا به سمت اصلاح شبکه و ارتقای کیفیت اینترنت خود حرکت نمایند. از سوی دیگر این اتفاق بخش نظارت رگولاتوری را نیز اصلاح می نماید، چرا که ممکن است ما نیز در اندازه گیری های خود اشتباه کنیم و اپراتورها آن را به ما گوشزد نمایند تا اندازه گیری های خود را منصفانه تر کنیم.

برای تأثیرگذاری این سامانه از کاربران چه انتظاری دارید؟

انتظار داریم که از اطلاعات این سامانه برای انتخاب اپراتوری که شبکه کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارد، استفاده نمایند. وقتی این آیتم اثرگذار است که مبنای انتخاب کاربران باشد. به عنوان مثال وقتی مردم می خواهند سرویس انتخاب نمایند به این سامانه سر بزنند و برای انتخاب اپراتور برای خرید سرویس یاری بگیرند. به عبارتی انتظار داریم سامانه فرادید بین کاربران خدمات اینترنت برند گردد. اگر مردم از این سامانه استفاده ننمایند و اپراتورها متوجه شوند که ملاک مردم برای انتخاب اپراتورها سامانه فرادید نیست، دیگر تأثیرگذار نخواهد بود بنابراین باید این چرخه ملاک انتخاب سرویس باکیفیت از سوی مردم گردد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12339

به "سامانه فرادید به دنبال شفاف سازی عملکرد اپراتورها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه فرادید به دنبال شفاف سازی عملکرد اپراتورها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید