سخنگوی جانسون: خواستار بهبود روابط با ایران در دوره پسابرگزیت هستیم

به گزارش بلاگ پو، سخنگوی نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که دولت لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) خواستار بهبود روابط و توسعه مناسبات دوجانبه با ایران است.

سخنگوی جانسون: خواستار بهبود روابط با ایران در دوره پسابرگزیت هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سخنگوی نخست وزیر انگلیس به تشریح مواضع دولت بوریس جانسون درباره آینده مناسبات دو کشور، برجام، توافق ترامپ و تفاوت سیاست خارجی لندن و واشنگتن در قبال ایران پرداخت.

مطابق با رویه های مرسوم در انگلیس، مواضع نهادهای دولتی از جمله نخست وزیر توسط یک سخنگو و بدون ذکر نام بیان می شود و بیانگر مواضع رسمی نهاد متبوعه است.

سخنگوی جانسون با اشاره به ارسال محموله بهداشتی و درمانی سه کشور اروپایی به ایران برای مقابله با کرونا اضافه نمود: همکاری های ما در خصوص شیوع ویروس کرونا نشان می دهد که به تعامل با یکدیگر روی مسائلی که به صورت مشترک نسبت به آن نگران هستیم، متعهدیم.

وی همچنین با بیان اینکه دولت لندن به حفظ برجام متعهد است بیان نمود که تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهداتش ذیل این توافق نگرانی بزرگی برای ما ایجاد کرده است.

او با اشاره به تمایل سه کشور اروپایی عضو برجام برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف مدعی شد؛ هدف ما این است که بتوانیم توافق هسته ای ایران را حفظ کنیم و از طریق همکاری با تمام طرف ها از جمله ایران، راه حل دیپلماتیک پیدا کنیم.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا خروج لندن از اتحادیه اروپا به معنای نزدیک تر شدن آن به سیاست های آمریکاست گفت: انگلیس به همکاری نزدیک با هم پیمانانش در سیاست خارجی از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا ادامه می دهد. اما ما همواره به روشنی اعلام کردیم، جایی که با هرکدام از شرکایمان اختلاف نظر داریم، گفت وگوهای باز و بدون پرده ای را خواهیم داشت و زمانی هم که فکر می کنیم چیزی اشتباه است آن را بیان می کنیم.

وی درباره این احتمال که لندن و واشنگتن سیاست هماهنگی را علیه ایران در پیش گرفته که با اتحادیه اروپا مغایرت داشته باشد نیز بیان نمود: سیاست خارجی انگلیس بر پایه انتخاب بین آمریکا، اتحادیه اروپا یا کشور دیگری تعریف نشده، بلکه بر اساس قضاوت درباره منافع ملی ما تعریف می شود.

سخنگوی جانسون در این باره به ایرنا گفت: برجام تنها توافق موجود است تا از اشاعه سلاح هسته ای جلوگیری کند. بنابراین ما به حفظ این توافق پایبند هستیم.

زمانی که از او پرسیده شد، خروج آمریکا از برجام و طرح جایگزین کردن ان با یک توافق آمریکا پسند یک بدعت در هنجارهای بین المللی به شمار می رود گفت: بر کسی پوشیده نیست که ما و آمریکا درباره توافق هسته ای ایران اختلاف نظر داریم.

وی اضافه نمود: همواره گفته ایم که از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها متاسفیم. اما چنانچه نخست وزیر پیشتر هم مطرح کرده بود اگر بتوانیم در آینده به توافق بهتری برسیم که حمایت آمریکا را داشته باشد، طبیعتا در آن جهت حرکت خواهیم کرد.

بر اساس گزارش ایرنا، سخنگوی جانسون در این مصاحبه تلاش کرد تا کمتر به اختلاف نظر میان دو کشور پرداخته و مسائل مشترکی را که دو کشور می توانند با هم همکاری کنند، برجسته کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21391

به "سخنگوی جانسون: خواستار بهبود روابط با ایران در دوره پسابرگزیت هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی جانسون: خواستار بهبود روابط با ایران در دوره پسابرگزیت هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید