سفرهای پرحاشیه نوروز 1400

به گزارش بلاگ پو، امروز بالاخره تکلیف رنگ بندی مناطق مختلف کشور برای سفرهای نوروزی1400 تعیین می گردد و شهرهای نارنجی و قرمز با محدودیت های ورود و خروج مسافر در حسرت سفرهای نوروزی می مانند و شهروندان سایر شهرها، با تمام اماواگرها و خواهش و التماس ها و قسم های مسؤولانه، بار سفر می بندند به مقصد شهری که روی نقشه کرونایی کشور مُهر قرمز و نارنجی بر پیشانی اش نخورده و با خوش اقبالی آبی و زرد شده است!

سفرهای پرحاشیه نوروز 1400

ستاد ملی کرونا البته برای این اجازه شرط هایی هم گذاشته و گفته مسافران نوروزی همین شهرهای آبی و رزد هم در صورت تغییر رنگ این شهرها در ایام نوروز به نارنجی و قرمز، فقط سه روز فرصت دارند تا از این شهرها خارج شوند و البته مسافران جدید هم حق ورود به شهرهای تغییر رنگ یافته را ندارند. این فعلا ماحصل برنامه سفرهای نوروزی سال جدید است؛ آن هم درحالی که روی تقویم فقط پنج روز دیگر تا انتها 1399 باقی مانده و خیلی ها بی توجه به این رنگ بندی و شرط و شروط ها و در سایه سردرگمی دولت و مسؤولان نهادهای مختلفش و درست درزمانی که وزارت میراث فرهنگی مجوز برگزاری تور و رزرو هتل و هواپیما و قطار را داده و وزیر بهداشتش التماس نموده برای نرفتن به سفر، سفرهای زودهنگامشان را شروع نموده اند.

اماواگرهای یک آمار صعودی

از 7585 نفر به 8088 نفر؛ این جدیدترین آماری است که وزارت بهداشت کشورمان از میزان ابتلا به بیماری کرونا در فاصله 22 بهمن تا 22 اسفند اعلام نموده است، آماری با بازه زمانی یک ماهه که نشان می دهد براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 8088 بیمار جدید مبتلابه کووید 19 در کشورمان شناسایی شده اند و این یعنی یکه تازی این روزهای کرونا و سیری صعودی که اگر به سفرهای نوروزی وصل گردد، می تواند نگران نماینده باشد.

این همان نگرانی ای است که باعث شده حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از ممنوعیت سفر به شهرهایی با رنگ و روی قرمز بگوید و برای شهرهای آبی و زردروی نقشه هم شرط بگذارد.

این همان طرح محدودیت هوشمند است که سال جاری دولت تصمیم به اجرای آن گرفته؛ طرحی که براساس تغییر فرایند بیماری، رنگ شهرها را هم تغییر می دهد و درنتیجه محدودیت های جدید بر شهرها

اعمال می نماید.

بااین حال این موضع راحت به دست نیامده و از میانه های بهمن و شروع زمزمه های بازگشایی سفرهای نوروزی، از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته تا شخص وزیر بهداشت در مصاحبه های مختلف به طرق مختلف از مردم خواستند سال جاری هم دور سفرهای نوروزی را خط بکشند و حتی فکر سفر را در نوروز 1400 نداشته باشند، حتی اگر مثل سال گذشته ممنوعیتی برای سفر وجود نداشته باشد.

آرزوی رونق دوباره

در این سوی ماجرا اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که همواره متولی سفرهای نوروزی بود و دلش به گردش های نوروزی این ایام سال خوش، به طور معین اعلام نموده محور کارش تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده و خواهد بود و هر طور که ستاد تصمیم بگیرد، محور عملکرد این وزارتخانه است. بااین حال، همه از دل متولیان این وزارتخانه و آرزوی رونق دوباره صنعت گردشگری خبر دارند. همین است که علی اصغر مونسان، عاجزانه از مردم خواهش نموده در این مدت پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند تا در ایام نوروز همه شهرها از حالت قرمز و نارنجی خارج شوند و امکان سفر به همه جا مهیا گردد.

او به طرح سفرهای نوروزی 1400 که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده، اشاره نموده و می گوید: در این طرح ما سه نوع سفر داریم که دو نوع آن مدیریت شده در قالب تورهای گردشگری و اقامت در محل های مجاز گردشگری است که وزارت بهداشت کمترین دغدغه را در ارتباط با این سفرها دارد، چراکه تحت پروتکل های بهداشتی است. اما سفرهای انبوه بدون برنامه، همان چیزی است که موجب نگرانی ماست، چراکه هرکس با ماشین شخصی راهی سفر گردد و در هرجایی هم بتواند اقامت داشته باشد ازنظر پروتکل های بهداشتی غیرقابل کنترل است.

سفرهای نوع یک و دو، سفرهایی است که به گفته آقای وزیر برای گردش چرخ های گردشگری اقتصاد و درآمد می توانند برگزار شوند و نهایت کوشش ها باید برای مدیریت و کنترل نوع سوم سفرها باشد.

ضرورت سفر برای تغییر روحیه

نوروز همواره برای همه آنهایی که در صنعت گردشگری دستی بر آتش دارند بهترین فرصت بوده در جهت رونق کسب و کار اما این سومین نوروزی است که از راه می رسد و گردشگری کشورمان تحت تاثیر یک عامل خارجی، با رکود روبه روست.

موضوعی که جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران درباره اش به ما می گوید: همواره مهم ترین دوره کسب درآمد اماکن اقامتی ایام نوروز بوده است اما صنعت هتلداری کشورمان ایام سختی را در چند وقت گذشته پشت سر گذاشته است. ما ایام نوروز 98 را در هیاهوی حوادث ناشی از سیل و توفان و لزوم در خانه ماندن مردم و آماده باش همکاران هتلدار برای پشتیبانی تصمیمات دولت در زمان حوادث احتاقتصادی از دست دادیم و به این ترتیب صنعت گردشگری در این سال با مجموعه ای از بدبیاری ها روبه رو شده بود. در اسفند سال جاری هم عظیم ترین ضربه را از کرونا خورد و بازار و درآمد نوروز 99 را هم از دست داد.

رئیس جامعه هتلداران کشورمان به عید سال 99 لقب بی رونق ترین عید تاریخ را می دهد و می گوید: در این شرایط حتی کشورهایی با اقتصاد ضعیف هم برای جبران خسارت های تاسیسات گردشگری به فکر چاره هستند و با یاری های اقتصادی و حتی بلاعوض آنها را حمایت می نمایند اما اینجا متاسفانه دولت هیچ گونه حمایتی از صنعت گردشگری و هتلداری ما نکرد و این صنعت با رکود بی سابقه ای روبرو شد.

حمزه زاده در ادامه بر ضرورت اتخاذ تصمیم درست درباره سفرهای نوروزی تاکید می نماید و می گوید: در این مدت، ما واقعا چشم انتظار یک تصمیم گیری واقع بینانه در ارتباط با سفرهای نوروزی بودیم و بارها هم این موضوع را اعلام کردیم که مسائل ناشی از کرونا و تاثیر آن بر مردم، جامعه را بیش از هر وقت دیگری نیازمند نشاط، شادابی و افزایش مقاومت روحی نموده است. در نتیجه سفر در صورتی که با پروتکل های بهداشتی و مدیریت هوشمند همراه باشد، موثرترین عنصر نشاط بخش و مقاوم ساز آحاد جامعه در برابر صدمات بیماری است.

او از فعالیت هتل ها در ایام نوروز 1400 با رعایت کامل پروتکل ها و با تضمین سلامت و امنیت مردم خبر می دهد و می گوید: اقامتگاه های غیررسمی مثل چادرهای سفری، منازل متفرقه و اقامتگاهای خانوادگی مثل ویلاها و خانه ها و امثالهم که در شمول ارائه نمایندگان خدمات حرفه ای اقامتی نبوده و امکانات و الزامات رعایت پروتکل های بهداشتی را نمی توانند اجرا نمایند، کماکان از نظر ما باید مشمول ممنوعیت اقامت در ایام نوروز باشند.

بحران ترددهای نوروزی جاده ای

یک برآورد ساده نشان می دهد در صورت اعمال محدودیت سراسری ترددهای جاده ای در سفرهای نوروزی 1400 و حتی کاهش محدودیت ها، نوروز 1400 می تواند به یک بحران عظیم در شرایط این روزهای کرونایی کشور تبدیل گردد.

ما برای این برآورد یک نگاه به پیش بینی اخیر مرکز مدیریت راه های کشور می اندازیم؛ بر این اساس اگر در نوروز 1400 محدودیت های تردد سراسری در کشور اعمال گردد، با احتساب تردد روزانه یک میلیون و 100هزار خودرو در جاده های کشور، در طول سه هفته سفر نوروزی، تعداد 23میلیون و 100هزار تردد خودرویی در کشور ثبت می گردد که با احتساب سه سرنشین برای هر خودرو برای محاسبه تعداد مسافران جاده ای، تعداد 69میلیون و 300هزار مسافر نوروزی در جاده های ایران تردد خواهند کرد.

براساس همین پیش بینی، اگر محدودیت های تردد کاهش یابد و پیش بینی مرکز مدیریت راه های کشور برای تردد روزانه دومیلیون و 100هزار خودرو در جاده های کشور به واقعیت تبدیل گردد، تعداد 44میلیون و 100هزار تردد خودرویی در کشور ثبت می گردد که با احتساب سه سرنشین در هر خودرو که پایه محاسبه مسافران جاده ای است، 132میلیون و 300هزار سفر در طول سه هفته سفر نوروزی در کشور ثبت خواهد شد.

عدد و رقمی عجیب که نشان می دهد با وجود همه طرح و برنامه ها، نوروز 1400 می تواند به فرصتی عظیم برای جولان افسارگسیخته کرونا در کشورمان تبدیل گردد، چراکه دور از انتظار است سفرهای شخصی جاده ای در نوروز به صورت کامل متوقف شوند و این یعنی ضرب شست دوباره کرونا به همه برنامه ریزی های مسؤولانه برای کنترل سفرهای نوروزی!

مینا مولایی - ایران / روزنامه خبرنگاران

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44591

به "سفرهای پرحاشیه نوروز 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرهای پرحاشیه نوروز 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید