سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛ علائم، علل و درمان

به گزارش بلاگ پو، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شرایطی است که بر سطح هورمون های زنان تأثیر می گذارد. زنان مبتلا به این سندرم بیشتر از مردان هورمون فراوری می نمایند. این نبود تعادل در فراوری هورمون موجب ایجاد اختلال در قاعدگی می شود؛ در نتیجه باردار شدن را با مشکل روبرو می نماید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛ علائم، علل و درمان

سندرم تخمدان پلی کیستیک موجب رشد موهای زائد در صورت و بدن می شود. همچنین می تواند موجب مسائل جدی و طولانی مدت مانند دیابت و بیماری های قلبی در فرد شود. داروهای ضد بارداری و دیابت می توانند به ایجاد تعادل در هورمون ها یاری نمایند و علائم آن را بهبود ببخشند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک مسئله ای است که زنان را در دورانی که قدرت باروری دارند (15 تا 44 سال)، تحت تأثیر قرار می دهد. بین 2.2 تا 26.7 درصد از زنان در این بازه سنی، PCOS را تجربه می نمایند.

بسیاری از زنان، مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند در صورتی که اطلاعی از وجود آن ندارند. در تحقیقی مشاهده شده است که تا 70 درصد از زنان مبتلا به PCOS هنوز شناسایی نشده اند.

این سندرم، تخمدان زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. تخمدان اندامی است که وظیفه فراوری مثل را بر عهده دارد و به فراوری هورمون های استروژن و پروژسترون (که مسؤول تنظیم چرخه قاعدگی هستند) می پردازد. تخمدان ها تخمک آزاد می نمایند که توسط اسپرم بارور می شوند. به آزادسازی تخمک در هر ماه، تخمک گذاری می گویند.

هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینه نماینده (LH)، تخمک گذاری را کنترل می نمایند. هورمون محرک فولیکول، تخمدان را تحریک می نماید تا فولیکول (که کیسه ای حاوی تخمک است) فراوری کند. سپس هورمون لوتئینه نماینده موجب می شود که تخمک بالغ از تخمدان آزاد شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک بر تخمدان و تخمک گذاری تأثیر می گذارد و دارای 3 نوع است؛

  • کیست هایی در تخمدان
  • سطح بالای هورمون های مردانه
  • قاعدگی نامنظم یا نداشتن قاعدگی

درون تخمدان فرد مبتلا به PCOS، کیسه های کوچکی که از مایع پر شده اند رشد می نمایند. معنای لغوی پلی کیستیک، تعداد زیادی کیست است. این کیسه ها در واقع فولیکول های حاوی تخمک های نابالغ هستند.

این تخمک ها هرگز به اندازه کافی رشد نخواهند کرد و بالغ نخواهند شد که بتوان از آن ها برای تخمک گذاری استفاده کرد.

نداشتن تخمک گذاری اخطاری است برای سطح استروژن، پروژسترون، هورمون تحریک نماینده فولیکول و هورمون لوتئینه نماینده. در این حالت سطح استروژن و پروژسترون کمتر از حد معمول بوده در حالی که سطح آندروژن بالاتر از حد نرمال است. وجود سطح بالایی از هورمون مردانه در بدن، چرخه قاعدگی را دچار اختلال خواهد نمود؛ در نتیجه زنانی که مبتلا به PCOS هستند، تعداد دفعات قاعدگی کمتری دارند.

عوامل ایجاد نماینده این سندرم

پزشکان واقعا عوامل ایجاد نماینده این شرایط را هنوز به طور قطع کشف ننموده اند. آن ها بر این باورند که سطح بالای هورمون های مردانه مانع از فراوری تخمک و هورمون توسط تخمدان می شوند. ژن، مقاومت انسولین و التهاب از جمله عواملی هستند به فراوری آندروژن زیاد یاری می نمایند.

ژن

تحقیقات نشان داده است که سندرم تخمدان پلی کیستیک وراثتی است و گویا ژن های بسیاری در ایجاد این شرایط دخیل هستند، نه فقط یک ژن.

مقاومت انسولین

تا 70 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، به مقاومت انسولین هم مبتلا هستند. مقاومت انسولین به این معنا است که سلول ها در بدن آن ها نمی توانند به طور کامل از انسولین استفاده نمایند.

انسولین هورمونی است که پانکراس آن را فراوری می نماید و این هورمون در مصرف قند به بدن یاری می نماید. زمانی که سلول ها نتوانند به طور کامل انسولین مصرف نمایند، احتیاج بدن به انسولین افزایش می یابد. در این حالت پانکراس میزان بیشتری انسولین فراوری می نماید تا احتیاج بدن را برآورده کند. انسولین زیاد از حد، تخمک را مجبور به فراوری هورمون های مردانه بیشتری خواهد نمود. چاقی از مهمترین عوامل ایجاد نماینده مقاومت انسولین است. هر دو عامل چاقی و مقاومت انسولین خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهند.

التهاب

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، سطح بالایی از التهاب را در بدن خود احساس خواهند کرد. داشتن اضافه وزن هم می تواند موجب التهاب شود. مطالعات بین التهاب و سطح بالای آندروژن ارتباطاتی پیدا نموده اند.

علائم رایج سندرم تخمدان پلی کیستیک

بعضی از زنان علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را در اوایل اولین قاعدگی خود مشاهده خواهند کرد. عده ای دیگر این علائم را بعد از افزایش وزن یا بعد از بارداری در خود احساس می نمایند. از علائم رایج و متداول PCOS می توان به نمونه های زیر اشاره نمود؛

قاعدگی نامنظم

تخمک گذاری نکردن از ریزش مخاط رحم در هر ماه جلوگیری خواهد نمود. زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند کمتر از 8 مرتبه در سال پریود می شوند.

خونریزی شدید

مخاط رحم در طول دوره طولانی تری تشکیل شده است، در نتیجه زمانی که قاعدگی اتفاق می افتد خونریزی نسبت به حالت عادی شدید تر خواهد بود.

رویش مو

در بیشتر از 70 درصد زنان مبتلا به این سندرم، موهای زائدی در صورت و بدن، از جمله پشت، شکم و قفسه ی سینه می روید.

آکنه

هورمون های مردانه موجب چرب شدن بیش از حد پوست می شوند و آکنه در نواحی مانند صورت، قفسه سینه و قسمت فوقانی پشت ایجاد خواهد شد.

افزایش وزن

تا 80 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

الگوی طاسی مردان

موی سر، نازک و شنماینده می شود؛ در نتیجه فرد دچار ریزش مو خواهد بود.

تیرگی پوست

لکه های تیره بر روی پوست ایجاد می شود؛ از جمله ناحیه گردن، کشاله ران و زیر پستان.

سردرد

تغییر هورمون می تواند در بعضی از زنان موجب سردرد شود.

چگونه سندرم تخمدان پلی کیستیک بر بدن تأثیر می گذارد؟

ناباروری

برای باردار شدن باید تخمک گذاری انجام شود. زنانی که قاعدگی منظمی ندارند، به میزان کافی تخمک برای باروری آزاد نخواهند کرد. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از دلایل ناباروری در زنان است.

سندرم متابولیک

تا 80 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، دچار اضافه وزن و چاقی هستند، هر دو فاکتور چاقی و PCOS خطر ابتلا به قند خون بالا، پایین بودن کلسترول خوب خون و بالا بودن کلسترول بد خون را افزایش خواهند داد. تمامی این ها با هم سندرم متابولیک را تشکیل می دهند و موجب افزایش خطر بیماری های قلبی، دیابت یا سکته خواهند شد.

مشکل تنفس در خواب

در این حالت، فرد به طور مداوم در طول خواب شبانه، دچار اختلال در تنفس می شود و این مسأله او را از خواب بیدار خواهد نمود. مشکل تنفس در خواب بیشتر در زنانی که مشکل اضافه وزن دارند اتفاق خواهد افتاد، به ویژه اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشند. مشکل تنفس در خواب، 5 تا 10 درصد در زنانی که PCOS دارند بیشتر از بقیه است.

سرطان آندومتری

در طول بازه تخمک گذاری دیواره رحم، مخاط فراوری می نماید. اگر هر ماه، تخمک گذاری انجام نشود، فرایند فراوری مخاط و ضخیم شدن دیواره رحم افزایش می یابد، در نتیجه خطر ابتلا به سرطان افزایش خواهد یافت.

افسردگی

تغییرات هورمونی و رویش موهای زائد می توانند بر روحیه فرد تأثیر بگذارند. تعداد زیادی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، افسردگی و اضطراب را تجربه خواهند کرد.

تشخیص PCOS

در صورتی که فردی حداقل دو علامت از نشانه های زیر را در خود داشته باشد، پزشک وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک را تأیید خواهد نمود؛

  • بالا بودن سطح آندروژن
  • نامنظم بودن چرخه قاعدگی
  • وجود کیست در تخمدان

همچنین پزشک ممکن است درباره علائمی مانند آکنه، رویش موهای زائد در بدن و صورت و افزایش وزن بپرسد. همچنین مسائل دیگر در تخمدان و بخش های دیگر مربوط به باروری در رحم آنالیز خواهد شد. در طول معاینه ، پزشک با پوشیدن دستکش انگشتان را وارد واژن می نماید تا از رشد هر ناهنجاری در تخمدان و رحم مطمئن شود.

برای آنالیز سطح بالای هورمون های مردانه، آزمایش خون تجویز می شود. برای اندازه گیری سطح کلسترول، انسولین، تری گلیسیرید و شرایط سخت تر مانند دیابت و بیماری های قلبی، آزمایش خون توصیه می شود. پزشک با یاری اولتراسوند با فرستادن امواج به دنبال ناهنجاری های فولیکول ها و دیگر مسائل موجود در تخمدان و رحم می شود.

بارداری

سندرم تخمدان پلی کیستیک باروری را سخت تر خواهد نمود. بین 70 تا 80 درصد از زنان مبتلا به PCOS، دچار مشکل باروری هستند. این شرایط همچنین خطر عوارض بارداری را افزایش خواهد داد.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر زنان بدون این مشکل، در معرض خطر زایمان زودرس، فشار خون بالا و دیابت قرار دارند. با این وجود، زنان مبتلا به PCOS به یاری درمان های مخصوص باروری که باعث بهبود تخمک گذاری می گردند، توانایی باروری را افزایش خواهند داد. کاهش وزن و فشار خون نرمال می تواند به بهبود سلامتی و بارداری یاری نمایند.

رژیم غذایی و سبک زندگی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

کاهش 5 تا 10 درصدی اضافه وزن، می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک یاری کند. کاهش وزن سطح کلسترول را بهبود می بخشد، انسولین را کاهش می دهد و خطر بیماری های قلبی و دیابت را کم خواهد نمود.

هر رژیم غذایی که به کاهش وزن یاری کند، می تواند به درمان PCOS هم یاری کند. با این وجود بعضی از رژیم های غذایی بر بعضی دیگر رجحان دارند. در مطالعاتی که رژیم های غذایی مختلفی را برای بهبود PCOS مورد آنالیز قرار دادند، تعیین شد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای کاهش وزن و پایین آوردن سطح انسولین مؤثر است. در این رژیم غذایی، کربوهیدرات لازم فرد از میوه ها و سبزیجات تامین می شود، در نتیجه چرخه قاعدگی بهتر از دیگر روش ها تنظیم خواهد شد.

درمان PCOS معمولا با تغییر سبک زندگی شروع می شود؛ تغییراتی مانند کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی و ورزش. چند پژوهش اجرا شده در این زمینه به این نتیجه رسیده اند که 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط و سه روز در هفته، می تواند به زنان مبتلا به PCOS یاری کند که از وزن خود بکاهند. ورزش علاوه بر کاهش وزن، به بهبود کارکرد تخمدان و کاهش سطح انسولین یاری خواهد نمود.

ورزش در صورتی که با رژیم غذایی سالم همراه شود مزیت بیشتری برای فرد به ارمغان خواهد آورد. رژیم غذایی به همراه ورزش، نه تنها به کاهش وزن یاری می نماید بلکه خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

درمان های متداول

قرص های ضد بارداری و دیگر دارو ها، به منظم شدن دوره قاعدگی و درمان علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند موهای زائد و آکنه یاری خواهند کرد.

جلوگیری از بارداری

مصرف استروژن و پروژسترون به صورت روزانه می تواند موجب ایجاد تعادل در هورمون ها، تنظیم تخمک گذاری، از بین بردن علائمی مانند موهای زائد و حفاظت از فرد در برابر سرطان اندومتریال شود. این هورمون ها را می توان به صورت قرص، برچسب یا حلقه واژن دریافت کرد.

متفورمین

متفورمین دارویی است که برای درمان دیابت نوع دو، مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با تنظیم سطح انسولین بدن می تواند به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک هم یاری کند. نتایج حاصل از یک تحقیق نشان داد که با مصرف قرص متفورمین و تغییر همزمان رژیم غذایی و ورزش می توان به کاهش وزن، کاهش قند خون و چرخه منظم قاعدگی یاری کرد. تأثیر هر سه روش با هم خیلی بیشتر از زمانی است که تنها از تغییر رژیم یا ورزش استفاده شود.

کلومیفن

کلومیفن دارویی برای باروری است که به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یاری می نماید باردار شوند؛ اگرچه شانس دو قلو یا چندقلوزایی را افزایش خواهد داد.

داروهای برطرف موهای زائد

درمان های محدودی هستند که می توانند به برطرف موهای زائد یا توقف رشد آن ها یاری نمایند. کرم افلورنیتین دارویی تجویزی است که رشد موهای زائد را کاش می دهد. لیزر درمانی یا الکترولیز هم دو روشی هستند که به برطرف موهای زائد بدن و صورت یاری می نمایند.

جراحی

جراحی یک گزینه درمانی برای افزایش قدرت باروری است البته در صورتی که دیگر درمان ها نتیجه مطلوب را نداشته باشند و جراحی راه آخر باشد. در این روش به یاری لیزر یا سوزن های گرم، حفره های کوچکی در تخمدان ایجاد می نمایند در نتیجه تخمک گذاری عادی صورت خواهد گرفت.

زمان مراجعه به دکتر

در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید؛

  • پریود نشدن در صورت باردار نبودن
  • مشاهده علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند رویش موهای زائد در بدن و صورت
  • اقدام به بارداری برای مدت 12 ماه اما ناموفق بودن
  • مشاهده علائم دیابت در خود مانند تشنگی یا گرسنگی زیاد، تاری دید، کاهش وزن بدون دلیل

منبع: healthline

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43323

به "سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛ علائم، علل و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛ علائم، علل و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید