سید مهدی علوی؛ بازمانده ای از نسلی خدمتگزار به فرهنگ و صنعت چاپ و نشر

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران ، به دنبال درگذشت سید مهدی علوی، چاپخانه دار پیشکسوت استان بوشهر غلامرضا شجاع نماینده تشکل های صنعت چاپ و مصرف کنندگان کاغذ استان های کشور و مدیر عامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران با ارسال یادداشتی به توضیح زندگی وی و کوشش هایش در حوزه چاپ پرداخته است. متن این یادداشت به توضیح زیر است؛

سید مهدی علوی؛ بازمانده ای از نسلی خدمتگزار به فرهنگ و صنعت چاپ و نشر

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

صنعت چاپ و صنعت بانکداری خدمات فرهنگی سید مهدی علوی بهبهانی را فراموش نمی کند. ویروس منحوس کرونا حاج سید مهدی علوی را هم از صنعت چاپ ایران گرفت، بازمانده ای از نسلی خدمتگزار به فرهنگ و صنعت چاپ و نشر که نه تنها منطقه جنوب بلکه همه نقاط کشور مدیون کوشش آن خاندان علوی در راه اندازی اولین چاپخانه در ایران است؛ چاپخانه ای که در آغاز از کارکنان هندوستان استفاده کرد چون کارگر فنی چاپ در منطقه نبود. این چاپخانه اکنون به عنوان قدیمی ترین چاپخانه فعال بخش خصوصی کشور همچنان فعال است.

در سال 1286 شمسی یعنی 114 سال قبل چاپخانه ای در بندر بوشهر به دست خانواده ای فرهنگی و بومی ایران تاسیس شد، چاپخانه ای که بعد از مطبعه مبارکه مظفری دومین چاپخانه ایران بود، چاپخانه مبارکه علوی بوشهر که به همت سید عبدالله علوی بهبهانی پدر پدر عظیم سید مهدی راه اندازی کرد خیلی زود خوش درخشید و نسل به نسل چراغش در برابر تندبادهای روزگار به دست خاندان فرهنگ دوست علوی بهبهانی روشن نگه داشته شد تا اوراق و کارنامه و اعلامیه و دیگر کارهای چاپی دولتی و خصوصی و مکتوبات فراوانی به چاپ رساند و رونق گر فرهنگ و چاپ و نشر در استان بوشهر و استان های مجاور در جنوب و مرکز کشور باشد.

سید مهدی علوی نسل چهارم خاندان علوی بود و قبل از او شادروان حاج سید ابوالقاسم علوی و سپس شادروان حاج سید مهدی علوی در دهه ها و سال های اخیر نقش محوری در زنده نگهداشتن این میراث فرهنگی ایفا کردند و همیشه در خدمت فرهنگ و چاپ و نشر بودند. این خاندان به غایت جدی و محکم و خستگی ناپذیر، از بوشهری های با تعصب و دلسوز نسبت به مردم و بندر بوشهر بودند و زمانی هم که علاوه بر بوشهر چاپخانه ای در مرکز تهران تأسیس کردند مرتب به بوشهر می رفتند، دلشان بیشتر برای بوشهر پر میزد و دلشوره بوشهر داشتند. از همین رو بود که حاج سید مهدی با جمعی از دوستانش در تهران انجمن بوشهری های مقیم مرکز را راه انداختند و از گردانندگان جلسات و ملاقات مرتب بوشهری ها در پایتخت بود.

در دهه هشتاد بود و همزمان با صد سالگی چاپخانه بوشهر پیشنهاد خود را برای واگذاری عمارت علوی در محله بهبهانی به میراث فرهنگی و تبدیل آنجا به موزه چاپ و نشر را مطرح کردد که پس از 6 سال در فاصله سال های 1390یا 91 با استقبال روبه رو شد و در مراسمی که در تجلیل از خدمات خانواده علوی در مرکز ایرانشناسی شعبه بوشهر برگزار گردید، تفاهم نامه واگذاری این عمارت امضا شد.

او اصرار و شرط داشت که کار بازسازی عمارت بلافاصله آغاز و گرفتار فراموشی روزمره نشود که خوشبختانه با اختصاص اعتبار مورد احتیاج، این عمارت بازسازی و به دستان خودش افتتاح شد. بعد هم با پیشنهاد تبدیل آنجا به فرهنگسرا موافقت کرد و تا همین چند روز پیش هم تلفنی پیگیر راه اندازی آنجا بود و میگفت این هم باشد خدمت فرهنگی خانواده علوی به بچه های محله امان بهبهانی.

اما افسوس که این بار کرونا حاج سید مهدی علوی را نشانه گرفت که هنوز پر انرژی بود و انگیزه داشت برای خدمت به فرهنگ و چاپ و نشر. مردی که برنامه های فرهنگی زیادی داشت و می گفت که بعد از خاتمه کرونا، در سفر به بوشهر قصد انجامشان را داشت؛ گرچه عمرش کفاف نداد، اما نام نیک خاندان علوی همیشه پابرجا خواهد ماند و در تاریخ استان بوشهر خدمات ماندگار آنان فراموش شدنی نیست.

زنده یاد سید مهدی علوی در سال 1381 بعنوان مشاور امور بانکی دفتر امور چاپ یار و یاور و دوست همیشگی دکتر اسدالله جامی مدیر کل وقت دفتر چاپ بود زیرا ایشان تحصیلات عالیه در امور بانک داشتند و مدتی عضو هات مدیره بانک صادرات ایران در تهران هم بود و زمانی که در سال 1383 عضو تعاونی لیتوگرافان شدند و تا به امروز هم عضویت دارد همیشه به عنوان مشورت و یاری در امور بانکی کنار ما و هدایت می کردند و همچنین عضو هیات مدیره انجمن پیشکسوتان ایران در اولین دوره تا به امروز بودند. انسانی وارسته و خوش اخلاق و خیر در امور مدرسه سازی که همیشه در یاری به زلزله و سیل زدگان پیشگام بود.

روحشان شاد و یادشان گرامی.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37372

به "سید مهدی علوی؛ بازمانده ای از نسلی خدمتگزار به فرهنگ و صنعت چاپ و نشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سید مهدی علوی؛ بازمانده ای از نسلی خدمتگزار به فرهنگ و صنعت چاپ و نشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید