سیلوی سیمان چیست؟ چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

به گزارش بلاگ پو، سیلوی سیمان سازه ای غیر بنایی است که از جمله ضروریات هر پروژه عمرانی عظیم به حساب می آید. سیلوی سیمان به منظور نگهداشت و انبار سیمان مصرفی هر پروژه عمرانی استفاده می گردد. نگهداری سیمان به دلیل ارزش بالای آن از جمله نکات بهینه سازی هر پروژه عمرانی به حساب می آید. سیلوی سیمان و انبار کردن کیسه های سیمان در محل مناسب از جمله راه های نگهداری از آن هستند. در مقاله حاضر به تعریف سیلوی سیمان، چگونگی ساخت آن، نکات نگهداری سیمان در سیلو و کاربردهای آن اشاره شده است. از شما دعوت می کنم در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

سیلوی سیمان چیست؟ چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

سیلوی سیمان چیست؟

همانطور که گفته شد سیلوی سیمان محفظه ای مخصوص نگهداری سیمان است. از سیلوی سیمان برای ذخیره و نگهداری سیمان در پروژه های عظیم عمرانی مانند جاده سازی، سد سازی و … تا زمان مصرف آن، استفاده می گردد.

چرا نگهداری از سیمان این قدر اهمیت دارد؟

طبق آیین نامه استاندارد ملی ایران در رابطه با حفاظت و نگهداری در کارگاه ها به شماره 2761 سیمان فله باید در یک محفظه عایق که امکان رسیدن رطوبت به آن وجود ندارد و کلوخه نمی گردد، نگهداری گردد. از طرف دیگر یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد، پر هزینه و با تاریخ مصرف کم نسبت به سایر مصالح ساختمانی است. از این رو برای نگهداری آن تا زمان مصرف از سیلوی سیمان استفاده می گردد.

علاوه بر این سیمان ماده اصلی استفاده شده در بتن است که وظیفه عمده چسبندگی مصالح را بر عهده دارد و از این رو اهمیت نگهداری سیمان در کارگاه های عمرانی بسیار بالاست. در صورتی که سیمان در معرض رطوبت قرار گیرد به سرعت کلوخه می گردد و به دلیل از دست دادن خاصیت چسبندگی آن دیگر قابلیت استفاده ندارد.

مطلب پیشنهادی: تراک میکسر یا کامیون مخلوط کن بتن چیست؟

ویژگی های یک سیلوی سیمان استاندارد چیست؟

  • سیلوی سیمان معمولاً از ورق گالوانیزه ساخته می گردد. این ورق ها از طریق جوشکاری به هم متصل می شوند و در نهایت یک استوانه با انتهای مخروطی را می سازند. معمولاً بخش پایین سیلو را از ورق 5 میلی متری و بخش بالای آن را از ورق 3 میلی متری تهیه می نمایند.
  • در بالای سیلو یک دریچه هوا با کلاهک تعبیه شده است تا اختلالی در حین خالی شدن به وجود نیاید و جریان هوا باعث بهتر خالی شدن سیلو گردد و از عرق کردن سیمان و به طبع کاهش کیفیت آن پیشگیری گردد.
  • یک نردبان نیز برای دسترسی به بالای سیلو نیز در آن ساخته می گردد.
  • بخش قیف مانند پایین سیلو باید دارای شیبی 50 درجه باشد تا خارج شدن سیمان به سهولت انجام گیرد. بخش انتهای قیف باید قطری معادل 20 سانتی متر داشته باشد و حداقل یک و نیم متر از زمین فاصله داشته باشد.
  • ارتفاع کل سیلو باید حداکثر 15 متر از سطح زمین باشد تا بتوان با ماشین آلات موجود آن را پر کرد.
  • سطح داخلی سیلو باید صاف و بدون برآمدگی و فرورفتگی باشد تا سیمان در آن به دام نیفتد و کلوخه نگردد و در ادامه باعث کاهش کیفیت کل سیمان گردد.
  • سیلوی سیمان هیچ گاه نباید از مصالح بنایی ساخته گردد و استفاده از گالوانیزه بهترین ماده اولیه برای ساخت سیلو است.
  • در یک سیلوی استاندارد باید دریچه های ورود و خروج به گونه ای تعبیه شوند تا همواره، سیمان قدیمی تر اول خارج گردد.

مطلب پیشنهادی: بچینگ چیست؟ آنالیز کامل انواع بچینگ و نحوه کارکرد آن ها

نکاتی در رابطه با ذخیره و نگهداری سیمان در سیلو

  • هیچ گاه سیمان داغ نباید داخل سیلو ریخته گردد زیرا از کیفیت آن کاسته می گردد.
  • انواع سیمان های مختلف یا حتی یک نوع سیمان از دو کارخانه فراوری نماینده مجزا نباید در یک سیلو نگهداری شوند. باید برای این کار از دو سیلوی جداگانه استفاده گردد.
  • مدت زمان نگهداری سیمان در سیلو حداکثر سه ماه است و این زمان برای سیمان کیسه ای که در انبار ذخیره می گردد 4 تا 6 هفته است.
  • پس از خالی شدن سیلو، بهتر است سیلو با استفاده از فشار باد تمیز گردد و سپس بارگیری انجام گردد.
  • هیچ گاه از سیمان کلوخه شده برای ساخت بنا استفاده نگردد زیرا کیفیت خود را از دست داده است.

مزایای استفاده از سیلوی سیمان چیست؟

  • ارزانی سیمان فله نسبت به سیمان کیسه ای؛ سیمان فله ارزان تر است و درعین حال پیمانکار زمانی را به تخلیه بار و وقفه در برنامه کارگاه جهت تخلیه، اختصاص نخواهد داد.
  • با خرید سیمان به صورت فله و نگهداری آن در سیلو موجب کاهش ضایعات سیمان می گردد. ضایعات سیمان به دلیل پاره شدن کیسه های سیمان در حین حمل آن ها وجود نخواهد داشت.
  • سیلو از سیمان در برابر عوامل جوی، محافظت می نماید و نفوذ ناپذیر است و در نتیجه سیمان فاسد نمی گردد و هزینه های اضافی بر دوش پروژه نخواهد گذاشت.
  • انطباق تعداد کیسه های 50 کیلوگرمی سیمان با حجم مخلوط کن میکسر سخت است و سیلو به پیمانکار این امکان را می دهد تا تهیه بتن راحت تر و دقیق تری داشته باشد.

سیلوی سیمان به چند دسته تقسیم می شوند؟

  • در یک دسته بندی، سیلوهای سیمان را با توجه به میزان سیمانی که در خود ذخیره می نمایند، به سیلوهای 30، 50، 60، 80، 100، 120، 150 و 200 تنی دسته بندی می نمایند.
  • معمولاً سیلوهای سیمان در دو نوع ثابت و متحرک ساخته می شوند که یکی از معیارهای دسته بندی هم شامل می گردد.
  • از دیگر راه های دسته بندی سیلوی سیمان، چگونگی سخت آن ها است. بعضی سیلوها به روش سنتی جوشکاری ساخته می شوند و بعضی دیگر را از طریق دستگاه رل فرمینگ و سیمر می سازند.

نحوه ساخت سیلو با دستگاه رل فرمینگ و سیمر

در ابتدا ورق هایی با ضخامت مورد نظر به دستگاه رول فرمینگ (role forming) وارد می شوند و دستگاه ورق ها را شکل می دهد و رول می نماید و به بیرون راهنمایی می نماید. سپس ورق های رول شده به دستگاه سیمر (seamer) وارد می شوند به هم دوخته می شوند و در نهایت یک لوله با قطر دلخواه آماده می گردد و نصب قیف و سر سیلو در مرحله آخر به آن دوخته می شوند.

استفاده از این روش برای ساخت سیلو، هزینه و زمان را کاهش می دهد و به دلیل عدم استفاده از جوشکاری، استحکام این سیلوها نسبت به سیلوهایی که به روش سنتی ساخته شده اند بسیار بالاتر است و در هنگام نصب مسائلی مانند پارگی ورق اتفاق نمی افتد. علاوه بر این سیلوهای ساخته شده با این روش به جز سیمان برای نگهداری غلات، قیر، روغن، مایعات، آرد و … نیز مناسب است.

سخن آخر

ذخیره و نگهداری سیمان یکی از امور مهم و تأثیرگذار بر هزینه ساخت یک پروژه عمرانی است. استفاده از بتن در ساخت اسکلت ساختمان و به دلیل اینکه سیمان عنصر اصلی در تهیه سیمان است و این امر بر روی کیفیت ساخت یک سازه بسیار مؤثر است، چگونگی ذخیره و نگهداری سیمان از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا خرید سیمان فله دلیل قیمت پایین تر و نگهداری راحت تر، استفاده از سیلوی سیمان در پروژه های عمرانی عظیم مرسوم است.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25507

به "سیلوی سیمان چیست؟ چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلوی سیمان چیست؟ چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید