شایع ترین علل ضعف پا شایع ترین علل ضعف پا

به گزارش بلاگ پو، یکی از شایع ترین علل ضعف پا و مهمترین دلایل آن، سیاتیک است، سیاتیک ممکن است در اثر شرایط مختلف ایجاد گردد. علاوه بر آن ضعف در یک قسمت از بازو یا پا، ممکن است همراه علائم دیگری مانند سوزن سوزن شدن، یا درد بروز کند.

شایع ترین علل ضعف پا شایع ترین علل ضعف پا

شایع ترین علل ضعف پا

به گزارش خبرنگاران به نقل از پزشکت ضعف پا می تواند به عنوان بخشی از احساس کلی ضعف در بدن و در یک یا هر دو پا ایجاد گردد. ضعف واقعی هنگامی رخ می دهد که ماهیچه ها قدرت خود را از دست بدهند، اما افراد غالباً وفتی عضلات آن ها ضعیف می گردد احساس بیمار یا خستگی می نمایند، در این موارد عملکرد عضلات به طور واقعی از بین نمی فرایند.

بروز ناگهانی ضعف ماهیچه ها می تواند نشانه سکته مغزی، یک شرایط خطرناک باشد که در آن بخشی از مغز از اکسیژن محروم می گردد؛ اما یکی از شایع ترین علل ضعف پا و مهمترین دلایل آن، سیاتیک است، سیاتیک ممکن است در اثر شرایط مختلف ایجاد گردد. علاوه بر آن ضعف در یک قسمت از بازو یا پا، ممکن است همراه علائم دیگری مانند سوزن سوزن شدن، یا درد بروز کند.

بیماری های عصبی و عضلانی مانند میاستنی گراویس و اسکلروز متعدد از دیگر علل ضعف عضلات می گردد. تجمع سموم مانند سم بوتولینوم و برخی داروهای خاص نیز می توانند باعث ضعف عضلات شوند. ضعف پاها با آغاز ناگهانی می تواند نشانه سکته مغزی باشد به ویژه در صورتی که از یک طرف بدن احساس گردد یا با علائم جدی از جمله تاری دید یا دوبینی، از بین رفتن بینایی یا تغییر در بینایی، همراه باشد. اگر ضعف پاهای شما همچنان ادامه دارد یا باعث نگرانی شما شده است، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم ضعف پا

ضعف پا ممکن است علائم دیگری را داشته باشد که بسته به بیماری زمینه ای، اختلال یا شرایط آن متفاوت است. علائمی که اغلب باعث ضعف پا می گردد ممکن است سیستم های دیگر بدن را نیز درگیر کند.

ضعف پا ممکن است با علائم دیگری که در پا موثر است، همراه باشد از جمله:

فلجپ یچش احساس سوزش اسپاسم عضلانی قرمزی، گرما یا تورم احساس سوزن و سوزن شدن

ضعف پا ممکن است علائم مرتبط با سایر سیستم های بدن از جمله:

سردرد کمردرد دردبدن احساس بد عمومی درد دست، بازو یا انگشت از دست دادن هماهنگی عضلات سوزن سوزن شدن یا سایر احساسات غیرمعمول در دست یا پا

علت های کلی ضعف پا

ضعف پا می تواند در اثر هر نوع آسیب، بیماری های عصبی عضلانی، سموم یا بیماری های خطرناک مانند سکته مغزی ایجاد گردد.

علل ستون فقرات ضعف پا

شرایطی که روی نخاع، ستون فقرات (مهره ها) یا اعصاب خارج شده از نخاع تأثیر می گذارد، همگی می توانند باعث ضعف پا به همراه درد، سوزش، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در طول دوره عصبی شوند که تحت تأثیر قرار می گیرند.

برخی از علت های شایع ضعف پا مربوط به ستون فقرات، عبارتند از:

دیسک فتقتنگی نخاعآرتروز موثر بر ستون فقراتآسیب نخاعی، آبسه یا توموردژنراسیون ستون فقرات (بیماری دژنراسیون دیسک که به آن اسپوندیلوز نیز گفته می گردد).

دلایل ضربه ای ضعف پا

آسیب دیدگی به استخوان ها، عضلات یا مفاصل به دلیل ضعف پا شناخته می گردد.

برخی از این آسیب دیدگی ها، عبارتند از:

شکستگی استخوانرگ به رگ شدن و یا پیچ خوردگی پا

دلایل عصبی عضلانی ضعف پا

تعدادی از شرایطی که بر روی عضلات یا اعصاب بدن تأثیر می گذارد می تواند ضعف پا را ایجاد کند. این شرایط شامل موارد زیر است:

فلج مغزی مولتیپل اسکلروز دیستروفی عضلانی Myasthenia gravis التهاب شدید و ضعف عضلات فروپاشی عضلات (رابومدیولیز)اسکلروز جانبی آمیوتروفیکسندرم گیلین باره (اختلال عصبی خود ایمنی)فیبرومیالژیا و یا بیماری مزمن که باعث درد، سفتی و حساسیت می گردد.

سموم و داروهایی که باعث ضعف پا می شوند:

برخی از سموم و داروهای خاص ممکن است باعث ضعف عضلات شوند، از جمله:

سم بوتولینوم مسمومیت با ارگانوفسفات داروهایی مانند استاتین (برای کاهش کلسترول) و کورتیکواستروئیدها

تشخیص علت ضعف پا

برای تشخیص شرایط شما، پزشک سوالات متعددی راجع به ضعف پا می پرسد از جمله:

آیا علائم دیگری دارید؟چه داروهایی مصرف می کنید؟آیا اخیراً پای شما آسیب دیده است؟در کدام قسمت از پا ضعف ایجاد می گردد؟چه مدت احساس ضعف در پا را تجربه نموده اید؟

عوارض ضعف پا

از آنجا که ضعف پا می تواند به دلیل بیماری های جدی باشد، عدم جستجوی درمان می تواند منجر به عوارض جدی و آسیب دائمی گردد. پس از تشخیص علت اصلی، مهم است که برنامه درمانی خود را دنبال کنید.

خطر عوارض احتمالی ضعف پا در صورت عدم درمان، عبارتند از:

فلج ضربه مغزی ناتوانی در راه رفتن درد دائمی یا مزمن مسائل عصبی که باعث درد، بی حسی یا سوزن شدن می گردد.

علت های شایع ضعف ناگهانی پاها

ضعف ناگهانی پا می تواند نشانه ای از یک مسئله اساسی برای سلامتی باشد و باید در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی گردد. در برخی موارد، این ممکن است یک شرایط پزشکی را نشان دهد که احتیاج به مراقبت های اضطراری دارد.

برخی از شایع ترین علت های ضعف پا عبارتند از:

بیرون زدگی دیسک

ستون فقرات از یک سری استخوان ها (مهره ها) بر روی یکدیگر قرار گرفته است. این استخوان ها توسط دیسک ها کشیده می شوند. هر دیسک دارای دو بخش یک قسمت داخلی نرم، ژله ای و یک حلقه بیرونی سخت می باشد. آسیب یا ضعف آن ها می تواند باعث گردد قسمت داخلی دیسک به وسیله حلقه بیرونی بیرون زده گردد. این حالت به عنوان بیرون زدگی و یا لغزش دیسک، فتق یا پرولاپس شناخته و باعث درد و ناراحتی می گردد. اگر بیرون زدگی دیسک یکی از اعصاب نخاعی شما را تحت فشار قرار دهد، ممکن است در طول عصب آسیب دیده دچار بی حسی و درد شوید. در موارد شدید، ممکن است شما احتیاج به عمل جراحی برای از بین بردن یا ترمیم دیسک کشیده شده داشته باشید. بیرون زدگی و یا لغزش دیسک باعث درد در زیر پا می گردد.

علائم دیگر لغزش دیسک، عبارتند از:

ضعف عضلانی دردی که هنگام ایستادن یا نشستن بدتر می گردد.احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در ناحیه آسیب دیده

اگر درد گردن یا کمر در ناحیه بازو یا پا افزایش یافته یا دچار بی حسی، سوزن شدن یا ضعف هستید به پزشک مراجعه کنید. درمان محافظه کارانه، از جمله استراحت به دنبال فیزیوتراپی، معمولاً طی چند هفته علائم را تسکین می دهد.

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون به مغز به دلیل انسداد و یا یک رگ خونی در مغز، کاهش یابد. سکته مغزی می تواند باعث بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازوها یا پاها گردد.

سایر علائم و نشانه های سکته مغزی، عبارتند از:

سردرگمی ناگهانیاختلال در صحبت کردنسردرد شدید و ناگهانیافتادن یک طرف صورت یا لبخند ناهموار

درمان سریع برای بهبودی از سکته مغزی بسیار مهم است. درمان زودرس می تواند خطر عوارض طولانی مدت را کاهش دهد.

سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره نوعی اختلال خود ایمنی نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب شما حمله می نماید و باعث ضعف می گردد که معمولاً از پاها آغاز می گردد. ضعف می تواند به سرعت انتشار یابد و در نهایت اگر بلافاصله درمان نگردد می تواند تمام بدن را فلج کند.

علائم دیگر آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکل در حرکات چشم یا صورتمسائل مربوط به کنترل مثانه یا رودهدرد شدید که در شب بدتر می گردد.احساس سوزن و سوزن در مچ دست، انگشتان دست، مچ پا و انگشتان پا

علت این بیماری تعیین نیست، اما اغلب در اثر عفونت مانند آنفولانزای معده یا عفونت تنفسی ایجاد می گردد.

بیماری اسکلروز متعدد

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی سیستم عصبی مرکزی است. در ام اس، سیستم ایمنی بدن شما به میلین حمله می نماید که غلاف محافظ اطراف اعصاب شماست. این بیماری اغلب در افراد 20 تا 50 ساله تشخیص داده می گردد. ام اس می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حالت تهوع و خستگی شایع ترین علائم آن است. علائم دیگر عبارتند از:

لرزشدرد حاد و مزمناختلالات بیناییضعف عضلانیاسپاسم عضلاتاختلال در راه رفتن

بیماری ام اس یک بیماری مادام العمر است که می تواند شامل دوره هایی از بازگشت علائم باشد که به دنبال آن دوره های بهبودی به وجود می آیند یا می تواند پیشرفت کند. درمان MS، از جمله دارو و فیزیوتراپی، به فرد یاری می نماید تا قدرت در پاها را بازیابی کند و پیشرفت بیماری را کندتر کند.

عصب پین شده

سیاتیک که در اثر عصب منقبض شده در قسمت تحتانی کمر ایجاد می گردد، دردی است که در امتداد عصب سیاتیک منتشر می گردد که از قسمت تحتانی کمر شما به وسیله باسن و باسن و پایین پاها امتداد دارد. این درد معمولا یک طرف بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد. سیاتیک می تواند از یک درد شدید تا درد همراه سوزش شدید متغیر باشد و با طولانی شدن نشستن بدتر گردد. همچنین ممکن است بیمار دچار بی حسی و ضعف پا گردد. سیاتیک خفیف معمولاً با استراحت و اقداماتی مانند کشش انجام می گردد. اگر درد شما بیش از یک هفته ادامه دارد یا شدید است، به پزشک مراجعه کنید. اگر دردهای ناگهانی، شدیدی در ناحیه تحتانی کمر یا پا را همراه با ضعف عضلانی یا بی حسی یا مشکل در کنترل مثانه یا روده خود مشاهده کردید این نشانه سندرم cauda equina است.

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی آسیب عصبی به سیستم عصبی محیطی بدن است که اعصاب سیستم عصبی مرکزی را به بقیه بدن متصل می نماید. این بیماری می تواند در اثر آسیب، عفونت و تعدادی از بیماری ها از جمله دیابت، نوروپاتی دیابتی و کم کاری تیروئید ایجاد گردد.

علائم معمولاً با بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست و پاها آغاز می گردد، اما می تواند در قسمت های دیگر بدن انتشار یابد. علائم دیگر آن، عبارتند از:

ضعف دردی مانند برق اختلال در راه رفتن درد که در شب بدتر می گردد.احساس سوزش یا سرما در پا

درمان به علت آسیب عصبی بستگی دارد و ممکن است با درمان یک بیماری زمینه ای آغاز گردد. داروهای تجویزی و روش های درمانی مختلف نیز برای درمان این بیماری در دسترس هستند.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون نوعی اختلال عصبی است که بر ناحیه ای از مغز موسوم به ماده (substra nigra) تأثیر می گذارد. علائم این بیماری به تدریج در طی سال های متمادی منتشر می شود. مسائل حرکتی معمولاً اولین علائم هستند.

سایر علائم بیماری پارکینسون شامل موارد زیر است:

لرزیدن تغییر صدا سفتی اندام حرکت آهسته (برادیکینزیا)مسائل در تعادل یا راه رفتن

درمان بیماری پارکینسون شامل ترکیبی از تغییرات در شیوه زندگی، داروها و روش های درمانی است. داروها و فیزیوتراپی می توانند به ضعف عضلات ناشی از بیماری پارکینسون یاری نمایند.

میاستنی گراویس

Myasthenia gravis)MG) یک اختلال عصبی عضلانی است که باعث ضعف در عضلات اسکلتی ارادی می گردد. این بیماری می تواند در هر سنی ایجاد گردد، اما در خانم های زیر 40 سال و مردان بالای 60 سال رایج است.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دوبینی افتادگی پلک ها اختلال در صحبت کردن اختلال در بلعیدن یا جویدن ضعف عضلات در بازوها، دست ها، پاها

هیچ درمانی برای MG وجود ندارد، اما درمان زودرس می تواند پیشرفت بیماری را محدود نموده و به بهبود ضعف عضلات یاری کند. درمان معمولاً ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، داروها و برخی اوقات جراحی است.

ضایعه نخاعی یا تومور

ضایعه نخاعی یا تومور رشد غیرطبیعی بافت درون نخاع یا ستون مهره یا اطراف آن است. تومورهای ستون فقرات می توانند سرطانی یا غیر سرطانی باشند و در ستون فقرات یا محل دیگری پخش شوند. کمردرد که در شب بدتر است یا با فعالیت افزایش می یابد، شایع ترین علامت آن است. اگر تومور روی عصبی فشار وارد کند، می تواند باعث بی حسی یا ضعف در بازوها، پاها یا قفسه سینه گردد. درمان بستگی به نوع و محل ضایعه یا تومور و سرطان یا غیر سرطانی دارد. جراحی برای برداشتن تومور یا پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور، معمولاً می تواند ضعف پا را رفع کند.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک جانبی

(ALS) همچنین به عنوان بیماری لو گریگ شناخته می گردد. این یک بیماری عصبی پیشفراینده است که به سلولهای عصبی آسیب می زند و اغلب با پیچ خوردگی عضلات و ضعف در پاها آغاز می گردد.

سایر علائم اولیه عبارتند از:

لکنت زبان اختلال در بلع مشکل در بالا نگه داشتن سر خود اختلال در راه رفتن یا انجام کارهای روزمره

در حال حاضر درمانی برای ALS وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند به کنترل علائم و عوارض و بهبود کیفیت زندگی یاری کند.

نوروپاتی سمی

نوروپاتی سمی آسیب عصبی ناشی از مواد سمی مانند تمیز کردن مواد شیمیایی، حشره کشها و سموم دفع آفات و سرب است. نوشیدن زیاد الکل نیز می تواند باعث بروز آن گردد. به این نوروپاتی الکلی گفته می گردد. نوروپاتی سمی روی اعصاب بازوها و دستها یا پا و پاها تأثیر می گذارد و باعث درد عصبی، بی حسی یا سوزن شدن و ضعف می گردد که می تواند منجر به از دست دادن حرکات گردد. درمان شامل داروهایی برای تسکین درد عصبی و محدود کردن قرار دریافت در معرض سموم است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35526

به "شایع ترین علل ضعف پا شایع ترین علل ضعف پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین علل ضعف پا شایع ترین علل ضعف پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید