شمشیر داموکلس ترامپ بر سر ناتو؛ بودجه نظامی پاریس و برلین افزایش یافت

به گزارش بلاگ پو، رهبران اروپایی پیش از نشست ناتو در بروکسل به التزام به تعهدشان مقابل ائتلاف ناتو و پاسخ به انتقاد رئیس جمهوری آمریکا بر سر تخصیص بودجه نظامی ناکافی و نقض هدف توافقی پیشین درباره تخصیص دو درصد فراوری ناخالص داخلی شتاب داده اند که همین امر ممکن است آزمونی برای این ائتلاف 50 ساله باشد.

شمشیر داموکلس ترامپ بر سر ناتو؛ بودجه نظامی پاریس و برلین افزایش یافت

به گزارش ایسنا، رونامه دیلی تلگراف گزارش داد: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه 13 ژوئیه افزایش 18.8 میلیارد دلاری بودجه نظامی را امضا می نماید. براساس پیش نویس این قانون، فرانسه به تدریج طی هفت سال آینده بودجه نظامی خودش را افزایش می دهد تا الزام دو درصدی ناتو را محقق کند. با این حال، بیش از نیمی آن قرار است پس از 2022 هزینه گردد یعنی بعد از دوره کنونی ماکرون در قدرت.

آلمان، دیگر سنگین وزن ناتو و دارنده بزرگترین اقتصاد اروپا، همچنین به تبعیت از هدف دو درصدی ناتو پس از نشست بروکسل متعهد شده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نطق هفتگی خودش بر اهمیت ناتو تاکید نمود و اضافه کرد آلمان پیشتر هدف قاطعی برای اختصاص بودجه بیشتر نظامی تدارک دیده است. او در سخنانش تاکید نمود چالش های پیش روی ناتو در سال های اخیر به صورت چشمگیری تغییر نموده است و این سازمان به تمرکز بیشتر روی دفاع از ائتلاف احتیاج دارد.

او با اشاره به اینکه ائتلاف ناتو باید عزمی در حمایت از ما نشان دهد، اضافه کرد: بدین منظور باید تدابیر لازم را بیندیشیم؛ به عنوان نمونه به وسیله حضور در کشورهای اروپایی مرکزی و شرقی.

اوایل ژوئیه، وزیر دارایی آلمان پیش نویس بودجه سال آینده را ارائه کرد و طبق آن بودجه نظامی این کشور را با افزایش 4.65 میلیارد دلاری به 50.5 میلیارد دلار رساند. گرچه این 1.2 درصد فراوری ناخالص داخلی می گردد اما مرکل و وزیر دفاع آن بار دیگر متعهد شدند که تا 2024 بودجه نظامی را به 1.5 درصد فراوری ناخالص داخلی می رسانند.

گرچه ناتو از این مساله استقبال کرد اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با بیلد گفت این میزان کافی نیست و آلمان باید اقدامات بیشتری صورت دهد. او تاکید نمود: یک و نیم درصد، دو درصد نیست. خیلی خوشحالم که آلمان برای افزایش بودجه نظامی مشتاق است اما انتظار دارم آنها فعالیت بیشتری انجام دهند.

شمیشیر داموکلس بر سر نشست ناتو

انتقاد رئیس جمهوری آمریکا در ماه های اخیر از بودجه نظامی ناکافی متحدان ناتو و ناکامی آنها در تحقق هدف دو درصدی بر سر این ائتلاف سایه افکنده است و این برآورد به وجود آمده است که شاید دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی را از اروپا خارج کند. تنش ها پیش از نشست ناتو که 11 و 12 ژوئیه برگزار می گردد، به شدت افزایش یافته است و همزمان رهبر آمریکا در نامه هایی به بعضی از اعضای ناتو از جمله بلژیک، کانادا، آلمان و نروژ، نارضایتی واشنگتن از عدم تبعیت این کشورها از وظایفشان درخصوص افزایش بودجه نظامی را یادآور شده است.

به گفته تحلیلگران و مقام های آگاه، این مساله و قصد ترامپ برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درست پس از نشست بلژیک می تواند نشست آینده را به دشوارترین گردهمایی سال های اخیر تبدیل کند. رسانه های خبری گزارش دادند، 28 رهبر دیگر ناتو نگران تکرار نشست ماه گذشته گروه هفت در کانادا هستند که طی آن ترامپ از تایید بیانیه انتهای خودداری کرد.

یک دیپلمات آگاه از کشورهای ناتو می گوید: آنچه ترامپ می گوید برای آینده این ائتلاف سرنوشت ساز است اما نمی دانیم که او چه می خواهد بگوید. این سایه ای است که همانند شمشیر داموکلس بر سر این نشست قرار گرفته است.

داموکلس به داستان های اساطیری یونان باستان اشاره دارد. داموکلس یک درباری خوش زبان و چاپلوس در دربار دیونیزوس دوم پادشاه سیراکوز در قرن چهارم قبل از میلاد بوده است. داموکلس ادعا می کرد که پادشاه، از نظر قدرت و صلاحیت ادارهٔ مملکت، واقعاً مردی خوشبخت و پیروز است. پادشاه به او پیشنهاد کرد که آن دو یک روز جایشان را باهم عوض نمایند تا داموکلس بتواند خود شخصاً این خوشبختی او را تجربه کند. داموکلس هم با شتاب و اشتیاق بسیار این پیشنهاد پادشاه را قبول کرد. شامگاه در دربار مجلس شام و ضیافتی ترتیب دادند. داموکلس در آن مجلس از این که شاهانه از وی پذیرایی می شد احساس رضایت و شعف فراوان می کرد.

تنها در لحظات انتها شام و ضیافت بود که داموکلس متوجه شد شمشیر تیزی درست بالای سرش با تار مویی از دم اسب آویزان است. بلافاصله با دیدن شمشیر، طعم خوش غذا و لذت از بین رفت. پس به سرعت و با دست پاچگی از جا برخاست و از پادشاه درخواست کرد به وی اجازه داده گردد تا مجلس را ترک کند و در همان حال گفت که دیگر هیچ وقت آرزو نخواهد کرد که چنین خوشبخت باشد. عبارت مصطلح شمشیر داموکلس از این داستان اساطیری گرفته شده که مقصود از آن در مباحث معمولی سیاسی و اجتماعی عبارت است از یک خطر حادّ، یک تهدید دائمی که همواره موجود است و هر حرکت و واکنشی را دچار مخاطره می نماید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: انتخاب
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14630

به "شمشیر داموکلس ترامپ بر سر ناتو؛ بودجه نظامی پاریس و برلین افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمشیر داموکلس ترامپ بر سر ناتو؛ بودجه نظامی پاریس و برلین افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید