طلاق عاطفی؛ زندگی زیر یک سقف اما دور از هم

به گزارش بلاگ پو، طلاق عاطفی به معنای آن است که زوجین پس از ده ساعت دوری ،هنگامی که یکدیگر را می بینند، حرفی برای گفتن ندارند و در واقع با هم غریبه هستند.

طلاق عاطفی؛ زندگی زیر یک سقف اما دور از هم

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی خبرنگاران؛ انسان ها به تعامل نیاز دارند و اساسا انسان موجودی تعاملی آفریده شده است و وقتی به مرحله ای از زندگی می رسد نیاز به شریک زندگی دارد که این نیاز جز با ازدواج کردن محقق نخواهد شد. ازدواج امری است که در همه ادیان الهی سفارش شده و تمام پیامبران انسان ها را به آن تشویق کرده اند.

اما گاهی انتخاب های نادرست در ازدواج باعث دریافت تصمیمی غلط می شود که تبعات جبران ناپذیری برای تمام اعضای خانواده ازجمله زوجین و فرزندان و حتی بستگان دور و نزدیک آنها دارد.

طلاق عاطفی، پایان یک زندگی عاشقانه

طلاق عاطفی به معنای آن است که زوجین روزانه پس از ده ساعت دوری از یکدیگر هنگامی که در پایان روز یکدیگر را می بینند ،حرفی برای گفتن ندارند و در واقع با یکدیگر غریبه هستند.

طلاق عاطفی به سردی رابطه میان زن و شوهر گفته می شود،در واقع در این رابطه ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر منجر به سردی تمامی روابط زوجین می شود.

وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی مهری و کم شدن انرژی مثبت در خانواده می شود، زوج ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده اند و فقط در یک خانه با هم زندگی می کنند این افراد با فاصله ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند، خط قرمزهایی را برای هم مشخص می کنند و هر یک در خلوت خود دیگری را متهم می کند.

طلاق عاطفی؛ پدیده ای به مراتب مخرب تر از طلاق قانونی

درک نکردن صحیح از رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی ،دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها رقم بزند.

متاسفانه هیچ آمار دقیقی از میزان طلاق عاطفی در دست نیست،ولی می توان به جرات گفت آمار طلاق عاطفی در کشورما از طلاق قانونی بیشتر است در این مطلب شما را با علل و عوامل طلاق عاطفی، نشانه های آن و راهکارهایی برای رهایی از آن آشنا می کنیم.

در خانواده ای که دچار طلاق عاطفی شده است افراد نسبت به خانه خود حسی که باید داشته باشند را ندارند. همه افراد خانواده به هر نحوی می خواهند زمان کمتری را در خانه سپری کنند، شور و نشاط در خانه حاکم نیست که این جو همه را فراری می دهد. بچه ها در این خانه هیچ حس امنیت و آرامشی ندارند و بیشتر تمایل دارند وقت خود را بیرون از خانه و با دوستان خود سپری کنند، و متاسفانه این بچه ها تمایل به استفاده از موادمخدر، ارتباط های ناسالم و نامشروع و انجام کارهای خلاف و غیرعرف نشان می دهند و هم به خود و هم به جامعه آسیب وارد می کنند و برخی نیز دچار افسردگی می شوند و مسلما چنین بچه هایی برای آینده خود و تشکیل یک زندگی جدید هیچ الگوی مناسبی ندارند و شاید آن ها نیز در آینده دچار مشکل پدرومادرهای خود بشوند.

طلاق عاطفی معمولا از شکایت و گله گذاری زوج ها نسبت به هم شروع می شود، به نیازها و خواسته های یکدیگر اهمیت نمی دهند که این مرحله شروعی برای طلاق عاطفی است.در مرحله بعد نزاع زناشویی رخ می دهد انتظاراتی که قبلا به آرامی مطرح می شد حالا با صدای بلند و داد و بیداد بیان می شود و آرامش نسبی جای خود را به خشم می دهد،خشمی که خود را به شکل های گوناگون نشان می دهد.

نشانه های طلاق عاطفی چیست؟

  1. کاهش چشمگیر وقت گذاشتن برای یکدیگر.
  1. کاهش وابستگی به یکدیگر
  1. افزایش سرگرمی های برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده
  1. فاش شدن رازها و اشتباهات همسران در بیرون از خانواده
  1. عدم استفاده از راهبردهای حل مسئله
  1. کاهش میزان ارتباط کلامی، که منجر به از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی خواهد شد
  1. عدم اعتماد همسران به یکدیگر در حل مسائل و یاس و نامیدی در حل مسائل. که منجر به ادامه مشاجره در خانواده می شود
  1. وقت گذاشتن بیش از اندازه برای فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشویی
  1. به رخ کشیدن اشتباهات، مسائل کوچک و سرزنش کردن یکدیگر
  1. پرداختن به مسائل گذشته به جای اندیشیدن به مسائل پیش رو
  1. کاهش شور و هیجان در زندگی
  1. پرداختن به شبکه های اجتماعی ، اینترنت ، سریال ها و برنامه های تلویزیون به جای صرف وقت برای یکدیگر
  1. عدم پذیرش مشکل یا ماندن در شرایط سکوت که منجر به تشکیل ائتلافی علیه همسر می شود.

در این شرایط بهتر است که زوجین هر موضوع کوچکی را بهانه ای برای صحبت با یکدیگر قرار بدهند تا از طریق مصاحبه و تبادل نظر وقت بیشتری را با یکدیگر بگذرانند. توصیه می شود که زوجین برای پیشگیری از طلاق عاطفی درباره نیازها و انتظارات خود با یکدیگر صحبت کنند، چرا که آشنایی با نیاز همسر و برآورده کردن آن تاثیر زیادی در کاهش مسائل و افزایش آرامش در زندگی آنها دارد.

طلاق عاطفی آثار مخربی بر فرزندان دارد، به طوری که برخی از آنها رفتارهای هیجانی از خود نشان می دهند. سردی روابط والدین و حضور خنثی در کنار یکدیگر بر ویژگی هایی چون اضطراب، گوشه نشینی، پرخاشگری، بهانه جویی، انتقام جویی، بی رحمی، غمگین بودن، زودرنجی، نزاع و درگیری، بدخوابی، بی اشتهایی، بیزاری از زندگی، شک و دودلی و احساس بیماری در بچه ها اثر فزاینده ای دارد.

زن و مردی که دچار طلاق عاطفی می شوند،آسیب های زیادی می بینند. در حالی که اگر جدایی آنها رسمی بود، این امکان وجود داشت هر کدام با فرد دیگری شروعی دوباره و منطقی داشته باشند.

آنها به خاطر منع شرعی و قانونی و اجتماعی ممکن است که خطا نکنند اما دنیای پر از تنهایی، نبود یک همدم، دوست نداشتن و دوست داشته نشدن،هر کدام می تواند از نظر روحی برای آنها بسیار تخریب کننده باشد.

متاسفانه برخی زوجین پس از طلاق عاطفی به سمت روابط خارج از خانه روی می آورند که این روابط می تواند از چت روم ها تا ارتباط با همکاران را شامل شود،جامعه ای که در آن زنان و مردان نیازهایشان را این گونه برطرف کنند، سرشار از بی اعتمادی، بیماری، فساد و ناامنی خواهد بود. طلاق عاطفی زنگ خطری است که همه باید آن را جدی بگیرند.

شاه کلید جلوگیری از طلاق عاطفی چیست؟

زوج ها باید دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارند، انسان ها را نمی شود تغییر داد بلکه باید اولویت های خودمان را تغییر دهیم. زوج ها در مشاجره نباید دنبال مقصر بگردند، اینجا نه کسی قاضی است نه وکیل بلکه باید به دنبال آن باشند که هرکسی چقدر در حل مساله سهم دارد. انعطاف پذیر و واقع گرا باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34634

به "طلاق عاطفی؛ زندگی زیر یک سقف اما دور از هم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلاق عاطفی؛ زندگی زیر یک سقف اما دور از هم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید