غول های فناوری، غایبان بزرگ کنفرانس جهانی اینترنت چین

به گزارش بلاگ پو، چین بتازگی میزبان یکی از بزرگ ترین کنفرانس های جهانی در حوزه اینترنت بود. ششمین دوره کنفرانس جهانی اینترنت(WIC) در شهر ووشن چین با شعار ارتباط هوشمندانه برای همکاری: ایجاد جامعه ای با آینده مشترک در فضای مجازیبرگزار شد و بر خلاف سال های قبل که کمپانی های بزرگ فناوری در این رویداد حضوری پررنگ داشتند سال جاری خبری از غول های فناوری همچون گوگل، اپل یا فیس بوک نبود.

غول های فناوری، غایبان بزرگ کنفرانس جهانی اینترنت چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

تنش های امریکا و چین دردسر کنفرانس امسال

کنفرانس دنیای اینترنت(WIC) که از سال 2014 تاکنون برگزار شده، برای دولت چین یک پلتفرم به منظور ارتقای ایده خود در زمینه حاکمیت دنیای اینترنت و صادرات مدل اینترنت بشدت محدود خود به سایر کشورهای دنیا محسوب می گردد؛ موضوعی که البته ازسوی سایر کشورها چندان مورد استقبال قرار نگرفته و این کشور تاکنون پیروز نشده مدل اینترنت خود را به صورت کامل به سایر کشورها صادر کند.

با اینکه این رویداد در 6سال گذشته پیروز به جذب نام آوران عرصه فناوری همچونتیم کوک مدیرعامل کمپانی اپل و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل شد و هر دو در سال 2017 در این رویداد حضور یافتند، اما امسال این رویداد تفاوتی اساسی با دوره های پیشین داشت و آن هم غیبت پررنگ بزرگان عرصه فناوری در سیلیکون ولی بود.

با توجه به افزایش تنش ها و شروع جنگ تجاری پکن و واشنگتن، این دعواها دامان حوزه فناوری را بیش از بقیه گرفته است و به همین دلیل در امسال بسیاری از نام های بزرگ تکنولوژی امریکا از کنفرانس دنیای اینترنت چین دورماندند. در کنفرانس اینترنت امسال گوگل و فیس بوک غایبانی بزرگ محسوب شدند اما ازسوی دیگر شرکت های کوچکتر امریکایی حضوری پررنگ در این رویداد داشتند.

از دیگر غایبان این رویداد سالانه بزرگ در چین می توان به توئیتر و اپل اشاره نمود. گفتنی است که دنیای اینترنت چین با سایر نقاط دنیا تفاوت های بسیاری دارد و به عنوان مثال کاربران چینی نمی توانند به گوگل، توئیتر و فیس بوک دسترسی داشته باشند چرا که همه این موارد در چین به دستور دولت، مسدود شده است. این درحالی است که اپل هم برای ارائه سرویس های ابری مجبور است با یک کمپانی چینی شراکت داشته باشد تا بدین ترتیب بتواند در چین حضور داشته باشد.

امسال بعضی از شرکت های سخت افزاری امریکایی در کنار کارآفرینان چینی همچونجک ما بنیانگذار علی بابا وروبین لی مدیرعامل موتور جست و جوی بومی بایدو هم در کنفرانس چین حضور یافتند. این بار کمپانی هایی همچون کوالکوم، Honeywell، اینتل و سیسکو نیز به عنوان کمپانی های نرم افزاری مطرح و همچنین تأمین نماینده سرویس های ابری مایکروسافت در کنفرانس اینترنت شرکت کردند.

لزوم ادغام اینترنت با اقتصاد واقعی

به موازات 50ساله شدن اینترنت، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در نامه ای خطاب به حاضران در کنفرانس دنیای اینترنت، کشورهای مختلف را تشویق کرد تا حاکمیت دنیای در فضای سایبری را ارتقا بدهند و کوشش نمایند تا جامعه ای با آینده مشترک در فضای مجازی را بسازند. وی در ادامه گفت: این یک بزنگاه مسئولانه برای مجامع بین المللی است که اینترنت را توسعه دهند، از آن استفاده نمایند و حکمرانی داشته باشند. اینترنت به عنوان یکی از بزرگترین ابداعات بشر در قرن بیستم روش زندگی مردم و بهره وری آنها را تغییر داده است. به دلیل اینترنت انقلاب علمی و تکنولوژیک ایجاد و تحول صنعتی شتاب گرفته و هوش مصنوعی، بیگ دیتا و اینترنت اشیا فضای بهتری برای توسعه و پیشرفت ایجاد نموده اند.

وی با اشاره به شعار این کنفرانس از حضار خواست ایده هایشان را با هم به اشتراک بگذارند، تجربیاتشان را در اختیار یکدیگر بگذارند و همکاری عمیق تری داشته باشند.

یکی از مسئولان برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: رئیس جمهوری در سخنان خود موج بعدی کوشش های ما در چین یعنیادغام اینترنت با اقتصاد واقعی: اینترنت صنعتی را مورد توجه قرار داده است. با توجه به احتیاج های انقلاب چهارم صنعتی در چین، ما در انتظار یکسری ابتکارات دیگر در این کشور بر پایه اینترنت هستیم و البته می توانیم آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذاریم.

در این کنفرانس شرکت های چینی به اینترنت صنعتی توجه زیادی نشان دادند چرا که این واژه نشان می دهد کمپانی های چینی چگونه با یاری اینترنت و ارتباط، پیروز به توسعه اقتصاد این کشور شدند. یکی از این شرکت های چینی Meituan به عنوان بزرگترین پلتفرم ارسال غذا در چین است که 411میلیون کاربر سالانه دارد. مدیرعامل این کمپانی گفت: حالا دیگر زمان استفاده انبوه از تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی در کارخانه ها فرا رسیده است. هوش مصنوعی درواقع میوه اینترنت است و می توان از آن بیشترین بهره وری را داشت.

امنیت سایبری در کانون توجه

در این کنفرانس به موضوع سایبری نیز توجهی ویژه شد. به عنوان مثال رئیس اداره تبلیغات حزب کمونیست چین نسبت به این موضوع گلایه مند است و می گوید که بعضی کشورها به بهانه دفاع از امنیت ملی حملات سایبری انجام می دهند. البته وی به نام هیچ کشوری در این باره اشاره نکرد اما بسیاری معتقدند منظور وی امریکا و بعضی کشورهای اروپای غربی بوده است چون پیش از این، چین بارها این کشورها را به طراحی حملات سایبری علیه خود با هدف سرقت اطلاعات حساس متهم نموده بود.

یکی دیگر از ابعاد امنیت سایبری که در این کنفرانس مورد توجه نهاده شد، دغدغه یونیسف بود. یونیسف در کنفرانس(WIC)، لزوم حفظ امنیت بچه ها در اینترنت را مورد تأکید قرار داد. عمر عبدی معاون مدیراجرایی یونیسف در این باره گفت: 30سال از پذیرفتن کنوانسیون حقوق بچه ها در دنیای وب گذشته و ما باید از بچه ها در این فضا محافظت بیشتری کنیم. بچه ها را همان طور که در فضای آفلاین حمایت می کنیم باید در فضای آنلاین هم هوای آنها را داشته باشیم و مانع سوء استفاده جنسی، آزار زبانی و... بچه ها در فضای آنلاین شویم. وی ادامه داد: حفاظت از بچه ها در فضای آنلاین باید در قلب حکمرانی اینترنت جا گرفته باشد. در عصر دیجیتال، آی سی تی فرصت های زیادی برای بچه ها به ارمغان آورده است و باید از آنها محافظت گردد.

معاون مدیراجرایی یونیسف گفت: تا 31جولای 2018 تنها در چین حدود 169میلیون کودک چینی 6تا 18سال به اینترنت دسترسی داشته اند و از این کشور برای اجرای برنامه های خاص به منظور حمایت از بچه ها در این فضا تقدیر می کنیم. وی این کشور را پیشتاز در این زمینه دانست و یادآور شد: دولت ها، والدین، معلمان و خود بچه ها در این زمینه وظایفی دارند. دولت ها باید قوانینی برای محافظت از بچه ها داشته باشند، والدین باید بچه ها را از خطرات این فضا مطلع نمایند و معلمان مدرسه هم در این زمینه باید آموزش بدهند. وی همچنین از کمپین یونیسف با عنوان کلید مهربانی اطلاع داد و گفت: ما می خواهیم به بچه ها آموزش دهیم تا در محیط واقعی یا فضای مجازی در ارتباط با دیگران از کلماتی مناسب استفاده نمایند و مهربان باشند.

چرا چین میزبان کنفرانس دنیای اینترنت است؟

چین تا خاتمه سال 2018 حدود 829میلیون کاربر اینترنت داشته که این رقم بیش از کل جمعیت اروپا یعنی 740میلیون نفر است. آمار نشان می دهد که 67.8درصد از 10تا 39ساله ها در چین کاربر اینترنت هستند و حالا دیگر ضریب نفوذ اینترنت در مناطق شهری در سال 2019 به 74.6درصد رسیده است. همچنین 98.6درصد از همه کاربران، به وسیله گوشی هوشمند خود به اینترنت دسترسی دارند. پس تعجبی ندارد که چین میزبان این کنفرانس مطرح دنیای باشد.

همچنین نتایج تحقیق گروه مشاوره ای بوستون نشان می دهد امروزه چشم انداز دنیا دیجیتال توسط کمپانی های چینی و امریکایی ترسیم می گردد چراکه از 20 کمپانی برتر در زمینه تأثیرگذاری اینترنت، 11 کمپانی به امریکا مربوط بوده و بقیه هم چینی هستند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12265

به "غول های فناوری، غایبان بزرگ کنفرانس جهانی اینترنت چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول های فناوری، غایبان بزرگ کنفرانس جهانی اینترنت چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید