فرش قرمز روستاها جلوی پای گردشگر ها
به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - یک هفته پس از اعلام خط مشی سازمان دنیای گردشگری برای فرایند توریسم یکساله با عنوان توسعه روستایی، فائو نیز به منظور رونق بومگردی در دنیا دست به کار شد تا برای رونق مالی روستاها در بخش غذا و کشاورزی با همکاری سازمان دنیای گردشگری برای دولت ها فرصتی را ایجاد می نمایند که فرش قرمز روستاها را برای جذب گردشگران پهن نمایند، تا بدین وسیله افراد ساکن در روستا محصولات کشاورزی و غذایی خود را در قالب توریسم در اختیار گردشگران قرار دهند که این امر علاوه بر افزایش اشتغال و رونق مالی روستاها منجر به عدم مهاجرت جمعیت روستاها خواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، فائو به عنوان یک سازمان بین المللی در بخش غذا و کشاورزی عمده فعالیت خود را در روستاها و اقتصاد روستاها بنا نهاده است و سیاست گذاری آن در جهت توسعه مالی و اشتغال روستاها و بهبود محصولات غذایی و کشاورزی آنهاست. سیاست جدید سازمان دنیای توریستی فرصتی را برای همکاری این سازمان ایجاد نموده است که به وسیله جذب توریست به توسعه روستایی و رونق بخش غذایی و کشاورزی روستاها دست یابند. اجرای این طرح در ایران نیز می تواند در توسعه بازار توریستی و رونق مالی آن بسیار تاثیرگذار باشد، زیرا ایران دارای بیش از 37 هزار روستا است که با توجه به تنوع محصولات کشاورزی و غذایی و پتانسیل ها و ظرفیت های توریستی فراوان فرصت مناسبی را برای رونق بومگردی و توسعه روستایی و اشتغال مردم بومی ایجاد خواهد نمود.
سازمان دنیای توریستی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به توافق نامه ای در زمینه توسعه توریستی جهت رسیدن به توسعه روستایی دست یافتند. این دو سازمان به منظور ارتقای توریستی پایدار روستایی و تقویت اقتصاد روستاها و حفظ اکوسیستم ها با یکدیگر همکاری می نمایند. این مشارکت جدید با هدف ارتقای نوآوری و کارآفرینی، توسعه پایدار و تقویت معیشت به ویژه برای زنان و جوانان در مناطق روستایی انجام می گردد. براساس این همکاری این دو سازمان درجهت پیشبرد اهداف مشترک برای دستیابی به رشد پایدار توریستی روستایی یک تفاهم نامه همکاری پنج ساله منعقد کردند. تمرکز سازمان دنیای توریستی بر توریستی پایدار برای توسعه روستایی عمیقا مورد توجه سازمان بین المللی غذا و کشاورزی نهاده شد. زیرا توریستی در مناطق روستایی می تواند منجر به افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد اشتغال، افزایش آگاهی عمومی در خصوص اهمیت مناطق روستایی برای امنیت غذایی، زیست محیطی، حفاظت از میراث فرهنگی و آشپزی و تنوع زیستی محلی و حفاظت از مناظر زیبا گردد. این امر منجر به اتحاد این دو سازمان بین المللی برای دستیابی به توسعه روستایی شده است. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) و سازمان دنیای توریستی (UNWTO) با هدف حمایت از اقتصاد روستایی برای ارتقای توریستی پایدار در مناطق روستایی متحد شدند. اولین توافق نامه بین دو سازمان در 22 سپتامبر در رم با حضور مدیر کل هر دو سازمان به امضا رسید.
توریستی پایدار در مناطق روستایی منجر به ایجاد انواع توریستی همچون کشاورزی، طبیعت گردی و ماهیگیری می گردد که عامل مهمی در رشد مالی-اجتماعی، کاهش نابرابری ها، افزایش انعطاف پذیری جوامع روستایی و افزایش درآمد روستاها محسوب می شوند. هدف اصلی این همکاری افزایش تاب آوری جوامع روستایی در برابر شوک های اجتماعی و مالی است تا در جهت رشد توریستی پایدارتر و فراگیرتر گام بردارد. اولویت های اصلی ذکر شده در این توافق نامه همکاری تشویق به کارآفرینی در جوامع روستایی به ویژه برای جوانان و زنان با هدف دسترسی به بازارهای محلی و دنیای محصولاتشان و آموزش و پرورش مهارت ها به منظور ایجاد فرصت های جوامع در بخش توریستی است.
مشارکت این دو سازمان منجر به اتحادی دنیای برای دستیابی به برنامه های حفاظت از اکوسیستم ها و توسعه سیستم های مهم دنیای میراث کشاورزی فائو(GIAHS) و حمایت از اکوسیستم های شنماینده (COFE) شده است که می تواند از جوامع آسیب پذیر در اکوسیستم های شنماینده همچنین از اکوسیستم های کوهستانی، جزیره ای و جمعیت حفاظت کند. در میان شبکه سیستم های میراث کشاورزی مهم دنیا توریستی پیشرو برابری است. این بخش منجر به اشتغال زنان و جوانان و دادن سهمی در رشد مالی می گردد. توریستی روستایی و کشاورزی همچنین از میراث فرهنگی غنی بسیاری از جوامع در جهت زنده نگه داشتن فرهنگ عامیانه و سنت های دیگر برای نسل آینده حفاظت می نماید.
تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان بین المللی بر ماهیت دنیای توریستی و اهمیت همکاری در هر سطح برای اعتمادسازی و ایجاد اطمینان جوامع در سراسر دنیا تاکید می نماید باتوجه به اینکه توریستی و کشاورزی به عنوان عوامل حیاتی جوامع در سراسر دنیا محسوب می شوند، این تفاهم نامه در بهترین زمان ممکن یعنی پس از انتخاب هدف سال دنیاگردی 2020 توسعه روستایی و بهبود مالی رخ داده است. این تفاهم نامه پنج ساله بین دو سازمان دنیای شامل اقدامات مشترک برای برنامه تقویت نوآوری و کارآفرینی، توسعه پایدار و فرصت های متنوع درآمد و تقویت معیشت با تمرکز بر جوانان و زنان ایجاد شده است. این توافق نامه همچنین بر توسعه توریستی ماهیگیری به عنوان نوع جدیدی از توریستی متمرکز است. تا با جذب توریستان برای تجربه ماهیگیری به توریستی ماهیگیری پایدار دست یابند. این مشارکت بی نظیر ضمن اینکه منجر به ایجاد تجارب جدید، پرورش شبکه ها و ایجاد اتحاد بخش های دولتی و خصوصی در بین دو نهاد بین المللی می گردد به حمایت و توسعه راهکار هایی برای تسهیل دسترسی کشاورزان محلی و تولیدنمایندگان مواد غذایی به بازارهای دنیای خواهد انجامید. از مهم ترین نقاط قوت توافق نامه جدید تمرکز بر اشاعه دانش و هدایت برای توسعه و مدیریت توریستی پایدار به وسیله ترویج روش های کاربردی، راهکار های هوشمند، محصولات نوآورانه در توریستی روستایی با حفظ ارزش های سنتی است. همچنین دو سازمان دنیای با طرح یک پروژه آرمانگرایانه در کوشش برای تبدیل هزار روستا به دیجیتالی شدن هستند که این پروژه با همکاری شرکت های عظیم مایکروسافت، آی بی ام، بنیاد بیل و ملیندا گیتس اجرا خواهد شد.
ترکیب نقاط قوت هر دو سازمان و اشتراک گذاری منابع و دانش خود می تواند به بازیابی و ارتقای توریستی روستایی و در نتیجه دستیابی به توسعه روستایی منجر گردد. سازمان دنیای توریستی با تخصص خود در شناسایی مزایای توریستی و ارزش این دهکده ها و فائو با دانش خود، محصولات کشاورزی را به وسیله تجارت الکترونیک به بازار عرضه می نمایند. اجرای موفقیت آمیز این پروژه می تواند روستاها و موتورهای توریستی روستایی را برای افزایش انعطاف پذیری با ایجاد تنوع در درآمد کشاورزان و بازسازی بهتر در برابر بحران کووید-19 آماده کند.
منبع: خبرگزاری پاناpariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.