فشار خون، قاتل خاموش

به گزارش بلاگ پو، در واقع همه ی افراد فشار خون دارند! خون برای گردش مؤثر در عروق بدن، از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می رساند و وقتی این فشار خون افزایش یابد بیماری تلقی می گردد.افزایش فشار خون می تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی، کلیه ها و مغز را تحت تأثیر قرار دهد.

فشار خون، قاتل خاموش

فشار خون، قاتل خاموش

در واقع همه ی افراد فشار خون دارند! خون برای گردش مؤثر در عروق بدن، از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می رساند و وقتی این فشار خون افزایش یابد بیماری تلقی می گردد.

افزایش فشار خون می تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی، کلیه ها و مغز را تحت تأثیر قرار دهد.

میزانی از فشار خون که بالا در نظر گرفته می گردد در منابع مختلف فرق دارد ولی معمولا به فشار خون بیشتر از 140/90 میلی متر جیوه، افزایش فشار خون اطلاق می گردد. فشار خون افزایش یافته قاتل خاموش هم نام دارد، چون گرچه معمولاً بی علامت است، ولی می تواند منجر به حمله ی قلبی و سکته مغزی گردد.

فشار خون بالا در چه کسانی دیده می گردد؟

فشار خون بالا در افراد مسن بسیار شایع است. تقریباً از هر چهار نفر، یکنفر از فشار خون بالا رنج می برد. فشار خون در بیماران جوان تر بین مردان شایع تر است. ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می گردد. به طور کلی با افزایش سن، خطر ابتلا هم افزایش می یابد.

عوامل مستعدنماینده

بیشتر مردم از نوعی افزایش خون رنج می برند که علت مشخصی برای آن یافت نشده و به آن افزایش فشار خون اولیه گفته می گردد.

عوامل مؤثر در فشار خون اولیه:

- سن: مطالعات مختلف نشان می دهد که سیر پیشرونده ی افزایش فشار خون با افزایش سن ارتباط دارد.

- ژنتیک: به خوبی اثبات شده است که عوامل ژنتیکی که به ارث می رسند با افزایش فشار خون ارتباط دارند.

- نژاد: سفیدپوستان و نژاد هند و اروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

- عوامل محیطی: مانند چاقی، الکل، نمک زیاد و استرس هم در این مورد مؤثر هستند.

سایر مبتلایان به فشار خون افزایش یافته علت مشخصی برای بیماری خود دارند. به این نوع، افزایش فشار خون ثانویه گفته می گردد.

عوامل مؤثر در افزایش فشار خون ثانویه:

* بیماری کلیوی: احتباس آب و نمک در بدن، موجب بالا رفتن فشار خون می گردد. این افزایش، خود می تواند باعث ایجاد بیماری کلیوی گردد یا آن را بدتر کند.

* بیماری های غدد درون ریز: مانند سندروم کوشینگ، هایپرپلازی آدرنال و فئوکروموسایتوما.

* داروها و سموم: افزایش فشار خون می تواند عارضه ی جانبی استروئیدها، الکل، کوکایین، سیکلوسپورین و اریتروپوئیتین باشد. مصرف مواد حاوی تیروزین مانند برخی از پنیرها در افرادی که از داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده می نمایند ممکن است منجر به حمله ی افزایش فشار خون در این افراد گردد. خطر افزایش فشار خون در زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می نمایند. بیشتر است.

* اشکال در سیستم عصبی اتوماتیک و یا سیستم هورمونی کلیه (رتین آنژیوتانسین). فشار بالا در اوایل بارداری ممکن است نشان دهنده ی افزایش فشار خون اولیه باشد. فشار خون بالا، در نیمه ی دوم حاملگی پرده اکلامپسی نامیده می گردد که معمولاً اگر کنترل گردد، پس از زایمان از بین می رود و مشکل جدی ایجاد نمی نماید.

علت ایجاد فشار خون بالا چیست؟

علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است. در بیشتر موارد افزایش مقاومت محیطی عروق مسؤول افزایش فشار خون است که خود علل متفاوتی دارد.

چرا باید فشار خون بالا را کنترل کرد؟

فشار خون بالا یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است که می تواند موجب نارسایی کلیه، مسائل عروق محیطی، تخریب عروق شبکیه چشم، سکته ی مغزی و حمله ی قلبی گردد، به همین علت پیشگیری و درمان آن بسیار مهم است. اگر میزان فشار خون به سرعت بالا رفته و به حدود 200/13 برسد به آن فشار خون بدخیم گفته می گردد که آسیب زیادی ایجاد می نماید و موجب مرگ می گردد.

فشار خون بالا چگونه تشخیص داده می گردد؟

* میزان فشار خون: فشار خون در چند نوبت و در شرایط استاندارد میزان گیری می گردد.

* عکس قفسه سینه: ممکن است علایم نارسایی قلبی و بزرگ شدن قلب را نشان دهد.

* آزمایش خون: اوره والکترولیت ها برای عملکرد کلیه و بعلاوه چربی و قند خون آنالیز می شوند.

* آزمایش ادرار: برای یافتن بیماری کلیوی انجام می گردد.

فشار خون بالا چگونه درمان می گردد؟

هدف از درمان رساندن فشار خون به کمتر از 140/90 در افراد معمولی و کمتر از 130/85 در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت است. با این هدف که در دراز مدت خطر عوارض وخیمی که گفته شد کاهش پیدا کند.

برای یاری به کاهش عوارض بهتر است:

* سیگار ترک گردد تا آسیب عروقی کمتر گردد.

* کاهش وزن از طریق ی رژیم غذایی یا ورزش انجام گردد.

* کاهش مصرف نمک و اجتناب از مصرف غذاهایی که شور تهیه می شوند.

* فعالیت بدنی و ورزش منظم افزایش یابد.

* استرس کاهش یابد.

برای کنترل فشار خون پزشک ممکن است داروهای مختلفی تجویز کند که مکانیسم های متفاوتی دارند. معمولا یک نوع دارو همراه تغییر شیوه ی زندگی به صورتی که گفته شد به کار می رود. اگر به میزان ی کافی مؤثر نباشد داروهای دیگری اضافه می گردد. البته انتخاب دارو به عوامل متعددی از جمله شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.

منبع: 7 روز زندگی شماره 115

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55145

به "فشار خون، قاتل خاموش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار خون، قاتل خاموش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید