ضعف و خستگی را با چند ترفند طبیعی فراری دهید، فرمول هایی طب سنتی برای تقویت بنیه بدن

به گزارش بلاگ پو، یک متخصص طب سنتی درباره درمان ضعف عمومی و خستگی در دختران جوان شرح داد.

ضعف و خستگی را با چند ترفند طبیعی فراری دهید، فرمول هایی طب سنتی برای تقویت بنیه بدن

اعظم معیاری متخصص طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره ضعف عمومی دختران جوان اظهار کرد: این روز ها زنان جوان اغلب از احساس ضعف عمومی و خستگی شکایت می نمایند. در بیشتر موارد این مشکل ناشی از سبک زندگی امروزه است، اما در مرحله نخست فرد باید از نظر ابتلا به بیماری هایی مانند کم خونی، اختلالات تیروئیدی، کمبود مواد مغذی مورد احتیاج بدن مانند منیزیم، روی و ویتامین ها آنالیز گردد.

او گفت: بیماری های مربوط به کمبود مواد مورد احتیاج بدن ممکن است به دلیل دریافت نامناسب این مواد ایجاد شوند یا به علت از دست دادن زیاد این مواد بروز پیدا نمایند که در هر دو حالت پزشک باید فرد را معاینه کند. سوء مزاج ها هم ممکن است در ضعف عمومی بدن نقش داشته باشند که هر نوع سوء مزاج درمان خاص خودش را دارد، بنابراین افرادی که به سوء مزاج ها دچار هستند باید به متخصص طب سنتی یا پزشک ماهر مراجعه نمایند.

معیاری اضافه نمود: به طور کلی افراد با رعایت اصول 6 گانه حفظ سلامتی می توانند تا حد زیادی از ابتلا به ضعف عمومی بدن در امان بمانند یا حتی به درمان این عارضه یاری نمایند.

اصول 6 گانه حفظ سلامتی

این متخصص طب سنتی تاکید نمود: ورزش و فعالیت بدنی، خواب و استراحت، غذا و نوشیدنی، آب و هوا و تشعشعات، استرس ها و اضطراب ها و مدیریت، تنظیم جذب و دفع مواد زائد اصول 6 گانه حفظ سلامتی هستند که به اصطلاح سته ضروریه نامیده می شوند. از دیدگاه ابوعلی سینا ورزش مهمترین عامل در حفظ سلامتی بدن به شمار می آید. امروزه به دلیل سبک زندگی شهرنشینی، فعالیت بدنی افراد به ویژه ساکنان شهر های بزرگ بسیار کاهش پیدا نموده است. با فعالیت بدنی و ورزش بسیاری از موادی که مورد احتیاج ما نیستند به وسیله راه های مختلف مانند تعریق دفع می شوند و از سوی دیگر فرد از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند اختلالات قلبی-عروقی و ناراحتی های عضلانی -اسکلتی در امان می ماند.

او توضیح داد: احتیاج به فعالیت بدنی در افراد جوان بیشتر احساس می گردد به طوری که این اشخاص حداقل باید روزانه 30 دقیقه پیاده روی که با تعریق همراه باشد و هفته ای چند روز ورزش مورد علاقه خود را انجام دهند. البته ورزشی موثر است که با تعریق و افزایش ضربان قلب همراه باشد و از سوی دیگر خستگی، بی حالی و رنگ پریدگی افراد را موجب نگردد.

معیاری گفت: خواب و استراحت باید متناسب با مزاج هر فرد باشد. به طور کلی پیشنهاد می گردد که تا حد امکان افراد زود بخوابند و صبح زود هم از خواب برخیزند. احتیاج هر فرد با توجه به مزاجش به میزان خواب متفاوت است، بنابراین نمی توان برای هر کس ساعات خواب مشخصی را در نظر گرفت. خوابی مفید است که فرد پس از بیدار شدن از خواب به طور کامل سر حال باشد و احساس خستگی در طول روز نداشته باشد. به طور کلی پیشنهاد می گردد که افراد خواب نیمروزی نداشته باشند مگر در اشخاصی با مزاج خاص که احتیاجمند خواب نیمروزی به مدت کمتر از 30 دقیقه در روز های بلند سال هستند.

او اظهار کرد: خوراکی ها و نوشیدنی هایی که ما مصرف می کنیم در تأمین سلامت ما نقش موثری را دارند. علاوه بر نوع غذایی که می خوریم، سالم بودن آنها هم اهمیت دارد. متأسفانه امروزه ذائقه جوانان عوض شده است به طوری که اغلب فست فودها، نوشابه ها و غذا های پر ادویه و چرب هواداران بیشتری دارد. این غذا ها علاوه بر اینکه حاوی مواد مضری برای سلامتی هستند با کالری زیاد و احساس سیری که ایجاد می نمایند، موجب می شوند فرد از مصرف مواد مورد احتیاج بدن مانند سبزی ها و میوه ها خودداری کند.

معیاری گفت: در طب سنتی ایرانی اغلب نوع غذایی که مورد احتیاج هر فرد است با توجه به مزاج یا سوء مزاج او مشخص می گردد، اما غذا هایی مانند شیر بادام برای عموم مردم اغلب مفید هستند مگر اینکه شخص مشکل خاصی داشته باشد. هر لقمه غذا باید حدود 30 تا 35 بار جویده گردد. افراد باید از در هم خوری کردن (چند نوع غذا را با هم مصرف کردن) پرهیز نمایند، همچنین اشخاص نباید ماست، ترشی، سالاد و مایعات را همراه غذا بخورند تنها خوراکی هایی که افراد می توانند همراه غذا مصرف نمایند سبزی ها و زیتون است، زیرا این مواد غذایی به هضم غذا یاری می نمایند.

این متخصص طب سنتی اضافه نمود: افراد باید قبل از اینکه کامل سیر شوند از خوردن غذا دست بکشند و تا زمانی که به طور کامل گرسنه نشده اند، غذا نخورند؛ همچنین اشخاص باید از مصرف چند نوع میوه همراه با هم یا به همراه مایعات و شیر پرهیز و از دمنوش یا شربت های مناسب با مزاج فصل و خود استفاده نمایند.

او درباره نقش آب و هوا و تشعشعات در بروز خستگی و ضعف عمومی تأکید کرد: آلودگی هوا و ساعت ها در ترافیک ماندن، استعمال سیگار یا در معرض دود سیگار قرار دریافت، سوختن ناقص فرآورده های نفتی، استفاده زیاد از تلفن همراه و اینترنت و گوش دادن به موسیقی های مهیج که امروزه در بین جوانان شایع است، از جمله مواردی هستند که در بروز خستگی و ضعف عمومی نقش دارند. از دیدگاه طب سنتی این موارد می توانند در سوء مزاج افراد موثر باشند.

معیاری توضیح داد: استرس ها و اضطراب ها، چشم و هم چشمی ها، حسادت و هر عاملی که آرامش فرد را به هم بزند، در ایجاد ضعف، خستگی و بی حوصلگی نقش دارند. به طور کلی اصلاح نحوه نگرش و دید ما نسبت به زندگی بسیار اهمیت دارد. افراد همچنین می توانند با گوش دادن به موسیقی های آرام بخش، مدیتیشن (تن آرامی)، دعا و نیایش به احساس آرامش خود یاری نمایند.

این متخصص طب سنتی گفت: مدیریت، تنظیم جذب و دفع مواد زائد از جمله اصول 6 گانه حفظ سلامتی است. بخشی از موادی که وارد بدن ما می شوند، مورد احتیاج بدن ما هستند، بنابراین ممکن است که لازم باشد مدتی در بدن ذخیره شوند تا مورد استفاده قرار بگیرند. این مواد ضروری است که به راحتی از بدن خارج نشوند و در بدن باقی بمانند که به اصطلاح به این عمل احتباس می گویند از سوی دیگر قسمتی از این مواد هم مورد احتیاج بدن نیستند که باید از بدن خارج شوند.

او یادآوری کرد: خروج مواد زائد از بدن از راه های مختلفی مانند مدفوع، ادرار، تنفس و تعریق صورت می گیرد همچنین قسمتی از این مواد زائد هم از راه منافذ پوستی مانند سرفه، عطسه و قاعدگی خارج می گردد. اختلال در هر کدام از این موارد موجب می گردد که مواد زائد در بدن تجمع پیدا کند و سوء مزاج در فرد به وجود آید. اجابت مزاج در افراد باید به راحتی و بیش از یک بار در روز انجام گردد همچنین اشخاص باید احساس دفع کامل داشته باشند. زنان جوان هم باید اختلال در قاعدگی نداشته باشند.

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15982

به "ضعف و خستگی را با چند ترفند طبیعی فراری دهید، فرمول هایی طب سنتی برای تقویت بنیه بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف و خستگی را با چند ترفند طبیعی فراری دهید، فرمول هایی طب سنتی برای تقویت بنیه بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید