فعالان اقتصادی چشم انتظار بسته های حمایتی کرونا

به گزارش بلاگ پو، اولین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی در سال 1399 با دستور جلسات بررسی گزارش پایش محیط کسب وکار زمستان سال 98، گزارش روابط تجاری ایران و ترکیه در زمان کرونا، تسهیلات اقتصادیاتی برای فعالان اقتصادی در دوران کرونا و پیشنهاد های کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه برای عبور از بحران برگزار شد.

فعالان اقتصادی چشم انتظار بسته های حمایتی کرونا

حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ارومیه در ابتدای این جلسه گفت: ویروس کرونا یکی از مهم ترین بحران هایی است که اقتصاد ایران را بیش از هر چیز دیگری تحت تأثیر قرار داده است.

انتظار اضافه کرد: با اینکه سلامت جامعه در اولویت است اما با توجه به وجود مسائل عدیده در به بخش خصوصی نمی توان از این مسائل چشم پوشی کرده و بایستی تمامی توان و تلاشمان را در راستای حل این مسائل بکار گیریم.

او ادامه داد: انتظار داریم بسته های حمایتی دولت در دوران شیوع ویروس کرونا مجدانه پیگیری گردد تا بتوان این مسائل را در دوران پسا کرونا کنترل و حل کرد.

در ادامه این جلسه محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در خرید تجهیزات و اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا شرح داد: اتاق مشترک ایران و ترکیه باید با توجه به موقعیت آذربایجان غربی نسبت به معرفی مزیت های سرمایه گذاری در استان ازجمله مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و نیز پیگیری توافقنامه های احداث شهرک های صنعتی و سرمایه گذاری مشترک اهتمام جدی داشته باشد.

او اضافه کرد: نقش آذربایجان غربی در تحقق چشم اندازی حجم مراودات تجاری دو کشور ایران و ترکیه می تواند برجسته تر از شرایط امروزی باشد و تحکیم روابط با استان های هم جوار در کشور ترکیه را ازجمله رویکردهای استان جهت تقویت مراودات اقتصادی و فرهنگی دانست.

مقام عالی استان به کسب رتبه نخست استان در شاخص بهبود محیط کسب وکار در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: اتاق ایران به دو روش ثبتی و پیمایشی از فعالان اقتصادی در 28 مؤلفه پرسش هایی را مطرح می سازد که آذربایجان غربی در زمستان سال گذشته رتبه دوم و درمجموع کل سال 98، رتبه نخست کشور را کسب کرد.

او بر ضرورت بررسی فاکتورهای نامساعد محیط کسب وکار استان جهت بهبود شرایط تأکید کرد و اضافه کرد: در شاخص هایی که استان از شرایط خوبی برخوردار نیست باید با بررسی لازم موانع موجود رفع گردد.

شهریاری در ادامه به موضوع مسائل صادرکنندگان هندوانه اشاره کرد و اضافه کرد: متأسفانه به دلیل قوانین وضع شده در کشور ترکیه برای صادرکنندگان هندوانه که عمدتاً از آذربایجان غربی هستند مسائل سختی در جهت صادرات ایجاد شده که اتاق های بازرگانی و مسئولین ارشد کشوری از طریق همتایان ترکیه ای در حال بررسی و حل مشکل هستند.

مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در این جلسه گزارشی از عملکرد فعالیت های اتاق مشترک ارائه کرد و گفت: عضویت اتاق در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه وابسته به نهاد ریاست جمهوری و واگذاری مسئولیت حل مسائل فعالان اقتصادی به اتاق مشترک، برگزاری هفت همایش تجاری مشترک میان دو کشور برای شناسایی مسائل تجاری و مرزی و ریشه یابی علل عدم رفع مسائل در سالیان گذشته، 400 جلسه مشاوره برای رفع مسائل اعضا، پیگیری مسائل سرمایه گذاران ترک در کشورمان توانسته ایم با همکاری طرف ترک و مساعدت مقامات کشورمان گام های مؤثری در این راستا برداریم.

سعادت با اشاره به توانمندی های اتاق مشترک برای حل مسائل اقتصادی دو طرف گفت: ترویج اخلاق تجارت در حوزه تعرفه های ترجیحی، رسیدگی به مسائل شرکت های سرمایه گذاری مشترک دو کشور، اقدامات و رایزنی ها با مقامات دو کشور جهت بازگشایی دروازه های مرزی میان ایران و ترکیه و اقدامات جهت حل مسائل حمل ونقل ریلی از اقدامات اتاق در دوران بحران کرونا بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به کاهش حجم تجاری میان دو کشور گفت: در سال 2001 حجم تجارت دو کشور یک میلیارد دلار، در سال 2012 حجم تجارت دو کشور 21.9 میلیارد دلار ولی در سال های 2018 به 9 میلیارد و 2019 به 5.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سعادت به برنامه های آینده اتاق مشترک اشاره کرد و گفت: ایجاد دفتر تجاری اتاق مشترک در شهر استانبول، برگزاری اجلاس سرمایه گذاری برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشورمان در حوزه های صنایع سبک و سنگین، آموزش تجارت الکترونیک و تخصصی کردن هیات های اعزامی جهت توسعه تجارت میان دو کشور از اهداف آینده اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه است.

در این جلسه بسته های حمایتی پیشنهادی برای دوران کرونا و پساکرونا، مسائل و مسائل صادرات، بانکی و صنعت مرغداری مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27019

به "فعالان اقتصادی چشم انتظار بسته های حمایتی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان اقتصادی چشم انتظار بسته های حمایتی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید