قطار متروی ملی در ایستگاه اول

به گزارش بلاگ پو، نخستین قطار متروی ملی به عنوان یکی از ثمرات اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی امروز پنجشنبه 19 فروردین 1400 توسط رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی به بهره برداری می رسد و در مدار حرکت قرار خواهد گرفت.

قطار متروی ملی در ایستگاه اول

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مرداد سال گذشته تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شهرداری تهران منعقد شد تا به دنبال آن طی 18 ماه، نخستین قطار ملی با همکاری و مشارکت جوانان نخبه کشور ساخته گردد و به گفته سورنا ستاری معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد نخبگان کشور دانش فراوری قطار درون شهری تا 85 درصد بومی سازی گردد.

اسفند سال 99 بود که مسئولان در بخش های مختلف ملی و شهری خبر از آماده سازی این قطار با اتکا به دانش بومی و توانمندی جوانان ایرانی می دادند، قطاری که بهره برداری از آن می تواند علاوه بر زمینه سازی برای دستیابی به فراوری انبوه این نوع از ناوگان حمل و نقل عمومی، بستر ساز توانمندی در تعمیر و تجهیز آن نیز باشد.

یک گام برای فراوری انبوه قطار مترو

مسئولان ملی و پایتخت این موضوع را در جریان رویداد های مختلف و به رسانه ها بار ها اعلام نموده اند که دستیابی به دانش و تکنولوژی قطار مترو در داخل کشور، زمینه را برای شروع فرایند فراوری انبوه آن فراهم می سازد.

علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در همین زمینه گفت: در ماده 54 برنامه ششم دولت مکلف شده است که بحث تجهیزات ریلی را با دانش فنی ملی در بخش طراحی و تجهیزات به 85 درصد برساند و تیر سال 98 در همین زمینه قراردادی میان شهرداری و معاونت علمی و فناوری بسته شد.

وی اضافه نمود: قرارداد 18 ماهه بود و با وجود تاثیر کرونا در همه بخش های کشور این قطار ساخته شد و دانش فنی فراوری داخل را به 85 رساند.

امام اعلام نمود: در عمل 88 درصد دانش فراوری این قطار بومی سازی شده است و هشت میلیون یورو به این طریق صرفه جویی شد.

اکنون شهرداری تهران با مشارکت دولت به خصوص در زمینه تامین اعتبار و بهره گیری از توان علمی و مهارتی جوانان ایرانی، به نقطه ای رسیده است که می تواند علاوه بر ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل ریلی مترو، قطار ها و زیر سیستم های مورد احتیاج خود را به فراوری برساند.

فراوری مغز، قلب و ماهیچه های یک قطار مترو

حمید رضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در این زمینه گفت: سیستم رانش شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی به قطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتور های الکتریکی یا MCM ها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطری های اضطراری، ACM، موتور های الکتریکی، گیربکس ها و مقاومت های ترمزی روسلف های الکتریکی است.

وی با بیان این که در حال احداث خطوط مترو در 9 کلان شهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه) هستیم و همچنین تصویب شده تا برای شهر هایی که جمعیت آن به بالای یک میلیون نفر است، خطوط مترو ایجاد گردد گفت: برای راه اندازی این خطوط به هزاران واگن مترو احتیاج بوده که بعضی این احتیاج را به 10 هزار واگن برآورد می نمایند.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: تصور کنید اگر این واگن ها و تجهیزات پیشرفته به کار رفته در آن ها مثل بدنه، شاسی و یا بوژی؛ سیستم رانش و یا حرکت، ترمزها، درب ها، سیستم های تهویه، کلیه دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء ساخت داخل گردد چه حجم عظیمی از محصولات ساخت داخل در کشور فراوری می گردد؟

فراوری قطار مترو در اولویت برنامه علمی کشور

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همین زمینه گفت: پروژه مترو ملی، برقی سازی حمل و نقل و آموزش از اولویت های معاونت در امسال است، امسال به طور خاص روی آموزش تمرکز داریم و تمام پلتفرم های آموزش و ایده های جدید برای تحول آموزش که در کشور ارایه می شوند مورد حمایت قرار می گیرند.

وی افزود: 18 شرکت دانش بنیان در طراحی، فراوری و زیر سیستم های قطار ملی مشارکت و نقش داشتند.

این مسئول اضافه نمود: در این پروژه 80 درصد طراحی، 75 درصد ساخت و 88 درصد زیرسیستم ها را خودمان انجام دادیم.

به گفته وی، قرارداد ساخت قطار ملی تیر ماه سال گذشته با شهرداری تهران بسته شد که کوشش های صورت گرفته از سوی جهاد دانشگاهی برای داخلی سازی قطعات مترو نشان داد که اگر بخواهیم، می توانیم به موفقیت برسیم و برای به حرکت درآوردن این اکوسیستم باید یک اراده کلی داشته باشیم.

معاون رییس جمهوری اعلام کرد: برقی سازی قطار مترو نیز در دستور کار است و در خصوص فراوری دوچرخه برقی هم می توانیم با شهرداری مشارکت کنیم و فراورینمایندگان خوبی برای آن داریم.

ناوگان مترو تهران در حالی که با هفت خط و بیش از 130 ایستگاه فعالیت دارد، اما اورهال کردن واگن های قطار بسیار لازم است و ورود قطار های ملی می تواند مرهمی بر درد های این ناوگان باشد.

با راه اندازی و فراوری انبوه قطار های ملی امید است که دیگر احتیاجی به واردات واگن های قطار نباشد و با ورود این قطار ها بار دیگر کوشش متخصصان ایرانی در شرایط تحریم به رخ دنیا کشیده گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46748

به "قطار متروی ملی در ایستگاه اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار متروی ملی در ایستگاه اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید