مدل آمریکایی مسکن حمایتی

به گزارش بلاگ پو، طرح جو بایدن برای مسکن در استطاعت با تدوین بسته اعتباری چهار منظوره آماده شد. بازار مسکن آمریکا با تورم بی سابقه از 2016 تا کنون- به میزان حدود 12 درصد- روبرو شده؛ به طوری که سرعت رشد قیمت 2برابر شده است و 9درصد خانوار ها توان پرداخت هزینه های تامین سرپناه را از دست داده اند. دو عامل ناشی از اوضاع کرونا در 2020 باعث این بحران شده است. دولت آمریکا برای مهار التهاب قیمت و مقابله با فقر مسکن به دنبال تحریک عرضه مسکن ارزان با تشویق مالیاتی و حمایت اعتباری از مستاجر و خانه اولی است.

مدل آمریکایی مسکن حمایتی

التهاب کم سابقه قیمت مسکن در آمریکا که به صورت رشد 2 برابری تورم ملکی در شهر های مختلف این کشور و افزایش جمعیت ناتوان از تامین سرپناه بروز پیدا کرده، جو بایدن را به طراحی یک بسته اعتباری برای مقابله با فقر مسکن واداشته است. وزیر مسکن آمریکا به همراه کارشناسان شرکت های مشاوره ملکی و ساختمانی در این کشور، به گونه ای درباره این بسته صحبت می کنند که ظاهرا بزرگ ترین طرح دولت در بازار مسکن محسوب می شود؛ بسته ای با اعتبار حداقل 300 میلیارد دلاری که سه حوزه ساخت، اجاره و خرید را تحت تاثیر قرار می دهد.

تورم مسکن ماهانه زیر نیم درصد در این کشور، از سال 2020 تا به امروز، به میانگین حدود یک درصد افزایش پیدا کرده و باعث شده میزان رشد سالانه قیمت مسکن که دست کم از 2016 تا سال پیش، حدود 4 تا 5 درصد بود، هم اکنون به مرز 12 درصد برسد. پیش بینی سامانه زیلو بزرگ ترین پلت فرم اینترنتی عرضه آپارتمان و تحلیل قیمت ها در بازار املاک آمریکا نشان می دهد، تورم تند مسکن در سال 2022 نیز با همین شتاب ادامه پیدا می کند.

بسته های حمایتی مختص عصر کرونا در یک سال گذشته و تغییر سبک زندگی مردم آمریکا در دوران قرنطینه، دو علت اصلی تحریک تقاضای خرید خانه در این کشور است که باعث رشد تند قیمت ها شده است.

بسته دولت آمریکا برای مقابله با این شرایط، بیشتر از آنچه مداخله در بازار و نشستن دولت جای شرکت ها باشد، از جنس حمایت غیرمستقیم است.

عنوان طرح دولت بایدن برای رام کردن قیمت مسکن، مسکن در استطاعت است که تحلیلگران آن را طرح مسکن مقرون به صرفه خطاب می کنند. این طرح چهار ستون اصلی دارد که شامل تحریک ساخت مسکن ارزان با اعتبار (تخفیف) اقتصادیاتی برای سازنده ها، پرداخت یاری اجاره و یاری خرید به صورت پیش پرداخت، اعتبار اقتصادیاتی برای خانوار های دهک متوسط برای توان پذیرشدن بابت خرید خانه و همچنین تخصیص یارانه مسکن به دهک های اول و دوم می شود.

برآورد ها نشان می دهد جامعه زیر خط فقر مسکن در این کشور حدود 9 درصد خانوار ها را شامل می شود. در ایران، بیش از 40 درصد خانوار ها زیر خط فقر مسکن قرار دارند؛ این خط، مرز دسترسی به مسکن مناسب با حداقل امکانات استاندارد را معلوم می کند.

طرح دولت آمریکا برای مهار تورم مسکن، دو خط قرمز و دو ویژگی مثبت دارد. این طرح، سازنده ها را پیمانکار دولت نمی کند و قرار نیست خانه سازی دولتی اتفاق بیفتد. خط قرمز دوم، پرهیز از افراط در ساخت و تولید مسکن ملکی و دیده شدن مستاجرها است به طوری که طرح دولت فقط برای خریداران مسکن نیست بلکه مستاجر ها را نیز به شکل اقدام برای تنظیم اجاره بها در سطح قابل قبول دربرمی گیرد. دو ویژگی مثبت طرح نیز استفاده از اهرم اقتصادیاتی و دامنه پوشش دهک های متوسط و ضعیف است.

کاخ سفید: مسکن، زیرساخت کشور است

از دهه 1930 تا به امروز دولت فدرال ایالات متحده آمریکا برنامه هایی را برای یاری به طبقات فقیر، طبقات متوسط، کهنه سربازان و سایرین در دستور کار خود قرار داده تا برای تهیه مسکن یاری دهنده شهروندان باشد. با این حال در پی همه گیری ناشی از شیوع کووید-19، قیمت ملک در این کشور، بیش از گذشته روندی صعودی به خود گرفت و خرید خانه بیش از پیش سخت شد. از یکسو یاری های اقتصادی دولت از جمله نرخ پایین بهره برای دریافت وام، انگیزه شهروندان برای خرید ملک را بالا برد و از سوی دیگر عدم تحرک اقتصادی به کمبود ساخت وساز و در نتیجه عقب ماندن عرضه از تقاضا منجر شد. نتیجه این بحران، سر به فلک کشیدن قیمت ملک در بیشتر ایالت های آمریکا بود. در این میان گرچه بسیاری انگشت اتهام را به سوی دولت بایدن و بسته های اقتصادی او نشانه رفتند، اما سکاندار کاخ سفید بر این باور است که جز با یاری های دولتی، امکان عرضه مسکن مقرون به صرفه که بستری برای برابری در جامعه است، امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اما اکنون در پی آن است که برای بهبود شرایط بازار ملک، بزرگ ترین سرمایه گذاری فدرال را در طی دهه های اخیر در این حوزه انجام دهد. بنابر برنامه پیشنهادی بایدن که بخشی از بسته گسترش زیرساخت ها تعریف می شود، 300 میلیارد دلار برای برنامه ساخت و نوسازی مسکن در جهت پیشبرد اهداف زیست محیطی و برابری نژادی در نظر گرفته شده است. این سیل پول در شرایطی بناست وارد بازار مسکن شود که دهه هاست هزینه های دولت فدرال برای این بخش روندی نزولی طی کرده است. نتیجه این عدم ورود دولت، کمبود شدید مسکن ارزان قیمت در بازار به ویژه در دوران همه گیری بوده است. بالغ بر 11 میلیون خانوار در سال 2018 نیمی از درآمد خود را برای اجازه مسکن هزینه کردند که به معنای وجود استرس شدید اقتصادی در بازار است. بنا بر آمار وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده در ژانویه 2020 بیش از 580 هزار نفر در این کشور بی خانمان هستند.

کووید-19 نابرابری های موجود در سیستم را تشدید کرده است. خانواده های سیاه پوست و اسپانیایی نسبت به خانواده های سفیدپوست بیشتر شغل خود را از دست دادند و بیش از دیگران در معرض مسائل پرداخت اجاره و وام قرار دارند. در همین دوران، سیاست های پولی فدرال رزرو سبب شد تا نرخ وام های رهنی به پایین ترین میزان خود در تاریخ برسد که این امر به خرید خانه های دوم و سوم از سوی ثروتمندان و دست خالی ماندن بسیاری از متقاضیان خانه اولی از رونق موجود در بازار شده است. علی ولف، اقتصاددان ارشد در شرکت مشاوره املاک زوندا تاکید کرد اگر اعتبار بالا ندارید و همچنین امکان پرداخت پیش پرداخت زیاد و رقابتی را ندارید، تنها می توان برای شما آرزوی موفقیت کرد.

تلاش برای رام کردن بازار مسکن

یاری فوری کنگره برای اجاره مسکن که امسال و سال گذشته اعطا شد در کنار سایر سیاست های یاریی، مانع از سقوط شهروندان به بحران ملکی شد. مشاور ارشد رئیس جمهور ژن اسپرلینگ تاکید کرد که یکی از چالش هایی که ما اکنون ناچار به پذیرش آن هستیم؛ نبود یک ساختار گسترده برای یاری به آمریکایی ها در جهت مقابله با شرایط کرونا هستیم. درنتیجه برنامه مسکن جو بایدن در راستای طرح های او برای خانواده ها و مشاغل است و دولت او بر آن است تا سرمایه گذاری ویژه ای در این حوزه پیاده سازی کند. این برنامه شامل افزایش چشمگیر اعتبارات اقتصادیاتی است که در 26 ماه می اعلام شد تا به دسترسی بهتر به خانه های مقرون به صرفه یاری شود.

همچنین 40 میلیارد دلار برای اصلاحاتی در حوزه مسکن عمومی برای یاری به جوامع و گروه های اقلیت اختصاص خواهد یافت. بلومبرگ در تحلیل خود از برنامه بایدن بر این باور است که افزایش اعتبارات اقتصادیاتی برای بچه ها سبب خواهد شد که پول بیشتری در جیب خانواده قرار گیرد و افزایش بودجه مسکن در برنامه رئیس جمهور می تواند به 200 هزار خانوار یاری کند تا از پس هزینه های اجاره خود بربیایند. مدیر مرکز مطالعات مسکن در دانشگاه هاروارد کریس هربرت بر این باور است که پیش از این ما در باب اتخاذ سیاسیتی یکپارچه برای مسکن در ایالات متحده گرد هم جمع نشدیم.

مارسیا فاچ وزیر مسکن دولت جو بایدن با تاکید بر اینکه مسکن، زیرساخت کشور است آغازگر اعلام برنامه ای شده است که این روز ها در آمریکا در دست پیگیری است. به زودی قرار است کاخ سفید برنامه های کامل خود را برای افزایش ساخت واحد های مسکونی جدید به عنوان بخشی از برنامه مشاغل آمریکایی منتشر کند.

طبق جزئیات جدید که اخیرا منتشر شده است، براساس این طرح، 318 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش مسکن انجام خواهد شد که 105 میلیارد دلار آن، شامل اعتبار اقتصادیاتی است. هدف این طرح، تسهیل امکان تامین مسکن امن و مقرون به صرفه در سراسر آمریکا و ایجاد هزاران شغل برای مردم، در طول این فرآیند اعلام شده است. به گفته مقامات کاخ سفید، برنامه مشاغل آمریکایی می تواند بیش از 2 میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت ایجاد کند که این امر به میزان قابل توجهی، کسری مسکن ملی آمریکا را کاهش خواهد داد.

دولت بایدن از طریق سرمایه گذاری در بودجه و اعتبارات اقتصادیاتی به علاوه ابتکارات کاملا جدید فدرالی امیدوار است که بتواند مقرون به صرفه بودن قیمت خانه های ساخته شده فعلی را نیز با افزایش سالانه تعداد خانه های ارزان قیمت ساخته شده، بیشتر کند. در حال حاضر، آمریکا نیازمند ساخت صد ها هزار دستگاه خانه مسکونی است تا به هدف گذاری مدنظر در این طرح برسد. اریکا پوتیگ، دستیار ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور مسکن و سیاست های شهری در شورای سیاست داخلی کاخ سفید می گوید: هدف این طرح، تامین بخش قابل توجهی از پیش پرداخت لازم برای رفع شکاف تامین است که به طور پیوسته در بازار مسکن بازتولید می شود، به ویژه برای گروه های کم درآمد.

کارشناسان داخلی در آمریکا معتقدند که برنامه مشاغل آمریکایی به تنهایی نمی تواند بحران مقرون به صرفه بودن مسکن در ایالات متحده را حل نماید. در عوض، طرفداران این طرح بر این باورند که این برنامه جامع، به روشنی و با قدرت نشان خواهد داد که دولت فدرال می تواند از بسیاری جهات (و با توجه ویژه به عدالت اجتماعی، محیط زیست و اقتصاد) مسائلی اساسی همچون مساله مسکن را حل و فصل کند.

از مهم ترین تعهدات جو بایدن در حوزه مسکن، می توان به اختصاص 213 میلیارد دلار برای برنامه های مختلف در وزارت مسکن ایالات متحده اشاره کرد. 45 میلیارد دلار از این مبلغ، قرار است به صندوق اعتماد ملی مسکن تعلق بگیرد که صندوقی است در راستای تحقق برنامه توسعه محور که به فقیرترین خانوار های ایالات متحده، یعنی کسانی که درآمد آن ها کمتر از 30 درصد از درآمد متوسط منطقه سکونت شان است، تعلق می گیرد و آنان را برای خانه دار شدن یاری کند. صندوق اعتماد ملی مسکن، از معدود برنامه های آمریکایی است که در این ابعاد به مردم یارانه پرداخت می کند.

دولت بایدن در این راستا، حداقل در کوتاه مدت باید با نیرو های پرقدرت بازار مسکن بجنگد که این امر، عرضه بیشتر مسکن را سخت خواهد ساخت. نیروهایی، چون افزایش قیمت مواد ساخت وساز و از سوی دیگر بحران ناشی از کووید. از سویی قیمت چوب روندی افزایشی داشته که به تنهایی قیمت ساخت خانه را تقریبا 50 درصد بالا برده است. از سوی دیگر کمبود نیروی کار ماهر و متخصص بر بحران در این حوزه افزوده است. متخصصان گروه املاک گلدمن بر این باورند که مجموع این مسائل به تورم برای سرپناه منجر خواهد شد که تا سال 2023 می تواند سالانه حداقل 4 درصد رشد داشته باشد؛ این میزان تورم مسکن بالاتر از هر سطح دیگری در بحران های اقتصادی پیشین است.

با وجود آنکه مسکن دغدغه ای همه جانبه و ملی در این کشور است و همه احزاب از حمایت دولتی برای این بخش حیاتی از اقتصاد سخن می گویند، اما طرح پیشنهادی بایدن نظر جمهوری خواهان را تا به امروز جلب نکرده است. بنا به گزارش بلومبرگ بسیاری بر این باورند که مشکل اصلی این طرح بزرگ، اجرای آن است و کنگره نیز به نحوه تخصیص پول به این طرح چندان، روی خوش نشان نداده است.

با همه این احوال، همه گیری ناشی از کووید-19 دولت را ناچار کرده که با تنظیم برنامه ها و اختصاص یاری های اضطراری به ایالت ها، چابک تر عمل کند. اریکا پوئتیگ دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مسکن و سیاست های شهری امیدوار است که منابع اقتصادی برای اجرای این برنامه در آینده ای نزدیک اختیار دولت قرار گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50127

به "مدل آمریکایی مسکن حمایتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل آمریکایی مسکن حمایتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید