مرکز نوآوری علوم مهندسی دانشگاه شیراز شروع به کار کرد

به گزارش بلاگ پو، همزمان با چهل وسومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز راه اندازی شد.

مرکز نوآوری علوم مهندسی دانشگاه شیراز شروع به کار کرد

خبرنگاران شیراز - همزمان با دهه مبارک فجر مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز که با همکاری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه و مرکز حمایت از فعالیت های علمی دانشجویان، از مجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه تأسیس شده است، به طور رسمی راه اندازی شد.

سرپرست مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز گفت: با توجه به تغییرات سریع فناوری های روز و بعلاوه تغییر مسائل اجتماعی، احتیاج به مرکزی که پاسخ متناسب با این تغییرات را به وسیله پژوهش، جذب خلاقیت ها و نوآوری ها، توانمندسازی افراد و تیم ها و درنهایت فراوری محصول مبتنی بر دانش و پژوهش و عرضه آن به بازار بدهد ضروری به نظر می رسد.

سیداسماعیل حسینی گفت: این مرکز نوآوری برای همگام شدن با این تغییرات و به منظور استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه در رشته های مهندسی در پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان، حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، تأسیس شده است.

به گفته او، حمایت از شکل گیری چرخه ایده تا ثروت یکی از اهداف ایجاد مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری است.

مراکز نوآوری به عنوان اولین نقش آفرینان در زیست بوم شکل گیری و توسعه شرکت های نوپا و دانش بنیان، با موضوع حمایت از کارآفرینان و افراد مستعد و خلاق به وسیله ایجاد بستر های حمایتی و توانمندساز، سعی در پرورش ایده های نو و کاربردی با رویکردی ثروت آفرین دارند.

حسینی گفت: دانشگاه شیراز با توجه به جایگاه و ظرفیت های منحصربه فرد دانشی به ویژه در حوزه علوم مهندسی، با منظره توسعه نوآوری ها در حوزه های مختلف علوم مهندسی از جمله؛ برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، مواد، شیمی و... و با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق، توسعه کسب وکار های دانش بنیان و ارائه خدمات نوآورانه و تخصصی به نهاد های سیاست گذاری، دولتی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی، مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی را ایجاد نموده است.

او گفت: اگر مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی را به صورت یک سیستم ببینیم؛ این سیستم دارای سه دسته ورودی اصلی است که عبارتند از؛ فرد کارآفرین (صاحب ایده)، فرد متخصص (بدون ایده) و تیم همراه با ایده. در این سیستم، حمایت های مختلفی حول دو محور اصلی توانمندسازی افراد و پرورش ایده ها انجام می گردد.

سرپرست مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز گفت: حمایت های مرکز عبارتند از فضای کار اشتراکی، مشاوره و منتورینگ تخصصی، تیم سازی و شبکه سازی، حمایت اقتصادی و ... این سیستم دارای دو خروجی اصلی است که شامل ایده هایی است که پرورش یافته اند و به مرحله شتاب دهی و جذب سرمایه گذار رسیده اند و بعلاوه افراد متخصصی که در حوزه کسب وکار توانمند شده اند و دانش و جسارت لازم برای ورود به زنجیره اقتصاد دانش بنیان کسب نموده اند.

حسینی می گوید: در زمستان سال جاری نخستین فراخوان پذیرش اعلام شد و پس از آن طی فرصت دو هفته ای که به تیم ها داده شد حدود 60 نفر (تیم) فرآیند های اولیه ثبت نام خود و ثبت طرح و ایده خود را به وسیله لینک ثبت نام فراخوان انجام دادند. پس از ثبت نام اولیه تیم ها به وسیله لینک ثبت نام آنلاین مرکز نوآوری مهندسی، کارشناسان مرکز طی مدت زمان حداکثر یک هفته پس از انتها ثبت نام، صحت اطلاعات افراد متقاضی و طرح آن ها را انجام دادند و به تیم های فناور شرایط طرح آن ها را اعلام کردند که یا آن هاپذیرفته شده و برای مرحله دوم پذیرش و داوری مستقیم طرح خود راهنمایی می شوند و یا اینکه به علت نقض هر کدام از شرایط ثبت نام، تیم آن ها رد شده و اجازه فعالیت را نخواهند داشت.

او گفت: پس از پذیرش اولیه طی جلسه ای طرح ها به وسیله تیم ها به صورت حضوری ارائه شدند و به وسیله شورای داوری مرکز نوآوری مهندسی و مطابق با مفاد جدول داوری و امتیاز دهی طرح ها داوری شدند. حدود 10 تیم توانستند حداقل امتیاز قبولی را متناسب با جدول داوری کسب نمایند و اجازه استقرار در مرکز نوآوری را داشته و از خدمات و حمایت های آن بهره مند شوند.

مدیر پژوهشی دانشگاه شیراز نیز ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی این مرکز؛ حمایت از واحد های مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه را از جمله اولویت های دانشگاه برشمرد.

محمدحسین شیخی گفت: در حال حاضر که متأسفانه شاهد شرایط سخت اقتصادی و بعلاوه معضل خروج نخبگان از کشور روبرو هستیم، یکی از روش های برون رفت از این مسائل، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و حمایت از شرکت های دانش بنیان است که راه اندازی چنین مراکزی به تحقق این اهداف یاری می نماید، از همین رو برای انجام وظیفه دانشگاهی و ملی خود، از این راه اندازی و فعالیت این مراکز و شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم.

سرپرست دانشگاه شیراز نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ داشتن منابع خدادادی اعم از نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی، منابع زیرزمینی و... جزء کشور های طراز اول است و باتوجه به داشتن این منابع، ما می توانیم جزء ثروتمندترین کشور ها باشیم و هموطنانمان از رفاه و آرامش کاملی برخوردار باشند؛ اما مسائل فعلی، به ویژه مسائل اقتصادی نشانگر آن است که از ظرفیت های کشور به شکل مناسبی استفاده نشده است.

به گفته محمد مؤذنی؛ برای به فعلیت درآمدن ظرفیت های کشور، باید از راستا علم، دانش و فناوری پیش رفت که زمینه آن در چنین مراکزی فراهم می گردد. اگر ما برای راه اندازی چنین مراکزی هزینه کنیم، درواقع سرمایه گذاری نموده ایم چراکه در صورتی که هریک از ایده تیم های فناور در آن تحقق پیدا کند، می تواند جبران نماینده این هزینه ها باشد؛ بنابراین حمایت از این مرکز و دیگر واحد های فناورانه دانشگاه در اولویت برنامه های دانشگاه است.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 61001

به "مرکز نوآوری علوم مهندسی دانشگاه شیراز شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز نوآوری علوم مهندسی دانشگاه شیراز شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید