مشاوره مالیاتی و خدمات مالیاتی

به گزارش بلاگ پو، همان طور که می دانید مباحث مربوط به مالیات بسیار گسترده است. در این نوشتار قصد داریم در خصوص سه موضوع مهم با عنوان گزارش فصلی، مالیات شرکت ها و جرائم مالیاتی صحبت کنیم.

مشاوره مالیاتی و خدمات مالیاتی

علت این که تصمیم گرفته ایم در این نوشتار در خصوص این 3 موضوع صحبت کنیم این است که به گفته کارشناسان موسسه پارستکس ، همه روزه افراد زیادی به این موسسه مراجعه می کنند که درگیر یکی از این سه مورد هستند.

عدم اطلاع درست و کامل از قوانین همواره می تواند در زمینه مالیات برایمان دردسرساز گردد. بهتر این است که با افزایش مطلعی از قوانین موجود و یاری دریافت از افراد خبره از دردسرهای مالیاتی دور بمانیم.

قبل از این که به توضیح بحث اصلی بپردازیم دلمان می خواهد خیالتان را راحت کنیم که همه مسائل مالیاتی قابل پیشگیری است و در درجه دوم اگر این مسائل پیش بیاید، قابل حل است. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گزارش فصلی چیست؟

میزان مالیات متعلق به کسب و کار شما توسط اداره مالیات تشخیص داده می گردد. تصمیم گیری در خصوص این که مالیات به چه مواردی تعلق می گیرد نیز با اداره مالیات است. این سازمان، مالیات مربوط به شغل شما را به وسیله آنالیز درآمدها، رویدادهای مالی، دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر درآمد، دفتر هزینه و صورت حساب ها معین می نماید. در حقیقت مالیات تعلق گرفته به شما بر اساس گزارش خرید و فروش فصلی که به آن معاملات فصلی خرید و فروش هم می گویند معین می گردد.

کارشناسان پارستکس با داشتن تحصیلات دانشگاهی و نیز تجربه خدمت در سازمان امور مالیاتی به راحتی می توانند به شما یاری کنند تا همه مسائل مربوط به گزارش فصلی برایتان به درستی انجام گردد. شما می توانید به کارشناسان ما وکالت مالیاتی بدهید تا همه امور مربوطه از طرف ما پیگیری گردد.

چه نکاتی را در خصوص گزارش فصلی باید بدانم؟

  • گزارش فصلی خرید و فروش را با عناوین دیگری از جمله معاملات فصلی خرید و فروش، صورت معامله های فصلی، گزارش های فصلی موضوع ماده 169،گزارش های فصلی و... نیز می شناسند.
  • افراد حقیقی و حقوقی موظف به تنظیم و ارائه گزارش فصلی خرید و فروش می باشند.
  • صورت معاملات فصلی خرید و فروش حداکثر تا یک ماه پس از انجام این معاملات باید به سازمان امور مالیاتی تسلیم گردد. همه سازمان ها، شرکت های مختلف اعم از خصوصی و دولتی ملزم به رعایت این موضوع هستند. بسیار مهم است که این کار را به موقع انجام دهید تا مشمول جریمه نشوید. شما می توانید به صورت الکترونیکی و به وسیله سامانه مربوطه این کار را انجام دهید یا این که مدارک را بر روی سی دی یا کاغذ تحویل دهید.
  • در خصوص معاملات کوچک کافی است صورت این معاملات هر 3 ماه یک بار ارسال گردد. معاملات کوچک معاملاتی هستند که حداکثر تا ده درصد از حد نصاب معین شده درآمد دارند.
  • حقوق و دستمزد از موارد مربوط به معاملات فصلی نیست و جداگانه و طبق روال خودش آنالیز می گردد.
  • شما ملزم به داشتن کارت مالی هستید تا در اداره مالیات امور مربوط به صورت گزارش فصلی تان مورد آنالیز قرار گیرد.

چه کسانی موظف به ارائه گزارش فصلی خرید و فروش هستند؟

ماده 196 به دو گروه از مشاغل اشاره می نماید که ملزم به ارائه گزارش فصلی خرید و فروش هستند. این مشاغل عبارتند از مشاغل بند الف و ب . مشاغل بند الف مشاغلی هستند که باید معاملات خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت کنند. مشاغل بند ب به شرکت ها، سازمان ها یا افرادی گفته می گردد که باید معاملات مربوطه را در دفتر درآمد و هزینه ثبت کنند و گزارش فصلی کامل ان را ارائه دهند.

مالیات شرکت ها :

طبق مقررات مالیاتی کشورمان تمامی شرکت هایی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند موظف به پرداخت مالیات هستند. در صورتی که شرکت ها به مقررات مالیاتی موجود توجه نکنند یا از ان ها مطلع نباشند ضرر و زیان های قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. از جمله مسائلی که در خصوص بی توجهی به قوانین مالیاتی می تواند پیش بیاید می توان به مواردی مانند محرومیت در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی، جرائم مالیاتی و محاسبه مالیات به صورت علی الراس اشاره نمود.

هر فرد حقوقی ایرانی برای تمام درآمدهای خود باید مالیات پرداخت کند. گفتنی است که وزارت خانه ها، موسسه های دولتی و دستگاه هایی که تامین بودجه آن ها از طرف دولت است و نیز شهرداری ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

اشخاص حقوقی وقتی که حساب های یک سال مالی شان را سامان بخشند، نتایج را به وسیله اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات تسلیم می کنند تا مالیات مربوط به ان ها محاسبه گردد. بلافاصله پس از تاسیس شرکت باید اقدامات لازم در جهت ایجاد پفراینده مالیاتی را انجام دهید تا از دردسرهای بعدی جلوگیری گردد.

تشکیل پفراینده مالیاتی، چگونگی تنظیم و ارسال اظهارنامه و در نظر دریافت همه موارد مربوطه، کاری پیچیده و تخصصی است. هدایت دریافت از مشاوران موسسه پارستکس به شما یاری می نماید تا این فرایند را به درستی و بدون هیچ هزینه اضافی به انتها رسانید.

چه کسانی مشمول مالیات می شوند؟

  • همه مالکین حقیقی یا حقوقی که در ایران ملک دارند.
  • اشخاص حقیقی مقیم ایران در برابر همه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران دارند.
  • اشخاص حقیقی مقیم خارج از ایران در برابر درآمدهایی که در ایران به دست می آورند.
  • اشخاص حقوقی ایرانی در برابر همه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران دارند.
  • اشخاص حقیقی یا حقوقی در برابر درآمدهایی که در ایران دارند. هم چنین در برابر همه درآمدهایی که از واگذاری حقوق، امتیاز، آموزش یا مواردی مثل تهیه فیلم سینمایی و... دارند.

برای انجام امور مالیات شرکت ها چه باید کرد؟

ابتدا باید دفاتر قانونی تنظیم گردد. پس از آن اظهارنامه مالیاتی تنظیم و تسلیم می گردد. پس از آن اداره مالیات امور حسابداری لازم را انجام می دهد. مرحله بعدی مرحله دفاع مالیاتی است. در صورتی که به مالیات تشخیص داده شده معترض باشید مراحل ان را طی می کنید. و در آخر در صورت لزوم تغییرات یا معافیت های مالیاتی اعمال می گردد.

در چه مواردی مالیات به وسیله علی الراس محاسبه می گردد؟

در محاسبه مالیات به وسیله علی الراس، در واقع اسناد و مدارک ارائه داده شده توسط شما مردود شناخته می گردد و کارشناسان اداره مالیات با صلاحدید خودشان مالیات را محاسبه خواهند کرد. در موارد زیر این اتفاق می افتد:

  • زمانی که تا موعد معین شده ترازنامه حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه را تحویل ندهید.
  • در صورتی که درخواست کتبی از اداره مالیات جهت رسیدگی به دفاتر و املاک در محل کار خودتان دریافت نموده و به آن توجه نکنید.
  • در صورتی که مدرکی از مدارک مربوط به درآمد یا هزینه را تحویل ندهید.
  • در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک شما غیر قابل رسیدگی باشد یا طبق نظر کارشناسان مربوطه در ان تخلفی اتفاق افتاده باشد. در این صورت با برگزاری جلسات و ارائه توضیح از طرف شما و گذراندن مراحل لازم، سعی در حل مشکل می گردد.

جریمه های مالیاتی :

ماده 247 قانون مالیات های مستقیم به توضیح مواردی می پردازد که انجام ان ها منجر به جریمه های مالیاتی می گردد. بعضی از این موارد عبارتند از :

  • تنظیم دفترها و اسناد مالیاتی بر خلاف واقعیت و سوء استفاده از ان ها یا استناد به این اسناد دروغین.
  • مخفی نگه داشتن بعضی از درامدها و فعالیت ها به عمد.
  • همکاری نکردن با مامورین مالیاتی در جهت دسترسی به اطلاعات و حسابرسی ها و عدم شفاف سازی این موارد.
  • تنظیم قراردادهای مالی به نام افراد دیگر به منظور فرار مالیاتی.
  • استفاده غیر قانونی از کارت بازرگانی افراد دیگر یا هر مورد دیگری که به قصد فرار مالیاتی انجام می گردد.

کارشناسان ما اماده ارائه مشاوره مالیاتی کامل به شما هستند تا از پرداخت هر گونه مالیات اضافی یا تحمل جریمه های مالیاتی در امان بمانید.

موارد زیر نیز از جمله مواردی است که منجر به جریمه مالیاتی می گردد:

  • طبق ماده 190 قانون مالیات های مستقیم در صورتی که بعد از انتها سررسیدها و مهلت های قانونی، مالیات را پرداخت کنید مشمول جریمه می شوید. ماه های به تعویق افتاده در نظر گرفته می گردد و به ازای هر ماه 5.2 درصد مبلغ معین شده جریمه می شوید. علاوه بر این از تسهیلات قانونی نیز محروم می شوید.
  • در صورتی که بدهی مالیاتی را پرداخت نکنید بر اساس ماده 121 قانون مالیات های مستقیم اموال منقول و غیر منقول شما به میزان بدهی تان ضبط خواهد شد و در این مورد به منظور جریمه، ده درصد نیز به مبلغ بدهی اضافه می گردد.
  • بر اساس ماده 194 قانون مالیات های مستقیم در صورتی که رقم واقعی مالیات شما با آن چه خودتان در اظهارنامه اعلام نموده اید بیش از 15% تفاوت داشته باشد علاوه بر این که جریمه می شوید بلکه تا 3 سال از همه تسهیلات و بخگرددگی های قانونی محروم می شوید.
  • طبق ماده 195 قانون مالیات های مستقیم جریمه تخلف مدیران از تسلیم اظهارنامه با توجه به شرایط در درصد یا یک درصد از سرمایه پرداخت شده فرد حقوقی در زمان انحلال خواهد بود.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 29382

به "مشاوره مالیاتی و خدمات مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاوره مالیاتی و خدمات مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید