مسائل حقوق کارگران در به وقت ایران شبکه هفت سیما بررسی شد

به گزارش بلاگ پو، برنامه تلویزیونی به وقت ایران شبکه هفت سیما این هفته به مسائل بخش تولید و حقوق کارگران پرداخت.

مسائل حقوق کارگران در به وقت ایران شبکه هفت سیما بررسی شد

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، برنامه به وقت ایران سه شنبه شب 31 تیر ماه با حضور دکتر رضا تقی پور، کننده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون صنایع، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و علی خدایی، کننده کارگران در شورای عالی کار از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

تقی پور: یکی از ارکان اصلی جهش تولید،کارگران هستند

رضا تقی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأیید اینکه یکی از چالش های صنایع ما در راستای دستیابی به نقطه مطلوب در جهت تولید، عدم مهارت کارگران است گفت: با توجه به فناوری های جدید و ضرورت بهره وری بالاتر، محیط کاملا و به سرعت در حال تغییر است و مهارت نقش مؤثری در این موضوع دارد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش شده که تناسبی بین نیروی ماهر و صنایع کشور بوجود بیاید ولی هنوز این تناسب و تعادل، حاصل نشده است.

تصویب پرداخت بیمه قالیبافان از سهم دولت

کننده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق ارتباطات بیان داشت: در دولت دهم، مصوبه بیمه قالیبافان در دولت تصویب شد و دولت متقبل شد که سهمی را در این زمینه پرداخت کند که این مصوبه اجرایی شد.

تقی پوربا تأکید بر اینکه تا کنون نظارت در کشور ما مؤثر و قاطع نبوده، اضافه کرد: بخشی از این موضوع در خصوص ابهام در نوع تقسیم کارِ نظارت فعلی و در اینجا نیازمند قاطعیتی هستیم که در موارد عدم اجرای مصوبه یا قانون با فرد متخلف برخورد لازم صورت بگیرد.

عدم یکپارچگی اطلاعات و نظارت برخط، کلید اصلی مسائل کشور

این کننده مجلس شورای اسلامی و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص بهبود نظارت ها اضافه کرد: ما قطعا ایده و راهکار برای مؤثر بودن نظارت داریم، در این راستا عمده و کلید اصلی مسائل امروز کشور ،عدم یکپارچگی اطلاعات و نظارت برخط می باشد و حتی یکپارچگی اطلاعات ما را به استراتژی های روشن و معین هدایت می کند.

وی در تشریح این ماده قانونی پیشنهادی، اشاره داشت: همه فعالان مالی اعم از دولت، بخش خصوصی و بخش تعاونی باید ملزم شوند کلیه فعالیتهای مالیشان را بصورت شبکه ای و الکترونیکی انجام دهند و در این راستا هر گونه فعالیت مالی در خارج از شبکه باید جرم تلقی شود. مسئول مربوطه اگر مسئول دولتی است باید تنبیه متناسب با آن که انفصال دائم از خدمات دولتی است و اگر بخش خصوصی است، محرومیت از فعالیت مالی است ،برای آن در نظر گرفته شود نتیجه اینکار،نظارت مؤثر و برخط و به لحظه خواهد شد.

تقی پور در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون ها در مجلس شکل گرفته و کار آغازشده است، منتها باید قبول کرد که شتابزدگی در تصویب قوانین جدید می تواند به همان مقدار آسیب زا باشد که قوانین قبلی را بصورت مشکل دار داشتیم.

کننده کارگران در شورای عالی کار با رد نظر کننده مجلس شورای اسلامی مبنی برعدم مهارت کارگران به عنوان چالش اساسی صنایع برای دستیابی به نقطه مطلوب، تأکید کرد: به اعتقاد بنده مسائل اساسی تری بر سر این راه وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارفرمایان برای ارتقاء تولید و گسترش صنایع خود، در جهت افزایش مهارت های ضمن خدمت در ابعاد غیر مالی و خاصه در تربیت و آموزش کارگران برداشته اند؟ بیان داشت: در یک نگاه کلی کارفرمایان دولتی اقدام خاصی انجام نداده اند ولی کارفرمایان خصوصی کارنامه قابل قبولی را در این زمینه داشته اند.

کننده کارگران در شورای عالی کار اضافه کرد: قانون گذاران در تصویب طرح ها و لوایحی که منافع کارگران را تأمین کند، قابل قبول عمل نکردند.

علی خدایی در تشریح این موضوع خاطر نشان کرد: از اوائل دهه 80 همواره با دلایل متعددی شاهد این ماجرا بودیم که شعارهای حمایت از تولید در مقاطع مختلف زمانی توسط دولت های مختلف مطرح شده است.

وی اضافه کرد: در تمامی این موارد متأسفانه تمرکز حمایت از تولید به سمت قوانین مرتبط با کارگران بوده و در هر کدام ازاین موارد، آسیبی به قشر کارگر وارد شده و بعد نظارتی مجلس در تصویب این قوانین، کمرنگ بوده و در اجرا حقوق کارگران نادیده گرفته شده واز سویی دیگر این موضوع به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار نگرفته اعتقاده بنده به عنوان کننده کارگران این است که تصویب قوانین یک سویه و کارگر محور ضعف نظارتی آن با عث آسیب کارگران و ضعف تولید شده است.

خارج شدن کارگران از چتر حمایتی قانون کار

علی خدایی، کننده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به سه عامل قانون گذاری،اجرای ناصحیح و عدم نظارت باعث اشکالات متعددی کشته که ما را از هدف واقعی دور کرده است ، عنوان کرد: بطور مثال تصویب قانون ویژه اشتغال در مناطق آزاد ویژه تجاری یکی از مواردی بود که قسمت عظیمی از کارگران را از چتر حمایتی قانون کار خارج کرد.

وی اضافه کرد: قرار بر این بود که در مناطق آزاد ویژه تجاری و صنعتی ما، اشتغال ایجاد شده و صادرات رشد کند؛ آیا امروز مناطق آزاد تجاری ما به این هدف خود رسیده اند.

کننده کارگران در شورای عالی کار با رد این موضوع بیان داشت: کارگران ما در این مناطق دچار مسائل بسیار پیچیده ای هستند و علی رغم درخواست ما مبنی بر بررسی این موارد، در مجلس گذشته به جای بررسی این موضوع، شاهد گسترش بیشتر این مناطق بوده ایم و این در حالی است که توجهی به کارکرد این مناطق و میزان حصول به اهداف اولیه تاسیس این مناطق نشده است.

علی خدایی شرح داد: علاوه بر آن، در همان مقطع زمانی موضوع واگذاری و کوچک سازی دولت مطرح و متاسفانه منجر به رشد یک سری پیمانکاران نیروی انسانی در بخش خدمات شد. این پیمانکاران در ادامه به عنوان واسطه باعث فسادهای متعددی شدند و در این بین کارگران را از حقوقشان منع کردند.

کننده کارگران در شورای عالی کار در نقد عملکرد دو لت های گذشته،گفت: زمانی در کشور بحث حمایت از قالیبافی مطرح شد و در پی آن قوانین ویژه اشتغال در مجتمع های قالیبافی تصویب شد، آیا اکنون مجتمع های قالیبافی در کشور به اهداف خود رسیده اند؟ در حالی که کارگران ما در این مجتمع ها انواع و اقسام فشارها و تضییع حقوق را تجربه می کنند.

وی در پایان این مصاحبه ابراز امیدواری کرد:قوانین پیش رو در راستای منافع کارگران و تولید باشد و باعث جهش کسب و کار و تولید شود.

برنامه مصاحبهمحوربه وقت ایران کاری از گروه آموزش های عمومی که با رویکرد مهارتی،یکشنبه و سه شنبه هرهفته از ساعت 21:45 تا 23 به صورت زنده روی آنتن شبکه هفت سیما می رود.

4104/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34399

به "مسائل حقوق کارگران در به وقت ایران شبکه هفت سیما بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل حقوق کارگران در به وقت ایران شبکه هفت سیما بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید