مقالات طنز و تیکه های سیاسی دهخدا در چرند و پرند

به گزارش بلاگ پو، چرند و پرند است مجموعه مقالات انتقادی دهخداست و در صوراسرافیل چاپ شده است.

مقالات طنز و تیکه های سیاسی دهخدا در چرند و پرند

به گزارش خبرنگاران ، چرند پرند دهخدا یکی از تاثیرگذارترین کتاب ها در تحول نثر معاصر فارسی است. این کتاب مجموعه ای از مقالات طنزآمیز دهخداست که در ستونی با همین عنوان در روزنامهٔ صوراسرافیل در سال های مقارن مشروطه منتشر می شده است.

محتوای کتاب :

موضوع مقالات چرند پرند اغلب انتقاد از اوضاع سیاسی کشور، استبداد و غرور پادشاهان، ظلم و ستم ایادی حکومت، انتخابات مهندسی شده، ناآگاهی و بی سوادی نمایندگان مجلس، نقد و نظر صاحب نظران ، دخالت دولت های بیگانه در اوضاع داخلی کشور، غارت و چپاول سرمایه های کشور از سوی دربار و درباریان، رشوه دریافت و پارتی بازی در نظام اداری، فقر و بدبختی و جهل و بی سوادی مردم، خرافه پرستی و بستن مطبوعات و تعطیلی روزنامه هاست.

دهخدا با مجموعه مقالات چرند پرند هم بر بیداری ایرانیان در عصر مشروطه تأثیر شگرفی گذاشت و هم بنیان های نثر ساده و روان معاصر را پایه گذاری کرد. نثر سادهٔ دهخدا در این مقالات با کمک دریافت از زبان مردم کوچه و بازار صمیمی تر و دلنشین تر شده است و بدون شک نثر داستانی فارسی که در سال های بعد از او شکل می گیرد و قوام می یابد بسیار به او مدیون است و بعدها ردّپای نثر روان و طنز فاخر او را در آثار داستانی محمدعلی جمال زاده و صادق راهنمایی به وضوح می توان دید. چرند پرند مجموعاً سی و پنج مقاله است که در فاصلهٔ سال های 1325 تا 1327 هجری قمری منتشر شد. از این تعداد سی و دو مقالهٔ آن در ایران و تا پیش از به توپ بسته شدن مجلس توسط محمدعلی شاه و تبعید علامه دهخدا به اروپا و سه شمارهٔ آن در سوییس و بعد از تبعید دهخدا منتشر شد و مجموع این سی و پنج مقاله بعداً در کتابی مستقل گردآوری شد.

مرور بخشی از متن کتاب

دهخدا در بخشی مینویسد :

همه این طبقات که عرض شد دو قسم بیشتر نیستند یک دسته رؤسای ملت و یک دسته اولیای دولت، ولی هر دو دسته یک مقصود بیشتر ندارند می گویند شما کار کنید، زحمت بکشید، آفتاب و سرما بخورید، لخت و عور بگردید، گرسنه و تشنه زندگی کنید بدهید ما بخوریم و شما را حفظ و حراست کنیم

و در بخشی دیگر بصورت طعنه آمیز می گوید :

چند روز قبل وزارت داخله ما محض کمال عطوفت و مهربانی ، بهفت وزیر مسئول دیگر در حضور خودشان اجازه جلوس روی جایگاه مرحمت فرمودند. واقعا این مکرمت شاهانه درخور هزارگونه تمجید است. امیدواریم که جناب معظم همواره در ذره پروری و بنده نوازی نسبت بما رعایای باوفا یک دل و تا شاعران ما مدح گویند و رمالها و چله نشین ها طلسم و نیرنج نویسند و تقویم جناب حاجی نجم الدوله شاید و نشاید بکار برد. بر اریکه مجد و سروری پاینده باشند

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37552

به "مقالات طنز و تیکه های سیاسی دهخدا در چرند و پرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقالات طنز و تیکه های سیاسی دهخدا در چرند و پرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید