مهارت آموزی برترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد جامعه

به گزارش بلاگ پو، رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور گفت: برترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد، مهارت آموزی است.

مهارت آموزی برترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد جامعه

علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگار ،در رابطه با خلا برطرف نشده سازمان فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: ابتدا مهم ترین و اساسی ترین احتیاج در جامعه تغییر نگاه به ارزش مهارت و نقش او در اعطای موقعیت به افرادی که در جست و جوی کار هستند و نقش مسئولانه و موثر دارند می باشد، که متاسفانه در جامعه ما تمرکز بر مدرک گرایی و کسب دانش به وسیله کسب مدرک و اسم است.

هاشمی یادآور شد: دور کردن جامعه از مدرک گرایی و ارزش گذاری بر افراد با مدرک و مهارت یک کار فرهنگی است که باید برای تحقق این مسئله همه ظرفیت کشور را به کار بگیریم تا تمام توقعات در حوزه حکومت برای جست جو شغل متمرکز نشود و مهارت زمان دست یابی و انتظار به شغل را کوتاه نماید.

وی اعلام کرد: در ابتدا استعداد و قابلیت فرد باید در نظر گرفته شود و هم نگاهی خاص به عظیمی و تنوع دستیابی فرصت و شغل در بازار باید وجود داشته باشد.

هاشمی اضافه کرد: نقش ناهماهنگ متولیان در حوزه آموزش فنی و حرفه ای از نکات مهم خلا آموزش فنی و حرفه ای است، ما هنوز از یک سازمان رشید با برخورداری از اختیارات و قوانینی که نقش راهبری با حکمرانی را بر عهده بگیرد و ظرفیت های در اختیار با برد جهانی را در کشور اجرا کند نداریم.

وی یادآور شد: متاسفانه هر بخشی به بخش خود نگاه می نماید و به ظرفیت هایی نظیر صلاحیت حرفه ای، استاندارد و گواهی نامه های معتبر جهانی کمتر توجه داریم که این عناصر خود از سرمایه های نرم ملی و اعتبار زا داخلی و جهانی ارزیابی می شود.

هاشمی گفت: کشور به سازمانی عظیم دارای اختیار و قدرت خاص احتیاجمند است تا بتواند برای نظم دادن به این امر مهم از ظرفیت ملی به اسم پشتوانه توانمندی سازی جامعه استفاده کند.

وی اعلام کرد: در برنامه هفتم و جهت گیری های توسعه ای تمرکز ها باید بر جامعه توانمند باشد، اما عمده توجه و تمرکز بر روی مسائل پیشرفتی، چون راه، سد، تاسیسات، جاده، برق، فرودگاه ها، توسعه آب و خاک است که این مسائل بسیار لازم و ضروری هستند، اما کافی نخواهند بود.

هاشمی اضافه کرد: ما باید به جامعه توانمندی دست یابیم که هر انسان برخوردار از استعداد و پتانسیل بیکاری و انزوا و گوشه گیری را در زندگی خود احساس نکند و با توسعه دامنه انتخاب فرد در کسب موقعیت می بایستی باعث ظهور حس موثر بودن در او شویم.

وی تاکید نمود: جهت گیری برنامه کلان توسعه کشور باید به سمت تربیت انسان توانمند برود.

هاشمی اعلام کرد: بازنگری در نظام آموزش رسمی کشور باید به گونه ای باشد که خروجی و محصول این نطام رسمی تربیت افراد با ویژگی هایی منحصر به قبول آن نقش باشد.

وی ضمن اشاره به آمار 40 درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه در جامعه ایران اضافه کرد: این آمار بیکاری در کشور نشان می دهد که کشور به جای آنکه دانشجو پررور باشد دانشجو پذیر است، با شرایط دانشجو پذیر بودن نمی توان دانش را به شکلی در فرد عمق و ریشه داد تا او به توانایی حضور در راستا درست کار دست یابد.

هاشمی اضافه کرد: نظام آموزشی ما احتیاجمند بازنگری همراه با فرهنگ سازی است، از این طریق می توان تغییری ایجاد کرد که فرد احساس احتیاج به ادامه تحصیل نداشته باشد و با اطمینان به توانایی خود و تکیه بر آموخته های خود به جست و جو کسب شغل با مهارت در بازار بیاندیشد.

وی گفت: تغییر نگاه از جمله ضرورت های جدی جامعه است با تغییر طوری که با تحول در حوزه تکنولوژی و تقاضا های نو تناسب برقرار شود.

هاشمی گفت: آینده پژوهی و پیش بینی صحیح از اثرات و تغییر و تحولات در حوزه دانش و تکنولوژی و تاثیرات این مسئله بر جامعه یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه عمیقی داشت.

وی اعلام کرد: باید در بخش اعطای تسهیلات مبنا را بر مهارت و توانمندی و اجتناب از توزیع پول قرار داد، برترین عنصر حامی و حمایت کننده برای تداوم و اثر گذاری شغل بر روی زندگی افراد مهارت خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور اعلام کرد: فرد باید نسبت به ارزش مهارت آگاهی یابد و خود در معرض دائم حوزه آموزش قرار داد، زیرا عمر مهارت و تکنولوژی کوتاه است و انسان می بایستی به صورت مداوم مهارت خود را ارتقا دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 53144

به "مهارت آموزی برترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت آموزی برترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید