میم مثل مرغ ترش

به گزارش بلاگ پو، از آنجا که عادت به خوردن گوشت سفید یکی از توصیه های اکید متخصصان تغذیه است، ایجاد تنوع در مزه مرغ می تواند راهی برای افزایش سهم این ماده غذایی در سفره ما باشد. اما این غذا چه طور تهیه می شود و چه ویژگی هایی دارد؟ اگر این، سوال شما هم هست، با ما همراه شوید.

میم مثل مرغ ترش

میم مثل مرغ ترش

نویسنده:سارا حسنلو

یک راه حل شمالی برای تنوع بخشیدن به سفره سالم

از آنجا که عادت به خوردن گوشت سفید یکی از توصیه های اکید متخصصان تغذیه است، ایجاد تنوع در مزه مرغ می تواند راهی برای افزایش سهم این ماده غذایی در سفره ما باشد. اما این غذا چه طور تهیه می شود و چه ویژگی هایی دارد؟ اگر این، سوال شما هم هست، با ما همراه شوید.

طرز تهیه

ابتدا پیاز را کمی تفت داده و تکه های مرغ را به همراه ادویه های یاد شده به آن اضافه کنید و بگذارید با حرارت بسیار کم نیم پز شوند. سپس سبزی های تان را که از قبل تفت داده اید، به آن افزوده و بعد از آن، گردوها را اضافه کنید؛ البته آنها را هم از قبل باید ساییده باشید. در تابه ای دیگر، بادمجان و گوجه فرنگی های حلقه شده را سرخ کرده و در مراحل پایانی پخت به مرغ اضافه کنید. قبل از این مرحله باید به مرغ در حال پخت، رب انار را هم به نام آخرین چاشنی بیفزایید. پس از دوسه جوش خوردن، آن را از روی حرارت برداشته و به همراه برنج سرو کنید.

مواد لازم (برای 4نفر)

مرغ تکه شده

450گرم

750کیلوکالری

گردو

8عدد

180کیلوکالری

نعناع و گشهم خرد شده

1لیوان

25کیلوکالری

بادمجان حلقه شده

3عدد

75کیلوکالری

گوجه فرنگی حلقه شده

3عدد

75کیلوکالری

پیاز میانه

1عدد

20کیلوکالری

روغن سرخ کردنی

4قاشق غذا خوری

360کیلوکالری

رب انار

4قاشق غذا خوری

صفر

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه

به میزان دلخواه

صفر

این غذا تقریباً 1500 کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم کردن اش بین4 نفر، به هر نفر 400 کیلوکالری انرژی می رسد؛ که البته چون با برنج میل می شود، باید حداقل 250 کیلوکالری دیگر به این عدد افزوده شود.

مرغ؛ منبع کارنیتین

سینه مرغ یکی از آن دست منابع پروتئینی کم چرب است که توصیه می شود بدون پوست طبخ شود. البته قسمت سینه آن از منابع غذایی ترکیبی به نام کارنیتین است که متابولیسم چربی ها را بالا می برد، بنابراین مصرف اش برای کسانی که قصد لاغر شدن دارند، توصیه می شود. نکته مهم دیگر آن است که این ترکیب در بدن با ترکیب چند اسید آمینه ضروری که باز هم در مرغ و یا گوشت قرمز وجود دارند هم به دست می آید اما باید برای انجام این واکنش ویتامین C هم حاضر باشد، بنابراین مصرف آب پرتقال طبیعی به همراه این غذا یک تسهیل کننده این ترکیب است. یادتان باشد که احتمال کمبود این ترکیب در دوران بارداری، شیردهی، ورزش های شدید و حتی عفونت بیشتر است، بنابراین در چنین شرایطی مصرف این گوشت را جدی بگیرید.

بادمجان با حداقل روغن

سبزیجات به دلیل فیبری که دارند، می توانند به کنترل کالری دریافتی کمک کنند. بادمجان هم در صورتی که کم سرخ شود و روغن زیادی برای مصرف اش به کار نرود، می تواند از جمله این سبزیجات به حساب آید. یادتان باشد که یک لیوان سبزی خام معادل 25 کیلوکالری انرژی داشته و هر قاشق غذاخوری روغن به کار رفته برای سرخ کردن اش هم 80 کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین باید در مصرف روغن حداقل ها را در نظر گرفت زیرا در غیر این صورت مازاد کالری مورد نیاز، به راحتی اضافه وزن و نهایتاً چاقی را در پی خواهد داشت، آن هم با خوردن سبزی مثل بادمجان.

گردو خوب است؛ مخصوصا برای خانم ها

این مغزه در مقابل سبزیجات قرار گرفته است یعنی به جای فیبر مملو از اسیدهای چرب البته از نوع ضروری اش است، یعنی در بدن ساخته نمی شود اما دریافت اش فواید بسیار دارد. مطالعات نشان داده اند که 100 گرم گردو، 60 گرم اسید چرب از نوع غیراشباع دارد که دریافت متعادل شان نه تنها کلسترول خون را کاهش می دهد بلکه به بهبود بیماری های پوستی هم کمک می کند. یکی از این بیماری های پوستی اگزماست که این روزها به دلیل تغییر آب و هوا و بیشتر شدن کارهای خانه (به دلیل خانه تکانی) شیوع یافته، دیگری کم آبی پوست بوده و اختلال آخر، تکرر عفونت است. از سوی دیگر، بررسی ها نشان داده اند که خوردن این مغزه به تأمین نیاز روزانه به ویتامین B6 هم کمک می کند و بنابر نتایج مطالعات، عادت به خوردن گردو برای خانم هایی که عادت ماهیانه دردناکی دارند به دلیل وجود این ویتامین، بسیار مفید است.

همراه این غذا

بهتر است این غذا را به همراه سالاد سبزیجات تازه که از کاهو، انواع کلم برگ، گوجه فرنگی و جوانه گندم تشکیل شده، میل کنید؛ البته با چاشنی آب لیموی تازه. نوشیدنی منتخب ما هم دوغ کم نمک و بدون گاز است زیرا در این غذا جای لبنیات خالی بوده و به این ترتیب وعده غذایی تان تکمیل خواهد شد.

اگر اضافه وزن دارید

کمترین میزان روغن را در سرخ کردن هر یک از اجزای تشکیل دهنده این غذا استفاده کنید. به علاوه، گردو را هم به حداقل رسانده و به جایش میزان سبزی و رب انار را افزایش دهید. در ضمنً، از قلم نیاندازید که سینه مرغ کم چرب ترین قسمت مرغ است و برای شمایی که درحال کاهش وزن هستید، توصیه می شود.

اکر چربی خون دارید

بهتر است بادمجان های تان را آب پزشده در تهیه این غذا به کار ببرید و حتی می توانید به نسبت برابر از کدوسبز هم استفاده کنید؛ زیرا این سبزی به کنترل چربی خون تان کمک می کند. نکته دیگر مصرف گردو است که اگرچه روغن دارد اما مصرف متعادل اش کاهنده چربی خون خواهد بود.

منبع:www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54685

به "میم مثل مرغ ترش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میم مثل مرغ ترش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید