غذاهای سنتی و خوشمزه کرمانشاه

به گزارش بلاگ پو، غذاهای سنتی کرمانشاه

خیلی از ما تا نام کرمانشاه می آید یاد طاق بستان و کتیبه بیستون می افتیم اما این استان در کنار آثار تاریخی منحصربفرد، آب و هوای متنوع و البته غذاهای خوشمزه ای هم دارد. رژیم غذایی مردم کرمانشاه پر از غذاها و شیرینی های سنتی ست که با وجود گذشت قرن ها همچنان تهیه می شوند و محبوب هستند. استان کرمانشاه در قسمت غرب ایران قرار گرفته است و حضور ایل ها و قومیت های مختلف باعث تنوع غذایی فوق العاده ای برای این استان شده است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا تعدادی از برترین غذاهای سنتی کرمانشاه را معرفی کنیم.

غذاهای سنتی و خوشمزه کرمانشاه

خورشت خلال کرمانشاه

بدون شک یکی از محبوب ترین غذاهای کرمانشاه، خورشت خلال آن است، غذایی که آنقدر معروفه که خیلی ها در سفر به این استان به هیچ وجه امتحان طعم بینظیر آن را از دست نمی دهند. چیزی که این غذا را تا این حد محبوب نموده خوراکی های خوش طعم کرمانشاه و همینطور طرز آشپزی خارق العاده آشپزان است. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت، زرشک، خلال بادام، رب گوجه فرنگی، کره، پیاز، گلاب، زعفران و چوب دارچین است. معمولا این خورشت به همراه برنج، سبزی خوردن و ماست سرو می گردد و خوردن آن در کنار اعضای خانواده لحظاتی شیرین را برایتان رقم می زند. برای تزئین این غذا از خلال پسته و برای اینکه کمی طعم ترش پیدا کند از لیمو عمانی استفاده می گردد.

هلو کباب کرمانشاهی (کوفته مخصوص کرمانشاه)

از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی کرمانشاه کوفته معروف کرمانشاهی است که خیلی ها حتی در استان ها و شهرهای دیگر هم عشق طعم منحصربفرد آن هستند. این که چرا به این کوفته، هلو کباب می گویند دقیقا معلوم نیست اما به نظر می آید به خاطر شکل ظاهری اش در هنگام سرخ شدن به این نام معروف شده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت، لپه، گردو، کشمش، سیب زمینی نیم پز، روغن، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، پیازسرخ شده، آبلیمو و شکر است. برای تهیه این غذا وقت زیادی ضروری است ولی طعم خوشمزه آن می ارزد که ساعت ها منتظر بمانید تا این غذا درست گردد. هلو کباب کرمانشاهی معمولا به همراه نان تازه و سبزی خوردن خورده می گردد و بهتان پیشنهاد می کنیم که حداقل یک بار هم شده طعم آن را امتحان کنید.

کوفته نخود کرمانشاه (کوفته ریزه)

کوفته ریزه هم از دیگر غذاهای محبوب کرمانشاهی است که احتمالا حتی اگر تا به حال آن را امتحان ننموده باشید نامش را شنیده اید. این غذا در بین خانواده های این استان آنقدر معروف است که معمولا زیاد پخته می گردد. برای درست کردن این غذا از نخود پخته شده، گوشت چرخ نموده، مغز گردو، آرد، پیاز و سبزی های معطر (جعفری، نعناع، مرزه، ترخون) استفاده می گردد. این غذا در عین حال که خیلی خوشمزه است خیلی هم مقوی ست و بسیاری از مواد معدنی مورد احتیاج بدن را تامین می نماید.

دست پیچ کرمانشاه

دست پیچ یکی دیگر از کوفته های معروف کرمانشاه ست که با وجود دو خوراکی یعنی برگه های قیسی و گردوهای تازه، طعم دلنشین و خوشمزه ای گرفته است. برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ نموده، برگه قیسی، گردوی خرد شده، کشمش، رب گوجه فرنگی، پیاز، لپه پخته، روغن، آبلیمو و شکر استفاده می گردد. به شما پیشنهاد می کنیم حتما در سفر به کرمانشاه طعم بینظیر این غذا را امتحان کنید تا به آشپزی بینظیر این دیار پی ببرید.

سیب پلو

استفاده از انواع سبزی ها و همینطور صیفی جات در پلوهای ایرانی باعث تنوع بینظیری در آن ها شده است. در کرمانشاه نوع خاصی از پلو به نام سیب پلو درست می گردد که ماده اصلی آن به غیر از برنج، سیب زمینی است. مواد لازم برای تهیه این غذا سیب زمینی، برنج، گوشت چرخ نموده، کشمش، پیاز، زعفران، خرما و کره است که به دست آشپزان کرمانشاهی با هم ترکیب و طعم بینظیری را رقم می زنند. وجود خرما و کشمش در این غذا باعث شده که خیلی مقوی و خوشمزه باشد و با طرز پخت راحتی که دارد می توانید به راحتی در خانه آن را درست کنید حتی اگر در استان کرمانشاه نباشید!

کوفته شیرین

در استان کرمانشاه برای پخت انواع کوفته ها تنوع جالبی وجود دارد و در پشت اختراع هر کدام از آن ها رازها و نکته های زیادی پنهان شده است. کوفته شیرین یکی دیگر از کوفته های خوشمزه کرمانشاهی است که برای درست کردن آن از برنج، گوشت چرخ نموده، تخم مرغ، شکر، نعناع خشک، سرکه و پیاز استفاده می گردد. منتظر نمانید تا سفری به کرمانشاه ترتیب دهید می توانید همین حالا این غذا در خانه درست کنید.

سوپ ترخینه

سوپ ترخینه نه فقط غذایی خوشمزه است بلکه مثل یک ماده دارویی می تواند برای درمان بیماری هایی مثل سرماخوردگی مفید باشد. دو ماده اصلی این سوپ گندم و دوغ است که در ترکیب با هم خشک و آماده شده اند و به راحتی می توانید آن ها را تهیه کنید. مواد لازم برای درست کردن این غذا اسفناج خرد شده، لپه، عدس، پیاز، آب مرغ و ترخینه است.

چلو گوشت

چلو گوشت یکی از محبوب ترین غذاهای ایران است که در هر منطقه از ایران با روش های خاصی درست می گردد. این غذا آنقدر طعم و مزه فوق العاده ای دارد که احتمالا یکی از غذاهای مورد علاقه تان است. چلو گوشت در کرمانشاه یک غذای سنتی و بومی به شمار می رود و برای تهیه آن از برنج، گوشت ماهیچه، روغن زیتون، نمک، هل، گلپر، چوب دارچین، برگ بو، پیاز، زرشک، زنجبیل، تخم گشنیز، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می گردد. بر روی این غذا مقداری روغن کرمانشاهی ریخته می گردد و که عطر و طعم خارق العاده ای به آن می دهد. گاهی کدبانوهای کرمانشاهی مطابق میل و سلیقه خود تغییراتی در مواد اصلی این غذا به وجود می آوردند که البته در طعم نهایی آن اثر چندانی ندارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 60697

به "غذاهای سنتی و خوشمزه کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی و خوشمزه کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید