نخستین مزرعه بومی پرورش ماهی در دریا راه اندازی می شود

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، پروژه پرورش ماهی در قفس یکی از طرح هایی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده و امروز این طرح در قشم با 60 درصد پیشروی در حال اجرا است. این پروژه تاثیر زیادی در توسعه شهرهای کمتر برخوردار ساحلی و کاهش خروج ارز از کشور دارد.

نخستین مزرعه بومی پرورش ماهی در دریا راه اندازی می شود

این پروژه توسط شرکتی دانش بنیان در حال اجرا است. ساخت براکت های سه کاناله تزریقی آن با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی شده است و مرحله ساخت دریاچه پرورش ماهی در قفس در قشم هم 60 درصد پیشرفت داشته و به مرحله مونتاژ رسیده است.

این طرح که قرار است به توسعه شهرهای کمتر برخوردار ساحلی بیانجامد تا به امروز توانسته بخش کوچکی از نیاز به اشتغالزایی در این شهرها را تامین کند. در بخش فنی و مهندسی 5 نفر و در دیگر بخش های مورد نظر حدود 16 نفر مشغول به کار هستند. با راه اندازی کامل آن این طرح، آینده خوب و اقتصادی برای این شهرها رقم خواهد زد.

طرح تولید بومی براکت سه کاناله تزریقی قفس های پرورش ماهی این پروژه چندی پیش رونمایی شده است.

به گفته نادرقلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ساخت نخستین براکت قفس های پرورش ماهی محقق شده است و به زودی راه اندازی نخستین مزرعه بومی پرورش ماهی در دریا را خواهیم داشت. اتفاقی که به توسعه فناوری پرورش ماهی در دریا و تامین پروتئین مورد نیاز کشور کمک موثری می کند.

وی ادامه داد: پرورش ماهی در دریا به عنوان یکی از روش های نوین آبزی پروری و تولید پروتئین در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرارگرفته است.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری در امور آب، این روش به دلیل استفاده از منابع دریا برای تصفیه آب، اکسیژن رسانی، کنترل دما و تأمین بخشی از غذای موردنیاز آبزیان ازنظر سرمایه گذاری، تراکم تولید و کیفیت محصول مقرون به صرفه است.

راه اندازی پروژه ابتدای سال 1400

پرهام نوروزی مدیرعامل شرکت دانش بنیان هم درباره این پروژه گفت: این طرح در کنار تامین نیاز داخلی، از خروج ارز از کشور پیشگیری می کند. زیرا ماهی های پرورش یافته در قفس جزء گران ترین ماهی ها در دنیا هستند.

وی افزود: در حال حاضر این طرح در قشم تا 60 درصد پیشرفت داشته و تا ابتدای سال آینده راه اندازی می شود. اجرای پروژه ما به تامین امنیت غذایی که یک طرح کلان ملی است منجر خواهد شد.

به گفته نوروزی، پرورش ماهی در قفس توسعه مناطق ساحلی را هم میسر می کند. توسعه اقتصادی این مناطق به دلیل محرومیت هایی که دارند یک ضرورت است.

این فعال فناور ادامه داد: استفاده از این روش، میزان مصرف آب شیرین برای تولید پروتئین را به صفر می رساند. این موضوع در شرایط کم آبی کشور بسیار مهم و حیاتی است.

نوروزی گفت: تولید انبوه ماهی در قفس، یک رهاورد فناورانه است که زیست بوم فناوری و نوآوری برای کشور به ارمغان آورد. این رهاورد با تکیه بر دانش بومی بدون استفاده از منابع محدود آب کشور محقق شده است.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 38749

به "نخستین مزرعه بومی پرورش ماهی در دریا راه اندازی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین مزرعه بومی پرورش ماهی در دریا راه اندازی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید