نخستین منبع موضوعی اربعین پژوهی به زبان فارسی

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، کتاب یک امام یک امت؛ هویت، مدنیت و روابط میان فرهنگی در پرتو زیارت اربعین که از نخستین منابع موضوعی در حوزه اربعین پژوهی است به دنبال طرح و بسط اندیشه تمدنی اربعین به وسیله فهم و تحلیل میان فرهنگی است.

نخستین منبع موضوعی اربعین پژوهی به زبان فارسی

این مجموعه که حاصل کوشش محققان حوزه اربعین پژوهی است به همت سیدمجید امامی و آرزو نیکوئیان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شده است.

کتاب یک امام یک امت درنگی است بر حرکت الهی اربعین از منظر ارتباطات میان فرهنگی و ظرفیت ها و چالش هایی است که در این پدیده و به واسطه این پدیده عظیم با ایده تمدن چند فرهنگی اسلامی و سیاست گذاران و دغدغه مندان آن در تقاطع قرار گرفته است.

در هر کوشش مطالعاتی اربعین پژوهانه بایسته است تا سه سطح تحلیلی به طور همزمان مورد توجه قرار بگیرد که عبارتند از: زیارت اربعین به مثابه مناسک، زیارت اربعین به مثابه نهاد سازی و جنبش اجتماعی و زیارت اربعین به مثابه امر تمدنی. در این کتاب به این سه سطح پرداخته شده است.

در واقع بر اساس مطالب این کتاب راه طرح و بسط اندیشه تمدنی اربعین از فهم و تحلیل میان فرهنگی آن می گذرد و اگر دو یا چند جامعه به سطح تعارف و هم شناسی فرهنگی برسند، می توان از امت و طرحی اجتماعی از تمدن سخن گفت.

کتاب حاضر، مجموعه نوشتارها و گفتارهایی است که عمدتا در سال 1397 خصوصا در هم اندیشی روابط و همزیستی فرهنگی بر بستر زیارت اربعین(مهرماه 97) و بعضی دیگر در سایر فعالیت های پژوهشی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) فراوری و ارائه شده و به همت اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور تهیه و تدوین شده است.

این مجموعه در پنج بخش و هفده فصل جغرافیای متنوعی از اربعین پژوهی را پیش روی علاقه مندان قرار می دهد. هویت، مدنیت و خاستگاه تمدنی عراق، تربیت و نگاه تمدنی به زنان اربعینی، زیست و آداب مردم عراق در تفاوت با فرهنگ زائران و روابط میان فرهنگی و همزیستی اجتماعی موضوعات این بخش ها را سامان می دهند.

بعضی فصول این اثر، فراورده پژوهش های محققان و بعضی از از آن ها نوآوری اندیشگانی صاحب نظران برجسته ایرانی است که در سال های 1397 و 1398 طرح و تألیف شده و از نخستین منابع موضوعی(نه عام) اربعین پژوهی در فارسی محسوب می گردد.

کتاب ارزشمند یک امام یک امت(هویت، مدنیت و روابط میان فرهنگی در پرتو زیارت اربعین) با قیمت 45000هزار تومان و در 279 صفحه به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام) منتشر شده و در دسترس علاقه مندان مطالعات اربعین پژوهی قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41474

به "نخستین منبع موضوعی اربعین پژوهی به زبان فارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین منبع موضوعی اربعین پژوهی به زبان فارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید