نرخ مشارکت در دوره پیش دبستانی، متناسب با شاخص توسعه در کشورها است
به گزارش بلاگ پو، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: سرمایه گذاری در دوره پیش دبستانی، تأثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد و موجب می گردد تا فرد در جهت شناخت، به پذیرش خود برسد.

به گزارش رضوان حکیم زاده، در سومین همایش ملی هویت بچه ها ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی با اشاره به مفهوم تربیت در اوان کودکی و اهمیتی که این دوران دارد اضافه نمود: در طبقه بندی بین المللی، دوره ها را از صفر تا دوره هشتم طبقه بندی شده و نام گذاری نموده اند و اولین دوره که دوره صفر است به دوره قبل ازدبستان برمی گردد.
حکیم زاده ادامه داد: از جهت علمی، دوره صفر به تربیت اوان کودکی، گفته می گردد؛ دوره یک آموزش ابتدایی و دوره دو دوره آموزش متوسطه است و دوره تحصیل در مقطع دکتری دوره هشت این طبقه بندی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در این طبقه بندی برای هر دوره برنامه هایی برای رشد و پرورش افراد در نظر گرفته شده است، گفت: این برنامه ها با یک نگاه کل نگر شکل می گیرد که هم رشد فیزیکی، رشد فرهنگی و هم رشد اجتماعی آن ها در آن شکل گیرد.
حکیم زاده اضافه نمود: در دوره صفر که همان دوره پیش از دبستان است برنامه مدّونی در نظر گرفته نشده و برنامه های خلاقانه که مهارت های فکری و جسمی کودک را شکل می دهد اساس برنامه های دوره پیش از دبستان است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اهمیت دوره قبل از دبستان را مربوط به توانایی و حساسیت بالای مغز در حوزه یادگیری دانست و اضافه نمود: ظرفیت مغز در این دوره بسیار بالاست و سنین کودکی، سن شکل گیری رفتار افراد است.
حکیم زاده با بیان این که تمام احادیث و روایات براینکه اگر کسی نفسش برایش کرامت یافت و با ارزش شد آن را ضایع نمی نماید، تاکید نموده اند، گفت: ما باید عناصر هویت ساز را بشناسیم و به ذائقه فرهنگی افراد توجه کنیم و اگر ما از این مسئله غافل شویم با یک بی هویتی در جامعه روبرو می شویم که جامعه را دچار بسیاری مسائل می نماید.
معاون آموزش ابتدایی اضافه نمود: اگر این 5 سال طلایی دوران کودکی را از دست بدهیم دیگر در سطوح تحصیلی بالاتر ایجاد تغییر سخت تر است و بر اساس روایات کودک همانند زمینی حاصلخیز است که هرچه در آن کاشته گردد در بزرگسالی قابل برداشت است.
حکیم زاده اضافه نمود: در دوره پیش از دبستان سه بعد شناختی، عاطفی، فیزیکی در نظر گرفته می گردد، که حمایت، سلامتی و تغذیه کودک و آموزش خلاقانه را دربرمی گیرد.
او گفت: سریع ترین رشد انسان در 5 سال اول زندگی او است و امروزه در دنیا از مفهومی به نام سرمایه مغزی و در مقابل به فقر فرهنگی اشاره می نمایند که این مصداق برخورداری از هویت است.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: نتایج تحقیقات ملی نشان می دهد که افرادی که آموزش پیش دبستانی را گذرانده اند در مقطع بالاتر و در آزمون های بین المللی نتایج بهتری می گیرند و هرچه در سال های اولیه دولت ها برای آموزش در این دوران سرمایه گذاری نمایند در سال های بعد بدلیل اینکه این آموزش ها در آن ها نهادینه شده جامعه احتیاج کمتری به هزینه کرد برای ابزار های تنبیهی و مجازات که حاصل بزه کاری و آسیب های اجتماعی است دارد.
حکیم زاده گفت: امروزه در کشور های پیشرو و پیشرفته از زمان گریه یک نوزاد که در اتاق زایمان آغاز می گردد سرمایه گذاری را آغاز می نمایند و ما امیدواریم که با شکل گیری سازمان ملی نظام تعلیم و تربیت در کشور هم این اتفاق بیفتد و برای بچه ها بتوانیم سرمایه گذاری کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تحقیقات علمی و تجارب دنیای نشان می دهد که به شدت نرخ مشارکت در مقطع پیش دبستانی افزایش یافته است و هرچه شاخص های توسعه در کشوری پایین تر باشد، نرخ مشارکت پیش دبستانی هم در این کشور ها پایین است.
او گفت: بسیاری از کشور های پیشرو مثل سوئد یک درصد عایدی ناخالص ملی خود را صرف پیش دبستانی می نمایند و دو مقوله آموزش و مراقبت از سلامت روحی و جسمی کودک سرمایه گذاری می نمایند که در دوره پیش از دبستان به بخش مراقبت بیش از سایر مقاطع توجه دارند.
حکیم زاده تصریح 0 کرد: اولین عنصری که بحث تعلیم و تربیت را برعهده دارند خانواده است و اگر بتوانیم یافته های علمی را درمیدان عمل به کارببریم آموزش خانواده ها را باید در نظر بگیریم و پس از آن مهد کودک ها که تربیت کودک را برعهده دارد باید مورد توجه قرار گیرند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش راه اندازی و تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را یک فرصت بی بدیل برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت برشمرد و اضافه نمود: کشورما با شکل گیری این سازمان سوار بر قطار توسعه شده است و این یک گام روبه جلو و بسیار با اهمیت است.
حکیم زاده تداوم این کوشش را احتیاجمند توجه دولتمردان دانست و اضافه نمود: باید به پیش دبستانی بیش از پیش توجه کنیم و حتی مثل بسیاری از کشور ها آن را به یک مقطع اجباری تبدیل کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما از جامعه دانشگاهی می خواهیم تا اهمیت این موضوع را برای جامعه به طریق علمی تببین نمایند تا شاهد رشد و توسعه این سازمان و دستاورد های آن در توسعه ملی و هویت بچه ها ایران اسلامی باشیم.
انتهای پیغام /
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان