نشست خبری مشترک معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر قزاقستان

به گزارش بلاگ پو، معاون اول رئیس جمهور، ارتقای ارتباطات منطقه ای و همسایگان را جزو راهبردهای جدی دولت مردمی دانست و گفت: قزاقستان جزو همسایگان بسیار خوب ایران است، تا جایی که روابط سیاسی ما در سطح خوبی است.

نشست خبری مشترک معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر قزاقستان

به گزارش خبرنگاران، محمد خبر معاون اول رئیس جمهور امروز چهارشنبه (6 اردیبهشت) در نشست خبری مشترک با علی خان اسماعیل اُف، نخست وزیر قزاقستان ضمن خیر مقدم به وی و هیأت همراه، گفت: ارتقای ارتباطات منطقه ای و همسایگان جزو راهبردهای جدی دولت مردمی است.

وی اضافه نمود: قزاقستان جزو همسایگان بسیار خوب ایران است، تا جایی که روابط سیاسی ما در سطح خوبی است و سه بار رؤسای جمهور دو کشور با هم دیدار داشتند.

معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: مناسبات مالی ما به رغم اینکه حدود بیست درصد افزایش یافته و به بیش از پانصد میلیون دلار رسیده است، اما با توجه به روابط سیاسی دو کشور متناسب نیست، ولی تصمیم گرفته شد که این عدد به سه میلیارد دلار برسد؛ تصمیم گرفتیم نقشه راه موقتی به سرعت تدوین گردد تا به این سطح از مناسبات مالی برسیم.

مخبر با بیان اینکه بحث های بسیار مفصلی در زمینه های نفت و استخراج نفت و نیز اتصال شبکه برق دو کشور مطرح شد، گفت: بحث ترانزیت دانش بنیان ها و فعال شدن گردشگری نیز از توافقاتی بود که صورت گرفت.

وی اضافه نمود: فعال شدن خطوط هوایی و تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی از دیگر توافقاتی بود که انجام شد.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: برای استفاده از ظرفیت های منطقه ای مثل شانگهای و...، توافق نامه های چندجانبه برای تقویت مسأله ترانزیت از دیگر موضوعاتی بود که در خصوص آن بحث و توافقات کلی انجام شد. یکی دیگر از مسائل، توافق برای ایجاد بستر فعال شدن بخش خصوصی دو کشور است.

مخبر اعلام کرد: پیمان پولی بین دو کشور ایران و قزاقستان و نیز استفاده از ارزهای ملی دو کشور از دیگر مسائلی بود که در آن توافق نسبی بین دو کشور حاصل شد. برای تمام این توافقات مجری تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی خان اسماعیل اُف، امروز چهارشنبه (6 اردیبهشت) نخست وزیر قزاقستان در صدر یک هیأت عالی رتبه دیپلماتیک وارد تهران شده است.

در این سفر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و علی خان علی خان اسماعیل اُف نخست وزیر قزاقستان در خصوص مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی و بعلاوه راهکارهای توسعه همه جانبه روابط و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین گفت وگو و رایزنی خواهد نمود.

پس از آن هیأت های عالیرتبه دو کشور برای برگزاری مذاکرات مشترک آماده می شوند تا زمینه انعقاد توافقاتی در جهت ارتقاء سطح همکاری در حوزه حمل و نقل، صادرات، خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، همکاری در حوزه انرژی و مناسبات بانکی را فراهم نمایند.

بعلاوه، پیش از این نشست خبری مشترک معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر قزاقستان، اسناد و تفاهم نامه های مشترک میان ایران و قزاقستان نیز به وسیله مقامات عالیرتبه دو کشور امضا شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1402 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 71023

به "نشست خبری مشترک معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست خبری مشترک معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید