نژادپرستی و بهداشت روانی

به گزارش بلاگ پو، روش هایی نوین در روانپزشکی برای تاب آوری در مقابل تبعیض نژادی و مقابله با اثرات سوء آن در این مقاله ارائه می گردد.

نژادپرستی و بهداشت روانی
تصویر: مرد آمریکایی آفریقایی تبار که از درب باز ماشین نگاه می نماید.

تجربه تبعیض نژادی و بی عدالتی می تواند خسارات عاطفی زیادی وارد کند و استرس مزمن، اضطراب، افسردگی و آسیب های نژادی را تحریک کند. اما روش هایی وجود دارد که می تواند تاب آوری شما را تقویت نموده و از سلامت روانی شما محافظت کند.

انواع ظریفی از نژادپرستی وجود دارد که زندگی مدرن را فرا گرفته است.

نژادپرستی چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد

تصاویر وحشتناک وحشیگری پلیس و اعتراضاتی که آنها برانگیخته اند خیلی از اوقات عناوین خبری را به خود اختصاص می دهند.. اما اگر سیاه پوست یا از یک اقلیت نژادی دیگر هستید، تجربه نژاد پرستی و تبعیض برای شما اغلب یک واقعیت روزمره است که نادیده گرفته می گردد - و این می تواند آسیبی جدی به سلامت روان شما وارد کند، و خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، استرس، ضربه و سوء مصرف مواد را افزایش دهد.

به عنوان یک فرد رنگین پوست، به احتمال زیاد رویدادهای منفی زندگی مانند فقر، بیکاری، حبس یا سوء استفاده را تجربه خواهید کرد. جامعه ما غالباً مشارکت سیاه پوستان و اقلیت ها را در تاریخ و فرهنگ نادیده می گیرد، فیلم های معروف تلویزیونی و نمایش های تلویزیونی تمرکز خود را فقط بر کلیشه های منفی نژادی متمرکز می نمایند، و بعضی از سیاستمداران برجسته از تعصب منفور و خشن دفاع می نمایند. مؤسسات مالی کمتر به شما اعتبار می دهند - یا برای انجام این کار هزینه بسیار بیشتری می گیرند. و هنگامی که فاجعه رخ می دهد، مانند همه گیری دنیای ویروس کرونا و نتایج مالی آن، این جوامع سیاه پوست و اقلیت هستند که متحمل درد و رنج می شوند.

آفریقا زادگاه بشریت و مهد تمدن استانواع ظریفی از نژادپرستی وجود دارد که زندگی مدرن را فرا گرفته است: نگهبانی که به علت رنگ پوستتان، شما را در اطراف فروشگاه دنبال می نماید، افسران پلیسی که بدون علت شما را متوقف و جستجو می نمایند، مشاغلی که خدمات شما را انکار می نمایند، و مجدداً - رئیسی که شما را برای ارتقاء نادیده می گیرد، سفیدپوستانی که با نزدیک شدن شما به آنها، می فرایند آن طرف خیابان، از نشستن در کنار شما در اتوبوس پرهیز می نمایند، یا هنگامی که وارد آسانسور می شوید کیف خود را محکم تر نگه می دارند. چنین خُرده پرخاشگری های شایعی می تواند از نظر احساسی زخم باشد و باعث گردد شما به عنوان یک انسان به حاشیه روید، غرق در استرس شوید و تنزل ارزش داده شوید. شما ممکن است از عدم برابری در جامعه عصبانی شوید، از احساس ناتوانی ناامید شوید و یا از این همه بی عدالتی روحتان زخمی گردد.

تجربیات تحت تأثیر نژاد پرستی رایجی که شما دارید هر چه باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که تنها نیستید. قدرت در تعدد است و مراحلی نیز وجود دارد که می توانید به گونه ای بهتر با شرایط خارج از کنترل خود، مهم نیست که چقدر نفرت انگیز باشند، کنار بیایید. امید هم وجود دارد. جنبش های قدرتمند فشار می آورند که تحولات اجتماعی در سرتاسر دنیا صورت پذیرد و به نظر می رسد بسکمک از افرادِ دیگر نهایتاً متوجه خواهند شد. در حالی که تعصب شخصی و نژاد پرستی سیستمی و نهادی قرار نیست یک شبه از بین برود، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مقاومت در برابر تبعیض، تقویت خانواده و جامعه و محافظت از سلامت روان در مقابل ناآگاهی و عدم تحمل انجام دهید.

ضربه نژادی چیست؟

ضربه یا ترومای نژادی یا استرس آسیب زای نژادی ناشی از قرار گرفتن در معرض سوء استفاده یا تبعیض نژاد پرستانه است. این می تواند احساس ارزشمندی شما را از بین ببرد و منجر به اضطراب، افسردگی، استرس مزمن، فشار خون بالا، بی نظمی در غذا خوردن، سوء مصرف مواد و حتی علائم PTSD مانند گوش به زنگی، افکار منفی و تغییرات خلقی گردد.

برای داشتن احساس ضربه روحی و یا این شرایط که سلامت روان شما رنج ببرد، احتیاجی نیست که از نزدیک نژاد پرستی را تجربه نموده باشید. تماشای گزارش های خبری از وحشی گری پلیس علیه سیاه پوستان، شاهد اعمال تعصب نسبت به دوستان، خانواده یا همسایگان خود بودن و یا تحت تأثیر سخنان ناراحت نماینده بعضی از رهبران سیاسی قرار گرفتن نیز می تواند آسیب روحی ایجاد کند.

حمایت از دیگران می تواند به شما در کاهش استرس، و مقابله با احساس انزوا و افسردگی و محافظت از سلامت روان کمک کند.آسیب دیدگی نژادی حتی می تواند به وسیله بازگو کردن داستان های دلخراش، یا بد رفتاری مداوم با یک جامعه، از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد. تحقیقات نشان داده است که تا یک سالگی، هورمون استرس کورتیزول نوزادان سیاه پوست بالاتر از مال نوزادان سفید است، و این نشان می دهد که سیاه پوستان قبلاً در برابر تبعیض و تعصب واکنش منفی نشان داده اند.

نژاد پرستی و موانع مراقبت از بهداشت روان

نژاد پرستی نه تنها باعث ایجاد مسائل بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب و ضربه می گردد، بلکه موانعی را برای کمک به خودتان ایجاد می نماید. برای بسکمک از سیاه پوستان یا اقلیت ها اختلاف زیادی در دسترسی به منابع بهداشت روان وجود دارد. حتی اگر به پزشک یا درمانگر دسترسی داشته باشید، ممکن است در سیستم مراقبت های بهداشتی با تبعیض رو به رو شوید. عدم درک فرهنگی یا تعصب از سوی یک متخصص پزشکی می تواند منجر به تشخیص نادرست یا درمان نامناسب گردد، یا حتی شما را از ادامه کمک گرفتن دلسرد کند.

سایر موانع دریافت مراقبت های بهداشت روان عبارتند از:

* داغ ننگ. بهداشت روان هنوز هم برای بسکمک از افراد، از جمله افراد واقع در بعضی از جوامع سیاه پوست و اقلیت، بدنامی به همراه دارد. به عنوان مثال، بسکمک از مردان سیاه پوست، داشتن یک مشکل بهداشت روانی را یک شکست شخصی یا نشانه ای از ضعف می پندارند. به جای کمک گرفتن، به احتمال زیاد احساسات رنج خود را پنهان می نمایند یا کوشش می نمایند به تنهایی سختی آن را تحمل نمایند.

* تعداد درمانگران سیاه پوست یا وابسته گروه های نژادی اقلیت بسیار کم است. در کشورهای غربی، بیشتر درمانگران، مشاوران و سایر متخصصان بهداشت روان سفید پوست هستند. مطالعات نشان می دهد که درمان به وسیله یک درمانگر سفید پوستِ دارای برداشت غلط در خصوص تجربه یک مشتری سیاه پوست، می تواند منجر به تشخیص اشتباه خطرناکی گردد. به عنوان مثال، مردان سیاه پوست در مقایسه با همتایان سفید پوستشان به احتمال زیاد بیشتر به اشتباه مبتلا به اسکیزوفرنیا تشخیص داده می شوند.

صحبت در خصوص تجربیاتتان بعلاوه می تواند باعث گردد از سختی و شدت احساس آنها کاسته گردد.* سوء تفاهم در خصوص مسائل بهداشت روان به وسیله بعضی از رهبران مذهبی در جوامع سیاه پوستان و جوامع آسیایی تبار. برای بسکمک از ما، نهادهای مذهبی مانند کلیساها یا مراکز مذهبی نقش مهمی در حمایت از بهزیستی روحی و روانی مان دارند. با این حال، بعضی از شخصیت های مذهبی، مسائل بهداشت روانی را به اشتباه، شکست فرد در داشتن ایمان تلقی می نمایند یا حتی افراد را از درمان حرفه ای برحذر می دارند.

اولویت دادن به خود کمک

چه به درمان حرفه ای دسترسی داشته باشید و چه نداشته باشید، گام های خود کمک مؤثری برای بهبود احساس و محافظت از سلامت روان تان وجود دارد. تعصب و تبعیض نژادی، خواه احساس خستگی در شما ایجاد نموده باشد، یا ناامیدی، یا اضطراب، یا آسیب دیدگی، استراتژی های زیر می توانند به شما کمک نمایند تا احساس توانمندی پیدا کنید، مقاومت خود را ایجاد نمایید، و با خوش بینی بیشتری به آینده بپردازید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید و درد خود را با آنها در میان بگذارید

خواه یک حمله آشکار نژاد پرستانه را تجربه نموده باشید یا از یک یا چند مورد خُرده پرخاشگری رنج برده باشید، ایجاد احساس عصبانیت، ناراحتی یا ناامیدی طبیعی است. بعلاوه طبیعی است که بخواهید تجربیاتتان از موضوع نژادپرستی را مخفی نگاه دارید یا سعی کنید وانمود کنید که آنها بر شما تأثیر نگذاشته اند. اما با نگه داشتن احساسات دردناک در خودتان، فقط آنها را تقویت می کنید و این بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر سوء می گذارد. اولین قدم برای بهبودی، به اشتراک گذاشتن آزادانه و صادقانه تجربیات خودتان با دیگران است.

عمل ساده مکالمه با کسی که باعث می گردد شما احساس کنید شنیده و درک می شوید می تواند باعث ترشح هورمون هایی گردد که آرامش سیستم عصبی تان را به همراه می آورد، استرس را از بین می برد و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. در حقیقت، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که زنان سیاه پوستی که به طور منظم در خصوص تجربیات روزمره خود از مشکل نژاد پرستی به گونه ای باز صحبت می نمایند، کمتر از کسانی که این گونه تجربیات خود را برای خود نگاه می دارند، علائم استرس مزمن، پیری زودرس و مسائل سلامتی را نشان می دهند.

با نگه داشتن احساسات دردناک در خودتان، فقط آنها را تقویت می کنید و این بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر سوء می گذارد.صحبت در خصوص تجربیاتتان بعلاوه می تواند باعث گردد از سختی و شدت احساس آنها کاسته گردد. به رسمیت شناختن و ابراز احساسات غم و اندوه، عصبانیت یا اضطراب می تواند مانع از خسته شدن شما گردد و شما را بهتر قادر می سازد تا در آینده با احساسات مشابه کنار بیایید.

* سعی کنید تماس های چهره به چهره را در اولویت قرار دهید. اگر چه همواره در عصر فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر نیست، اما این عمل که همان طور که صحبت می کنید در چشمان شخص مقابل نگاه کنید دارای بیشترین فایده است. بدیهی است که شخصی که با او صحبت می کنید لازم نیست قادر به ارائه راهکار باشد - نژادپرستی سیستمی چیزی نیست که هرگز به راحتی حل گردد - اما ضروری است مخاطب خوبی باشد، یعنی کسی که می تواند تجربیات شما را درک کند و احساسات شما را تأیید کند.

* با نزدیک ترین افراد به خودتان، مانند شریک زندگیتان، خانواده اتان و دوستانتان تماس بگیرید. باز کردن درونتان برای دیگران باری برای آنها نخواهد بود. در واقع، بیشتر دوستان و عزیزانتان از این که شما به آنها اعتماد کافی دارید و با آنها درد دل می کنید، ممنون دارتان خواهند شد و این درست باعث تقویت روابط شما می گردد.

در حالی که تعصب شخصی و نژاد پرستی سیستمی و نهادی قرار نیست یک شبه از بین برود، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مقاومت در برابر تبعیض، تقویت خانواده و جامعه و محافظت از سلامت روان در مقابل ناآگاهی و عدم تحمل انجام دهید.* در انجمن خود، در پی پشتیبان باشید. اگر احساس می کنید هیچ دوست و خانواده ای ندارید که بدون هیچ قضاوت منفی، به شما گوش نمایند، سعی کنید با یک مرکز فرهنگی یا اجتماعی، مشاور مدرسه یا جوانان، مربی ورزشی، سازمان مذهبی، افراد همفکر در شبکه های اجتماعی، یا حتی با یک همسایه محترم در منطقه اتان، تماس بگیرید.

* وقتی دیگران به سراغ شما می آیند به حرف های آنها گوش دهید. خودتان را برای حمایت از دیگران در دسترس قرار دهید همان طور که دوست دارید آنها از شما حمایت نمایند. با دقت گوش دادن به تجربیات شخص دیگر در موضوع نژاد پرستی و ایجاد احساس شنیدن و درک آنها در خودتان می تواند برای شما به همان میزان که آنها نیز برای شما چنین نمایند مفید باشد. حمایت از دیگران می تواند به شما در کاهش استرس، و مقابله با احساس انزوا و افسردگی و محافظت از سلامت روان کمک کند. فکر کنید که این یک درمانگری متقابل است.

قومیت خود را در آغوش بگیرید

از نژاد پرستی اغلب به عنوان سلاحی برای کاستن از ارزشتان به عنوان یک انسان و کاهش عزت نفستان استفاده می گردد. شما می توانید با ایجاد یک احساس قوی از هویت قومی خود، و پذیرفتن میراث خود و افتخار به فرهنگ و تاریخ خود، با این امر مقابله کنید و درد نژاد پرستی را منحرف کنید.

مردان سیاه پوست در مقایسه با همتایان سفید پوستشان به احتمال زیاد بیشتر به اشتباه مبتلا به اسکیزوفرنیا تشخیص داده می شوند.هویت هر یک از ما با تجربیاتی که با دیگران در زمینه های مشابه به اشتراک می گذاریم در هم تنیده شده است. به هر حال زندگی در جامعه ای تحت سلطه سفید پوستان، اغلب به این معنی است که تجارب فرهنگ های سیاه پوستان و اقلیت ها کم ارزش یا به حاشیه رانده شده است. برای ایجاد و حفظ احساس بهتر هویت قومی خود، می توانید:

* خود را در زمینه تاریخ نژاد خود بیاموزید. به عنوان مثال تاریخ سیاه با برده داری شروع نشد. آفریقا و کارائیب هر دو دارای تاریخچه ای طولانی و غرورآفرین هستند، آفریقا زادگاه بشریت و مهد تمدن است. هر چه بیشتر در خصوص تاریخ نژاد خود اطلاعات کسب کنید، بهتر می توانید خود را در برابر جهل و نادانی که به تعصب و تبعیض دامن می زند، تقویت کنید.

* در خصوص سابقه خانوادگی خود تحقیق کنید. پدر بزرگ و مادر بزرگ، وب سایت های شجره نامه ای و آزمایش DNA می توانند به شما کمک نمایند نسب خانواده خود را آنالیز کنید، اقوام دور خود را کشف نموده و ریشه های خود را پیدا کنید. بیشتر ما توانایی تجربه سفر به میهن نیاکان خود را نداریم تا از نزدیک آن را تجربه کنیم، اما می توانیم در خصوص تاریخ و فرهنگ آن به صورت آنلاین اطلاعات بیشتری کسب کنیم، نمایش های مربوط به سفر را ببینیم یا زبان و سنت های آن کشور را بیاموزیم.

* فرهنگ خود را به وسیله کتاب، موسیقی، هنر، فیلم یا غذا در آغوش بگیرید. در پی کتاب هایی باشید که به وسیله نویسندگان سیاه پوست یا اقلیت ها نوشته شده است، به عنوان مثال، فیلم هایی که داستان هایی مهم برای قومیت شما هستند، یا هنر و موسیقی ای که مستقیماً با شما صحبت می نمایند. یک وعده غذایی را با غذاهای قومی خود بپزید و یا آداب و رسوم بی نظیر فرهنگ خود را احیا کنید.

آسیب دیدگی نژادی حتی می تواند به وسیله بازگو کردن داستان های دلخراش، یا بد رفتاری مداوم با یک جامعه، از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد.* روابط جامعه خود را تقویت کنید. به اشتراک گذاشتن وابستگی های نزدیک تر با افرادی که تجربیات شما را به اشتراک می گذارند می تواند به کاهش احساس انزوای ناشی از نژاد پرستی کمک کند. به گروه های موجود در جامعه و برنامه های فرهنگی بپیوندید، داوطلب شوید و به دیگران در جامعه خود کمک کنید یا به سادگی با احتیاجمندان تماس بگیرید - به عنوان مثال با افراد در معرض خطر COVID یا بچه هایی که احتیاج به هدایت یا ارشاد دارند.

راه های دیگری نیز وجود دارد که در آینده در خصوص آنها شرح خواهیم داد.

منبع: لارنس رابینسون، ملیندا اسمیت، HelpGuide

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: راسخون
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57653

به "نژادپرستی و بهداشت روانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نژادپرستی و بهداشت روانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید