نکات مهمی که باید برای انتخاب یک مرطوب کننده پوست خشک بدانید

به گزارش بلاگ پو، پوست در اثر کمبود آب و چربی، خشک، زبر و کشیده می گردد و نرمی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، رنگی تیره و خاکستری پیدا می نماید و جلای طبیعی ندارد. پوست طبیعی دارای سیزده درصد آب است که این میزان آب با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد تا پایان پیری کامل به هفت درصد می رسد ولی تا قبل از پیری میزان آن حتی درباره آفتاب و هوای خشک نباید از ده درصد کمتر گردد.

نکات مهمی که باید برای انتخاب یک مرطوب کننده پوست خشک بدانید
پوست خشک یا آسیب پذیر، یکی از انواع جنس پوست است که احتیاج به توجه بیشتری نسبت به سایر انواع پوست دارد. ما در این مقاله قرار است ویژگی های یک کرم مرطوب نماینده مخصوص پوست خشک را به شما معرفی کنیم، همراه ما باشید.

پوست خشک چیست؟ راهنمای انتخاب کرم مرطوب نماینده برای پوست چرب

پوست در اثر کمبود آب و چربی، خشک، زبر و کشیده می گردد و نرمی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، رنگی تیره و خاکستری پیدا می نماید و جلای طبیعی ندارد. این خشکی به دلیل پوسته پوسته شدن طبقه شاخی است که ظاهرا دیده نمی گردد و نباید آن را با بیماری پوست که در آنها ریزش مو درد و قرمزی (اگزما) وجود دارد اشتباه کرد. پوست طبیعی دارای سیزده درصد آب است که این اندازه آب با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد تا خاتمه پیری کامل به هفت درصد می رسد ولی تا قبل از پیری اندازه آن حتی درباره آفتاب و هوای خشک نباید از ده درصد کمتر گردد.

ویژگی های پوست خشک چیست؟

متخصصین این نوع از پوست را آسیب پذیر می نامند، چون در آن لایه بیرونی پوست دچار اختلال شده است. وقتی که این اتفاق می افتد، پوست با سرعت بیشتری رطوبت خود را از دست می دهد و عوامل خارجی به راحتی به آن نفوذ می نمایند. این بدان معناست که پوست خشک در مقابل پاک نماینده های قوی، مواد شیمیایی مضر، و مواد نگه دارنده به نسبت پوست های معمولی تحریک پذیری بیشتری دارد.

علاوه بر این، از آنجایی که لایه بیرونی برترین محافظ پوست در برابر عوامل خطرناک محیطی به حساب می آید، پوست خشک بیشتر در معرض خطر واقع شده است و نشانه های پیری در این نوع پوست ها زودتر از انواع دیگر نمایان می شوند. راه چاره بهبود این نوع پوست حفظ رطوبت و مراقبت از آن است.

اگر پوستِ خشکی دارید، احتمالا درگیر موارد زیر هستید:

* پیری زودرس

* خط و خطوط ریز چهره

* چین و چروک

* منافذ پوستی بسیار ریز

* پوست خشک و زبر صورت

* لکه های قرمز

* خطوط ریز و چین و چروک

* احساس خشکی شدید در پوست به خصوص بعد از شستشو

* پوسته پوسته شدن

* مستعد سوزش و خارش

* وجود احتمالی ترک بر روی پوست

منطقه ها زیر بیشتر ممکن است به خشکی پوست دچار شوند:

* قسمت های پایینی پاها

* دست ها

* بازوها

روش محافظت از پوست خشک چیست؟

افراد دارای پوست خشک باید به وسیله یک روش زندگی درست آن را مرطوب و چرب نگه دارند و از پیری زودرس آن جلوگیری نمایند. این روش ها عبارت اند از:

* استفاده از آب ولرم هنگام شستشو که احتمال از دست دادن چربی طبیعی پوست را کاهش می دهد.

* اجتناب از صابون و پاک نماینده های مضر که چربی پوست شما را از بین می برند. بعلاوه از مناسب بودن شوینده های لباس های خود نیز اطمینان حاصل کنید ازآنجایی که مواد شوینده مضر می توانند باعث ایجاد خشکی بیشتر در پوست شما شوند.

* محافظت در برابر خورشید در همه زمان ها، تابستان و زمستان امر بسیار مهمی است. اشعه UV باعث خشکی و آسیب به لایه بیرونی پوست می گردد. پس قبل از اینکه در معرض این اشعه قرار بگیرید از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود بهره ببرید.

* استفاده از یک دستگاه مرطوب نماینده هوابرای افزایش اندازه رطوبت موجود در هوای منزل، به ویژه در اتاق خوابتان. هر چه رطوبت محیط بیشتر باشد، کمتر از رطوبت پوست برای تأمین آب استفاده می گردد.

* محافظت در برابر آب وهوای نامساعد، مخصوصاً اگر محل زندگی شما آب وهوایی سرد و خشک دارد. در طول مدت زمانی که هوا سرد است، حتماً از عینک، کلاه و شال گردن بهره ببرید و از پوست خود محافظت کنید.

* اجتناب از پارچه های تحریک نماینده مانند پشم که پوست خشک را بیشتر تحریک نموده و لایه بیرونی پوست را ضعیف تر می نماید. بهتر است از جنس های پنبه، بامبو، و ابریشم به جای آن استفاده نمایید.

* مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب مانند ماهی، گردو و دانه کتان که می توانید برای یاری به پوست خشک خود از مکمل های اسید چرب امگا 3 بهره ببرید.

* اجتناب از آلرژی زاها و محرک ها در محصولات مرتبط با مراقبت های شخصی. پوست های خشک بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی مواد شیمیایی در پاک نماینده های پوست، کرم ها و سرم ها قرار دارند. بهتر است محصولات طبیعی و ارگانیک را برای یاری به پوست خود انتخاب کنید.

روش شستشوی پوست خشک چیست؟

افرادی که دارای پوست خشک هستند، صورت خود را صبح ها و تنها با آب شستشو دهند و برای پاک کردن پوست در شب از پاک نماینده های ملایمی که دارای مرطوب نماینده هستند، استفاده نمایند. پوست های خشک پس از پاک شدن با این پاک نماینده ها، نرم و صاف باقی خواهند ماند.

دوش و حمام باعث رطوبت بیشتر پوست می گردد ولی استفاده از آب داغ چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و عامل خشک شدن بیشتر آن خواهد بود.

پوست خشک نباید هنگام شستشو تحریک گردد بنابراین باید از هرگونه اصطکاک به وسیله اسفنج یا لیف و شستشو دهنده هایی که دارای اسکراب هستند، خودداری گردد.

برترین راه شستن پوست های خشک استفاده از دست است. شستشوی پوست خشک با دست باید به آرامی صورت گیرد و حالتی دایره مانند و ماساژگونه داشته باشد.

کرم مرطوب نماینده خوب برای پوست خشک

یکی از وظایف کرم های مرطوب نماینده برگرداندن رطوبت از دست رفته پوست است. پوست های خشک بیشتر از دیگر انواع پوست در معرض از دست دادن رطوبت هستند، پس باید بیشتر از کرم های مرطوب نماینده استفاده نمایند.

تنها چیزی که در انتخاب و استفاده از مرطوب نماینده ها می تواند برای شما تمایز ایجاد کند، نوع و حالت این محصولات است.

کرم های مرطوب نماینده که به حالت ژل و مایع هستند، برای پوست های چرب و مختلط برترین هستند. در حالی که سرم ها و لوسیون های ملایم برای پوست های معمولی و کمی خشک و کرم ها و لوسیون های نرم نماینده برای پوست های خشک و خیلی خشک مناسب هستند.

چگونه پوست خود را مرطوب کنیم؟

ممکن است مرطوب نماینده پوست خشک مناسبی برای پوست خود انتخاب نموده باشید، اما هنوز به نتیجه دلخواه خود نرسید. باید بدانید سلامت پوست به نحوه استفاده از مرطوب نماینده نیز بستگی دارد.

پس، برای دستیابی به نتیجه بهتر، حتماً به توصیه های زیر عمل کنید:

* بعد از استحمام، هنگامی که پوستتان هنوز کمی نمناک است، از مرطوب نماینده بهره ببرید.

* اگر پوستتان حساس است، از مرطوب نماینده پوست خشک که حاوی مواد تسکین دهنده و عاری از اسید، عطر و رنگ بهره ببرید.

* قبل از مصرف یک محصول تازه، آزمایش حساسیت پوستی آن را انجام دهید.

* از آب خیلی گرم برای دوش گرفتن و شستن صورت خود استفاده نکنید.

* با نوشیدن 8 لیوان 250 گرمی آب در روز هیدراته بمانید.

* شب ها از دستگاه بخور بهره ببرید، یا در طول روز یک نمونه کوچک آن را روی میز خود نگه دارید.

* حداقل دو بار در روز پوست خود را مرطوب کنید. (وقتی پوست شما به طور ویژه خشک است این کار را بیشتر انجام دهید).

* برای داشتن مزایای بیشتر، ابتدا از یک سرم محافظ صورت و سپس از مرطوب نماینده پوست خشک بهره ببرید.

* اگر پوست شما به شدت خشک است، یک روغن مانند جوجوبا یا روغن گل رز را با مرطوب نماینده خود مخلوط کنید. (این روغن ها برای استفاده دائم خیلی سنگین هستند)

ویژگی های یک مرطوب نماینده خوب مناسب پوست خشک

مرطوب نماینده خوب و باکیفیت باید از موادی تشکیل شده باشند که:

با کاهش آسیب عوامل محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و… از پوست محافظت کند.

عملکرد دفاعی و ترمیمی پوست را تقویت کند.

به همه انواع سلول های پوست؛ یعنی سلول های ایمنی، کلاژن ها یاری کند تا عملکرد طبیعی خود را داشته باشند.

باید حاوی آنتی اکسیدان ها بوده و بعلاوه در ساختار خود ترکیبات سازگار با پوست و موادی را داشته باشد که خاصیت کشسانی پوست را تقویت می نمایند.

هرچه نرم نماینده موجود در کرم مرطوب نماینده بیشتر باشد، برای پوست خشک بهتر است. تقریبا تمام مرطوب نماینده ها و محصولات ضد چروک که به بازار عرضه می شوند، دارای مقادیر مناسبی از ساختارهای نرم نماینده هستند.

شیوه عملکرد مرطوب نماینده مناسب

شیوه عملکرد مرطوب نماینده پوست به این ترتیب است که رطوبت را در لایه بیرونی پوست نگه می دارد و رطوبت موجود در لایه های درونی پوست را به لایه بیرونی می کشاند. مهم ترین عناصری که در فراوری مرطوب نماینده ها استفاده می شوند، وازلین، روغن مینرال، لانولین و دایمتیکون هستند. عناصر مهمی مانند گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، اوره و انواع ویتامین ها، به جذب آب در لایه بیرونی پوست یاری می نمایند. به گفته دکتر فرانچسکا فوسکو، یکی از متخصصان پوست در شهر نیویورک و سخنگوی بنیاد سرطان پوست، بعضی از مرطوب نماینده های پوست نیز حاوی آلفا هیدروکسی اسید(AHA) هستند که لایه برداری سلول های مرده پوستی را انجام می دهد. محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید، یکی از برترین گزینه ها برای افرادی هستند که پوست خیلی خشک دارند.

1. به پنج عنصر اصلی تشکیل دهنده محصول دقت کنید

پیدا کردن مرطوب نماینده مناسب برای پوست، به چند بار آزمون و خطا احتیاج دارد. پس شکیبا باشید و با توجه به راهنماهای زیر به خرید بروید. اگر هم به نتیجه دلخواه و مناسب دست پیدا نکردید، دفعه بعدی یک محصول تازه انتخاب کنید. در گام اول باید به 5 عنصر تشکیل دهنده اول دقت کنید. لیست عناصر تشکیل دهنده محصول را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که عناصر فعال و مهم مانند لانولین، گلیسیرین و وازلین در آن وجود دارد. گلیسیرین کمتر از لانولین باعث برانگیختگی واکنش های آلرژیک می گردد. متخصصان پوست معمولا تاکید می نمایند که محصولات شرکت های معتبر و دارای تاییدیه های لازم را تهیه کنید.

2. مرطوب نماینده های حاوی ضدآفتاب را انتخاب کنید

محافظت از پوست در مقابل آسیب های ناشی از نور خورشید، یکی از مهم ترین کارها برای حفظ جوانی پوست است بنابراین مرطوب نماینده ای خریداری کنید که حاوی عناصر ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر باشد. شاید لازم باشد کمی برای پیدا کردن این نوعاز محصولات جستجو کنید، اما امروزه بسیاری از مرطوب نماینده های پوست و بدن حاوی مواد ضدآفتاب نیز هستند.

3. مرطوب نماینده ای متناسب با نوع پوست خودتان تهیه کنید

پوست روی صورت واقعا نازک تر و حساس تر از بخش های دیگر بدن است. پس استفاده از مرطوب نماینده های مجزا برای صورت و بدن، می تواند ایده خوبی باشد. متخصصان، خریدن محصولاتی را پیشنهاد می نمایند که قابلیت non-comedogenic داشته باشند، یعنی باعث انسداد منافذ پوستی نشوند و به اصطلاح کومدون زا نباشد. در غیر این صورت منجر به ایجاد التهاب و جوش می شوند.

انتخاب محصول متناسب و سازگار با نوع پوست نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر پوست حساسی دارید، سراغ مرطوب نماینده هایی بروید که ضدحساسیت باشند. معمولا روی آنها مناسب برای پوست های حساس قید شده است. افراد دارای پوست چرب نیز بهتر است مرطوب نماینده های بدون چربی و سبک (light) انتخاب نمایند، درست برخلاف افراد دارای پوست خشک که به مرطوب نماینده های قوی تر احتیاج دارند. اگر پوست شما از نوع ترکیبی است، ابتدا از مرطوب نماینده سبک برای تمام صورت بهره ببرید و در ادامه، از کرم های غلیظ تر برای مرطوب کردن قسمت های خشک تر صورت یاری بگیرید. به یاد داشته باشید که بیشتر افراد معمولا در فصل تابستان به لوسیون های سبک تر و در فصل زمستان به کرم ها یا پمادها احتیاج پیدا می نمایند.

4. از مرطوب نماینده های حاوی رتینول قبل از خواب شبانه بهره ببرید

رتینول همان ویتامین A متناسب برای پوست است. این ماده مهم، سرعت فراوری مجدد سلول های پوستی را افزایش می دهد. محصولات حاوی رتینول به دو گروه بدون نسخه و تجویزی تقسیم می شوند. با این حال، در استفاده از همه آنها باید با احتیاط عمل کنید، چون این ماده می تواند باعث التهاب، قرمز شدن یا خشکی پوست گردد.

5. شاید مرطوب نماینده های ساختنی برای پوست شما مناسب تر باشند

اگر پوست شما خیلی خشک است، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون به مرطوب نماینده های ساختنی که پزشک تجویز می نماید، احتیاج دارید. مرطوب نماینده های تجویزی حاوی اسیدلاکتیک AHA هستند که لایه فوقانی پوست را نرم می نماید و می تواند بهتر از انواع بدون نسخه عمل کند. البته انواع خاصی از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) مانند اسیدلاکتیک و اسیدگلیکولیک می توانند واکنش های آلرژیک را در بعضی از افراد برانگیخته نمایند بنابراین در صورت روبرو شدن با حالت هایی مانند سوزش، التهاب، قرمزی پوست، خارش یا بثورات پوستی، حتما این مساله را به پزشک اطلاع بدهید.

گزینه تجویزی دیگر، کرم مرطوب نماینده محافظ (Barrier) است که عناصر جاذب رطوبت دارد. این عناصر مهم، رطوبت را برای مدت زمان طولانی تری در پوست حفظ می نمایند. معمولا این طور گفته می گردد که این کرم ها کمی بیشتر از مرطوب نماینده های معمولی در پوست نفوذ می نمایند.

6. در موقع مناسب و به شیوه ای مناسب از مرطوب نماینده بهره ببرید

بعد از اینکه محصول مناسب برای خودتان را پیدا کردید، باید هر روز از مرطوب نماینده بهره ببرید، چون راه درازی را برای جلوگیری از خشکی پوست و حتی پنهان کردن چین وچروک ها در پیش دارید. البته مرطوب نماینده ها نمی توانند چین وچروک ها را از بین ببرند، چون به دلیل از بین رفتن کلاژن ایجاد می شوند. با این حال، این محصولات می توانند حجم دهنده و سفت نماینده خوبی برای پوست باشند و درنتیجه کاری نمایند که چین وچروک ها کمتر به چشم خودمان و دیگران بیایند.

یکی از ترفندهای مهم برای تقویت اثربخشی مرطوب نماینده ها، استفاده از این محصولات بعد از خیس کردن نسبی پوست است. برای اینکه اهمیت این نکته را بهتر درک کنید، یک اسفنج بسیار خشک و یک اسفنج نمناک را در نظر بگیرید. اگر مرطوب نماینده را روی اسفنج خشک بریزید، اصلا به درون آن نفوذ نمی نماید اما اگر اول اسفنج را کمی خیس کنید و بعد مرطوب نماینده را روی آن بریزید، فرایند جذب سریع را مشاهده می کنید. پوست ما انسان ها نیز براساس همین قاعده عمل می نماید پس چرا با یاری گرفتن از یک ترفند ساده، به سلامت بهتر پوست خودمان یاری نکنیم؟

پیشگیری از خشکی پوست

برای جلوگیری و برطرف خشکی پوست، علاوه بر استفاده از کرم مرطوب نماینده پوست خشک، محیط خانه خود را مرطوب نگه دارید. (به ویژه، در زمستان که هوا خشک تر است و از وسایل گرمایشی استفاده می کنید.) گاهی، کاهش دفعات حمام کردن، دوری از صابون های قوی و کاهش روبروه با مواد شوینده نیز، در بهبود خشکی پوست مؤثر است.

پاک نماینده های قوی، چربی های طبیعی و سبوم را از پوست جدا می نمایند. محدود کردن تماس با مواد تحریک نماینده ای نظیر حلال ها و پوشاک پشمی، از بدتر شدن شرایط خشکی پوست جلوگیری کند.

بنابراین:

* از مرطوب نماینده پوست خشک بهره ببرید.

* از صابون ها و مواد شوینده قوی بپرهیزید.

* از دستگاه های بخور خانگی بهره ببرید.

* تماس با مواد تحریک نماینده ای نظیر حلال ها را محدود کنید.

* لباس پشمی نپوشید.

* لباس های نخی و الیاف طبیعی بپوشید.

* به محیطی فوق العاده مرطوب منتقل شوید.

دانستید که خشکی پوست ممکن است بر هر بخشی از بدنتان تأثیر بگذارد، اما دست ها، بازوها و پاها را بیشتر درگیر می نماید. معمولاٌ، درمان پوست خشک بسیار ساده است؛ گاهی تغییر در شیوه زندگی و مصرف مرطوب نماینده های بدون نسخه ممکن است، تمام آن چیزی باشد که شما برای درمان آن احتیاج دارید.

متأسفانه، اگر به خشکی پوست خود بی توجه باشید، در طولانی مدت آزارتان خواهد داد. بنابراین، بهتر است، مصرف مرطوب نماینده پوست خشک را در برنامه روزانه خود بگنجانید و به توصیه های دیگری که در این مقاله اشاره شد، عمل کنید. برای دریافت هدایت های بیشتر، پرسش های خود را در قسمت نظرات مطرح کنید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت لافارر

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57118

به "نکات مهمی که باید برای انتخاب یک مرطوب کننده پوست خشک بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "نکات مهمی که باید برای انتخاب یک مرطوب کننده پوست خشک بدانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهمی که باید برای انتخاب یک مرطوب کننده پوست خشک بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید