نگرانی از شیوع گسترده تر کرونا در ترکیه

به گزارش بلاگ پو، آنالیز آخرین آمارهای نقشه کرونایی در ترکیه نشان می دهد که نه تنها هیچ استانی جدیداً آبی نشده، بلکه بسیاری از استان های زرد و نارنجی نیز قرمز شده اند و شرایط در کلانشهر استانبول هم نگران کننده است.

نگرانی از شیوع گسترده تر کرونا در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در حالی که دولت ترکیه به شکل رسمی، شروع فرایند تدریجی عادی سازی را اعلام نموده، اما تنها در عرض چند روز، دوباره ویروس کرونا در اغلب مناطق این کشور منتشر شد و کارشناسان، اظهار نگرانی کردند.

سوزجو که عنوان پر شمارگان ترین روزنامه ترکیه را یدک می کشد، در شماره امروز خود چنین تیتری به کار برد: کرونا را هوا بیندازی، زمین نمی افتد. این در واقع، جمله کنایی این روزنامه در خصوص خیابان های بسیار شلوغ استانبول و شهرهای دیگر بود که به محض اعلام سرانجام محدودیت ها، با خیل چند هزار نفری عابران پیاده، شرایط را پیچیده تر و خطرناک تر کرد.

البته این فقط روزنامه سوزجو نیست که به تشر و کنایه پناه برده؛ فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه نیز چنین رویه ای را در پیش گرفته و در توییت کنایی و معنی داری نوشت: ما، محدودیت و قانونی مشخص ننموده ایم که بر اساس آن، مردم اغلب ساعات را در خیابان های سپری نمایند. بهتر نیست آهسته آهسته راه خانه را در پیش بگیریم؟

آمار کل مبتلایان به کرونا در ترکیه به 2 میلیون و 800 هزار افزایش یافته که 1230 نفر از آن ها در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت هستند و در چند روز گذشته، با وجود تمام کوشش ها، آمار مبتلایان جدید از 11 هزار نفر پایین نیامده است. شمار قربانیان کرونا در ترکیه با فوت 64 بیمار دیگر در یک روز گذشته به 29 هزار 9 نفر رسید و تا به امروز در سراسر ترکیه 34 میلیون آزمایش کرونا صورت گرفته است.

9 استان دیگر قرمز شدند

وزارت بهداشت ترکیه، 81 استان این کشور را با 4 رنگ درجه بندی کرد: آبی به معنی بدون خطر، زرد به معنی کم خطر، نارنجی به معنی خطر متوسط و قرمز به معنی خطر بالا. در روز اعلام این تصمیم، 12 استان ترکیه آبی بودند. اما حالا، شرایط بدتر شده است. آنالیز آخرین آمارها نشان می دهد که نه تنها هیچ استانی جدیداً آبی نشده، بلکه بسیاری از استان های زرد و نارنجی نیز قرمز شده اند و شرایط در کلانشهر استانبول هم نگران نماینده است.

قبلاً شمار استان های قرمز ترکیه 17 استان بود اما تنها در عرض یک هفته، 9 استان به آنها افزوده شد و شمار این استان های خطرناک به 26 رسید.

تیتر امروز روزنامه آکشام، در توصیف خطرات رنگ این نقشه نوشته است: با چنین تابلویی، رسیدن به رنگ آبی کامل، سخت است.

روزنامه های دیگری نیز در این مورد اخطار داده اند که اگر اندکی غفلت گردد، ترکیه به روزهای اوج یا پیک کرونا باز خواهد گشت و اقتصاد لرزان این کشور، تاب و توان آن را ندارد که رکود، ورشکستگی و خسارات جدیدی را تحمل کند.

اغلب استان های شرق و جنوب شرقی ترکیه، از استان های آبی و کم خطر یا بدون خطر هستند. اما این موضوع نه ارتباطی با آب و هوا و اقلیم دارد و نه تفاوت در رفتارهای اجتماعی مردم یا میزان توجه آنها به پروتوکول های بهداشتی.

دکتر خالص یرلی کایا از اطبای دیاربکر در این مورد گفته است:ما در فصل تابستان گذشته، در شرایطی قرار گرفتیم که حتی اتاق عمل را به بخش مراقبت های ویژه تبدیل کردیم و به جرأت می گویم از هر 2 نفر، 1 نفر به کرونا مبتلا شد. اگر حالا استان های ما بر روی نقشه آبی شده، به این دلیل است که کرونا قبلاً هر آن چه در توان داشت، انجام داد!

خطر انفجار

شیوع مجدد ویروس کرونا در ترکیه به جایی رسیده که بسیاری از دانشمندان این کشور، به شکل شفاف و بدون تعارف از خطر انفجار صحبت می نمایند.

پروفسور نجمی ایلهان از اعضای هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا گفته است: اگر خیلی سریع تصمیم گیری نگردد و تردد بین استان ها را ممنوع ننمایند، به زودی با انفجار کرونا روبرو خواهیم شد. متاسفانه چاره ای غیر از اعمال کنترل بر تردد بین شهری نداریم و این برای همه ما یک ضرورت حیاتی است.

یکی دیگر از اعضای هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا به نام پروفسور مهمت جیحون گفته است:آنالیز های ما نشان می دهد که در استانبول و بسیاری از استان های منطقه دریای سیاه، مبتلایان جدید، افرادی هستند که خود آنها یا نزدیکان و مرتبطین با آنها، به سفر رفته اند. صریحاً اعلام می کنم، با این شکل، نمی توان با این ویروس مبارزه کرد و باید در خصوص تردد مردم، مقررات بسیار سختگیرانه اعمال کنیم.

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های ترکیه، پرخطرترین رفتارهای مردم این کشور عبارتند از پاساژگردی و خیابان گردی های مداوم در مراکز و مسیرهای شلوغ و پرتردد، بی اعتنایی به ماسک، بی اعتنایی به فاصله اجتماعی، حضور در رستوران ها و کافه ها.

معمایی به نام تست

یکی از مهم ترین مبانی علمی برای ترسیم نقشه و درجه بندی رنگی، میزان خطرات کرونا در استان های مختلف ترکیه، مشخص معیاری به نام نسبت آمار مبتلایان به واحد یکصد هزار نفر از مردم جمعیت آن استان است. اما حالا، بسیاری از اساتید دانشکده های پزشکی ترکیه این منطق را به چالش کشیده اند.

پروفسور ارسین داود اوغلو شنول در این مورد گفته است:در گام نخست، چنین معیاری، منطقی به نظر می رسد. اما صد هزار نفر از مردم استانی که میزان تست های صورت گرفته در آنجا از مرز یک میلیون تست گذشته، در مقایسه با صد هزار نفر از مردم استانی که در آنجا حتی سیصد هزار مورد تست صورت نگرفته، منطقی نیست.

مقطع پیشِ رو

با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن تدریجی هوا، تمایل مردم برای گردش در خیابان و مراکز تفریحی و طبیعت، بیشتر و بیشتر می گردد و به موازات آن، جهانگرد های داخلی و خارجی نیز به حرکت می افتند.

در چنین شرایطی است که شرایط می تواند خطرناک تر گردد و از آنجایی که کسبه و اصناف نیز به خاطر تقبل ضرر و خسارات چند میلیارد لیره ای، تاب و تحمل ادامه فرایند تعطیلی ها را ندارند، دولت اردوغان برای مدیریت مبارزه با کرونا، با چالش های جدیدی روبرو خواهد شد. در نتیجه اگر برای قانع کردن مردم در خصوص پایبندی به پروتوکول های بهداشتی، اقدامات جدید صورت نگیرد، ترکیه در سال 2021 نیز شرایط سخت و سختی را از سر خواهد گذراند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44609

به "نگرانی از شیوع گسترده تر کرونا در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از شیوع گسترده تر کرونا در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید