هفته حل مسائل و برطرف ابهامات در بازار نشر و کاغذ

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران-گروه فرهنگ: هفته ای که گذشت، به عنوان آخرین هفته بهار 97، حاوی 13 خبر مهم در حوزه کتاب و نشر بود که تعدادی از آن ها درباره بهبود وضعیت اقتصادی و وعده هایی برای این بهبود بودند. از جمله این اخبار می توان به واردات کاغذهای بالکی با ارز 3 هزار و 800 تومانی یا وعده هیئت امنای مرکز میراث مکتوب برای حل مسائل اقتصادی اشاره نمود.

هفته حل مسائل و برطرف ابهامات در بازار نشر و کاغذ

تذکر این نکته ضروری است که در هفته های نسبتا آرام پس از نمایشگاه کتاب تهران هستیم و هفته گذشته با 12 خبر را هفته ای پرخبر به شمار آوردیم.

گزارش یک هفته با کتاب، در هفته گذشته حاوی 12 خبر بود که 6 خبرش داخلی و 6 خبرش خارجی بودند. اما این هفته گزارش پیش رو، دربرگیرنده 13 خبر است که از این تعداد، 3 خبر خارجی و باقی اخبار، داخلی هستند. از این بابت دوباره کفه ترازو به نفع خبرهای داخلی سنگین شد.

در ادامه گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در این هفته از نظر می گذرانیم:

واردات صدها تُن کاغذ بالکی به کشور

یکی از خبرهای مهم این هفته که به طور اختصاصی در خروجی خبرنگاران نهاده شد، واردات صدها تن کاغذ بالکی با ارز 3 هزار و 800 تومانی به کشور بود. یک هفته پس از تصمیم کارگروه کاغذ کشور برای تخصیص ارز 3800 تومانی به کاغذهای چاپ و تحریر، خاتمه صدها تُن کاغذ که واردنمایندگان نتوانسته بودند از گمرک ترخیص نمایند، به بازار تزریق شد.

هفته گذشته بود که بانک مرکزی در جلسه فوق العاده کارگروه کاغذ کشور با تخصیص ارز 3800 تومانی برای واردات کاغذهای چاپ و تحریر موافقت کرد که بر اساس تصمیم یادشده، کاغذ چاپ و تحریر بدون واسطه مشمول دریافت ارز 3800 تومانی خواهد بود. به این ترتیب، واردنمایندگان این نوع کاغذها دیگر الزامی به پرداخت ارز 4200 تومانی ندارند.

خاتمه مهلت ثبت نام انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران

یکی از خبرهای مهم این هفته که روز سه شنبه منتشر شد این بود که با خاتمه مهلت ثبت نام انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، 47 نفر داوطلب شرکت در این رقابت شدند.

هیئت مدیره دوره یازدهم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، به خاتمه فعالیت نزدیک می گردد و به موجب اطلاعات این خبر، با اتمام مهلت ثبت نام برای رقابت اعضای این تشکل صنفی حوزه در هیئت مدیره بعدی، 47داوطلب شرکت در این انتخابات شدند که از این تعداد 38 نفر، برای هیئت مدیره و 9 نفر برای بازرس ثبت نام کردند.

اعلام حضور ایران در نمایشگاه کتاب سئول

این هفته همچنین اعلام شد که ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب سئول شرکت خواهد نمود. نمایشگاه کتاب سئول از دیروز بیستم تا 24 ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر) در مرکز نمایشگاهی کوئکس و با حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و توریسم کره جنوبی برپاست. موضوع مورد تاکید این دوره از نمایشگاه تعریف جدید عنوان شده و جمهوری چک هم کشور مهمان ویژه این دوره است.

جمهوری اسلامی ایران در غرفه ای به مساحت 18 مترمربع کتاب هایی را در حوزه ایران شناسی، کودک و نوجوان، هنر، ادبیات معاصر و دین در معرض دید عموم قرار می دهد.

افتتاح نمایشگاه سئول

پس از خبر پیشین که مربوط به جزئیات حضور ایران در نمایشگاه سئول بود، این نمایشگاه صبح دیروز چهارشنبه 30 خرداد افتتاح شد و خبر این رویداد در خروجی خبرنگاران نهاده شد. یورگن باس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت، از سخنرانان آئین افتتاحیه این رویداد بود.

32 کشور و 480 شرکت انتشاراتی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند. با توجه به بهبود روابط بین کره جنوبی و کره شاقتصادی، در این دوره سالنی برای نمایش کتاب ها و تصاویری از کره شاقتصادی اختصاص داده شده است تا تصویر مناسبی از کره شاقتصادی در این نمایشگاه معرفی گردد.

شروع پالایش فهرست اهل قلم

دیروز چهارشنبه بود که نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب از شروع فرآیند پالایش فهرست اهل قلم در این موسسه، با هدف برقراری عدالت در ارائه خدمات به اهل قلم واقعی اطلاع داد. طبق آخرین پیگیری خبرنگاران درباره این موضوع، مدیرعامل خانه کتاب از برگزاری چند جلسه با هدف اصلاح آئین نامه های مربوط به خدماتی که این موسسه به اهالی قلم ارائه می نماید، اطلاع داد و گفت: ما در حال اصلاح و بازنگری در آئین نامه ها هستیم و بعد از این مرحله، در یک کمیته فهرست ثبت شده از اهالی قلم در خانه کتاب را پالایش خواهیم کرد.

بر اساس آمارهای بانک اطلاعات خانه کتاب، واحد اهل قلم این موسسه از سال 1381 فعالیت خود را شروع نموده و در حال حاضر تعداد 19 هزار و 814 نفر نام خود را به عنوان اهل قلم در سامانه مربوطه ثبت نموده اند که خانه کتاب هم براساس آیین نامه ها و دستورالعمل های مصوب، خدماتی از قبیل صدور کارت اهل قلم، صدور بن الکترونیک، معرفی به صندوق اعتباری هنر جهت عضویت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و عمر و حوادث و همچنین استفاده از تسهیلات، را به آنها ارائه می نماید.

ارائه توضیحات درباره استخراج ارز دیجیتالی از سایت خانه کتاب

دیگر خبر مهم این هفته هم مربوط به سخنان حسینی پور است که در پاسخ به خبرنگاران بیان شدند و این مقام مسئول، درباره حرف و حدیث ها پیرامون ادامه فعالیت های شائبه برانگیز این موسسه تابعه وزارت ارشاد در حوزه استخراج ارز دیجیتالی (بیت کوین) به وسیله حضور کاربران در سایت خانه کتاب به رغم اعلام توقف فعالیت کتابفروشی آنلاین این موسسه در 15 اسفند 96 گفت: ما فروش اینترنتی کتاب را در سایت خانه کتاب متوقف و اعلام نموده ایم که سیاست خانه کتاب این نیست که رقیب بخش خصوصی نشر گردد؛ بلکه ما باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنیم. این یک شعار نیست، بلکه اعتقاد داریم که این اتفاق باید بیفتد.

وی اضافه نمود: در دوره مدیریت قبلی خانه کتاب، به دلیل تحولاتی که در خود این موسسه اجرا شده بود، تغییرات ساختاری در سایت این موسسه (ketab.ir) اجرا شده بود و می توانم بگویم که شرایط به گونه ای بود که کنترل این سایت دیگر در دست ما نبود و اتفاقی که می افتاد، از کنترل خانه کتاب خارج بود.

قول مرکز میراث مکتوب برای حل مسائل اقتصادی

یکی از موسسات فرهنگی کشور که درگیر مسائل اقتصادی است، مرکز میراث مکتوب است که یکی از خبرهای مهم این هفته مربوط به این موسسه بود. اکبر ایرانی مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در گفتگویی که چهارشنبه این هفته با خبرنگاران، داشت از برگزاری جلسه هیئت امنای این مرکز به ریاست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (به عنوان رئیس هیئت امنا) در روز سه شنبه 29 خرداد، اطلاع داد و گفت: اعضای هیئت امنای این مرکز با مثبت ارزیابی کردن گزارش عملکرد 25 ساله آن، قول های مساعدی برای حل مسائل بودجه ای این مرکز داده اند.

این گردهمایی با حضور سایر اعضای این هیئت از جمله شامل غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مهدی محقق، عضو هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دفتر وزیر ارشاد همراه بود.

برگزاری نشست خبری جایزه ارغوان

نشست خبری اولین دوره جایزه ادبی ارغوان هم این هفته در خانه هنرمندان ایران برگزار گشت. در این نشست، اوژن حقیقی، دبیر، فرهاد توحیدی عضو هیئت انتخاب و لیلی گلستان عضو هیئت داوران این جایزه حضور داشته و به بیان سخنانی درباره این جایزه پرداختند.

برگزاری نشست نقد کتاب مردی به نام اوه

رمان سوئدی مردی به نام اوه نیز که چند سالی است در ایران اقبال پیدا نموده، در قالب یک نشست ادبی که این هفته برگزار گشت، با حضور اعضای کانون واژه در فرهنگسرای خاوران مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

برگزاری نشست دوشنبه های داستان خوانی

دوشنبه این هفته، یکی دیگر از نشست های دوشنبه های داستان خوانی کتاب آمه با حضور مرتضی برزگر در محل انتشارات کتاب آمه برگزار گشت و این داستان نویس از تجربیات خود گفت.

معرفی فینالیست های مهم ترین جایزه ادبی استرالیا

بخش خبرهای بین الملل گزارش را با خبری مربوط به اعلام نامزدهای نهایی جایزه ادبی مایلز فرانکلین شروع می کنیم. این جایزه که مهم ترین و معتفزونین جایزه ادبی استرالیاست، 6 نویسنده را به عنوان فینالیست های خود معرفی نموده است. این فهرست شامل دو برنده پیشین این رقابت، یعنی کیم اسکات و میشل دی کرستر و 4 نویسنده است که همگی کاملا شناخته شده هستند و از میان آنها یک نفر در ماه آگوست به عنوان برنده این رقابت 60 هزار دلاری انتخاب می گردد.

درگذشت یکی از نویسندگان کانادا

دیگر خبر بین المللی این که استیون رید دزد بانک های متعدد کانادا که ابتدا یکی از دزدان فهرست تحت تعقیب ترین چهره های اف بی آی بود و بعد وارد فهرست نویسندگان پرفروش شد، این هفته بر اثر مسائل قلبی درگذشت. رید در سن 68 سالگی در بیمارستانی در بریتیش کلمبیا کانادا درگذشت. همسر وی سوزان ماسگریو که خود شاعر است با انتشار بیانیه ای درگذشت وی را به مناسبت مسائل قلبی و ریه تایید کرد.

ناشر کانادایی رید یعنی دیس تلداون پرس تاکید نمود که این نویسنده مخاطبان وسیعی داشت که می دانستند او اطلاعات دست اولی از زندگی در زندان دارد چون او در طول 40 سال در بیش از 20 زندان در آمریکا و کانادا به سر برده بود.

اهدای اولین جایزه های فزونی در ادبیات گرافیک

موسسه غیرانتفاعی پاپ کالچر کلس روم در آمریکا این هفته اولین جوایز فزونی در ادبیات گرافیک را به جمعی از اهالی قلم این کشور اهدا کرد. به این ترتیب، روز شنبه این هفته، در سالنی که پر از خالقان کتاب، طرفداران، ناشران و آموزندگان بود، 9 خالق برتر به عنوان برنده شناخته شدند و با نخستین جوایز فزونی در ادبیات گرافیک به خانه رفتند.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14258

به "هفته حل مسائل و برطرف ابهامات در بازار نشر و کاغذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته حل مسائل و برطرف ابهامات در بازار نشر و کاغذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید