همه چیز درباره فشار خون بالا؛ قاتل خاموش ایرانیان

به گزارش بلاگ پو، فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که فشار خون به اندازه افزایش پیدا کند که به سطح ناسالم برسد. با اندازه گیری فشار خون، متوجه میزان خونی که از رگ های خونی عبور می کند، همچنین میزان مقاومت رگ ها در برابر خون طی ضربان قلب خواهید شد. سرخرگ های باریک این مقاومت را افزایش می دهند. هرچه سرخرگ ها باریک تر باشند، فشار خون بیشتر می شود.

همه چیز درباره فشار خون بالا؛ قاتل خاموش ایرانیان

به مرور زمان افزایش فشار خون منجر به بیماری های مختلف، از جمله بیماری قلبی می شود. در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه به علائم و علل فشار خون بالا بپردازیم و به طور مفصل رژیم غذایی مناسب برای این عارضه را به شما معرفی کنیم. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یک عارضه نسبتا رایج است. این عارضه رایج ترین عامل خطر قابل پیشگیری بیماری قلبی است. اگر دچار این عارضه باشید، معمولا متوجه علائم آن نخواهید شد. اما فشار خون بالا حتی اگر بدون علامت باشد، می تواند به رگ های خونی و اندام های شما، به ویژه قلب، مغز، چشم ها و کلیه ها آسیب برساند.

بررسی منظم فشار خون می تواند به شما کمک کند متوجه تغییرات شوید. اگر فشار خون تان بالا رفته باشد، پزشک ممکن است فشار خون شما را طی چند هفته بررسی کند تا ببیند میزان آن همچنان بالا مانده یا به سطح عادی برگشته است. درمان فشار خون بالا شامل دارو و تغییر سبک زندگی می شود. اگر این عارضه درمان نشود، می تواند منجر به بیماری هایی مثل حمله قلبی و سکته مغزی شود.

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا معمولا یک عارضه بی علامت است و چون منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود، به آن قاتل خاموش می گویند. بسکمک از بیماران هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. ممکن است چند سال یا حتی چند دهه طول بکشد تا این عارضه به حدی شدید شود که علائم آن نمایان شود. بعضی از علائم فشار خون خیلی بالا شامل موارد زیر می شود:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خون دماغ شدن
  • گیجی
  • درد قفسه سینه
  • تغییرات ملاقاتی
  • مشاهده خون در ادرار

این علائم به درمان فوری نیاز دارند. این نشانه ها در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا رخ نمی دهند. بهترین روش برای آگاهی از ابتلا به این عارضه، بررسی منظم فشار خون است. بیشتر پزشکان، در هر بار ملاقات بیمار، فشار خون او را بررسی می کنند.

اگر فقط سالی یک بار فشار خون تان را اندازه گیری می کنید، با پزشک درباره خطرات فشار خون بالا و سایر آزمایشاتی که به شما در بررسی فشار خون کمک می کنند، مشورت کنید. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی یا عوامل خطر این عارضه را دارید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند دو بار در سال فشار خون تان را اندازه گیری کنید. این کار به شما کمک می کند هر نوع مشکل احتمالی را قبل از اینکه بدتر شود، کنترل کنید.

علل فشار خون بالا

فشار خون بالا، به دو نوع تقسیم می شود، که هر کدام علل خاصی دارند. در ادامه به این دو نوع می پردازیم.

فشار خون اولیه

این نوع فشار خون به مرور زمان و بدون هیچ علت مشخصی رخ می دهد. بیشتر بیماران، دچار این نوع از فشار خون بالا هستند. محققان هنوز نمی دانند که چه عاملی باعث افزایش تدریجی فشار خون می شود. با این وجود، ممکن است ترکیبی از عوامل، نقش مهمی در این مسئله داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

  • ژنتیک: بعضی از افراد به طور ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. علت این موضوع ممکن است جهش یا اختلالات ژنتیکی به ارث رسیده از والدین باشد.
  • تغییرات فیزیکی: اگر در بدن تان تغییری ایجاد شود، ممکن است مسائلی را در بدن خود تجربه کنید. فشار خون بالا ممکن است یکی از این مسائل باشد. برای مثال، باور بر این است که بروز تغییرات در عملکرد کبد به دلیل افزایش سن، ممکن است باعث ایجاد اختلال در تعادل طبیعی نمک و مایعات در بدن شود. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.
  • محیط: به مرور زمان، پیش دریافت سبک زندگی ناسالم مانند فعالیت نداشتن یا رژیم غذایی ناسالم و فاقد مواد مغذی می تواند به مرور زمان بر روی بدن تاثیرات منفی بگذارد. سبک زندگی ناسالم می تواند منجر به مسائلی در وزن شود. چاق بودن یا داشتن اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

فشار خون ثانویه

فشار خون ثانویه معمولا به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. عارضه های مختلف می توانند منجر به این نوع عارضه شوند، از جمله:

  • بیماری کلیوی
  • آپنه خواب انسدادی
  • مسائل مربوط به تیروئید
  • عوارض جانبی داروها
  • سوءمصرف یا مصرف مزمن الکل
  • مسائل مربوط به غده آدرنال
  • بعضی از انواع تومورهای غدد مترشحه داخلی

درمان های خانگی فشار خون بالا

ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی می تواند به شما در کنترل کردن عواملی که منجر به فشار خون بالا می شوند، کمک کند. در ادامه به بعضی از درمان های خانگی این عارضه اشاره می کنیم.

1. افزایش فعالیت فیزیکی

برای رسیدن به وزن دل خواه تان باید فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید. ورزش کردن علاوه بر اینکه به شما در کاهش وزن کمک می کند، در کاهش استرس، کاهش فشارخون بالا به طور طبیعی و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می کند. سعی کنید هر هفته، به طور متوسط 150 دقیقه ورزش کنید. این یعنی 5 روز در هفته، 30 دقیقه را به انجام فعالیت فیزیکی بپردازید.

  • راهنمای شروع تمرینات ورزشی برای مبتدیان؛ چطور ورزش کردن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟
  • 20 روش سرگرم کننده برای 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه

2. رسیدن به وزن سالم

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، کاهش وزن از طریق مصرف مواد غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی می تواند به شما در کاهش فشار خون کمک کند.

  • بهترین غذاها برای حفظ تناسب اندام در فصل زمستان

3. مدیریت استرس

ورزش کردن یکی از بهترین روش ها برای مدیریت استرس است. سایر فعالیت های مفید برای این کار عبارتند از:

  • مدیتیشن
  • تنفس عمیق
  • ماساژ
  • ریلکس کردن عضلات
  • یوگا یا تای چی
  • خوابیدن به اندازه کافی

4. پیش دریافت سبک زندگی پا ک تر و سالم تر

اگر سیگار می کشید، برای ترک کردن تلاش کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رسانند و دیواره های رگ های خونی را سفت می کند.

5. خورن مواد غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی که برای قلب هم مفید است، به کاهش فشار خون کمک می کند. باید سعی کنید میوه ها، سبزیجات، غلات غنی شده و پروتئین های کم چرب مانند ماهی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

  • 8 قانون در رژیم غذایی که سلامت قلب شما را تضمین می کنند

بهترین مواد غذایی برای فشار خون بالا

مصرف مواد غذایی سالم برای کاهش فشار خون و حفظ سطح بهینه آن ضروری است. تحقیقات نشان داده اند که گنجاندن بعضی از مواد غذایی در رژیم غذایی، به ویژه خوراکی هایی که حاوی مواد مغذی مثل پتاسیم و منیزیم هستند، به کاهش سطح فشار خون کمک می کنند. در ادامه به 12 مورد از بهترین مواد غذایی برای فشار خون بالا می پردازیم.

1. مرکبات

مرکبات از جمله گریپ فروت، پرتقال و لیمو ممکن است تاثیرات زیادی در کاهش فشار خون داشته باشند. مرکبات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است از طریق کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، به حفظ سلامت قلب شما کمک کنند.

در یک مطالعه 5 ماهه بر روی 101 خانم ژاپنی نشان داده شد که مصرف روزانه آب لیمو همراه با پیاده روی کردن، به طرز چشمگیری با کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالایی که در اندازه گیری فشار خون خوانده می شود) همراه بود .

مطالعات همچنین نشان داده اند که نوشیدن آب پرتقال و آب گریپ فروت ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. توجه داشته باشید که گریپ فروت و آب آن با بعضی از داروهای کاهنده فشارخون تداخل دارند، بنابراین قبل از اضافه کردن این میوه یا آب آن به رژیم غذایی تان با پزشک مشورت کنید.

2. ماهی سالمون و سایر ماهی های چرب

ماهی های چرب بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 هستند، که فواید چشمگیری برای سلامت قلب دارند. این چربی های مفید ممکن است از طریق کاهش التهاب، به کاهش سطح فشار خون کمک کنند. تحقیقات مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 را با کاهش سطح فشار خون مرتبط دانسته اند.

3. کنگر فرنگی

کنگر فرنگی یک نوع از سبزیجات برگ دار است که مواد مغذی مثل پتاسیم و منیزیم دارد، که همگی در تنظیم فشار خون مفید هستند. یک فنجان (145 گرم) از کنگر فرنگی پخته شده، حاوی 17 درصد پتاسیم و 30 درصد منیزیم مورد نیاز بدن در روز است.

پتاسیم به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک (عدد پایینی که در اندازه گیری فشار خون خوانده می شود) کمک می کند. منیزیم هم برای تنظیم فشار خون مفید است. این ترکیب از طریق مکانیسم های مختلف، به کاهش فشار خون کمک می کند.

4. تخم کدو حلوایی

تخم کدو حلوایی ممکن است کوچک باشد، اما سرشار از مواد مغذی است. این خوراکی حاوی منابع مواد مغذی مهم برای کنترل فشار خون، از جمله منیزیم، پتاسیم و آرژنین، نوعی اسید آمینه مفید برای تولید نیتریک اکسید، است. نتیریک اکسید برای ریلکس کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون ضروری است. تحقیقات نشان داده اند که روغن تخم کدو حلوایی هم یک درمان طبیعی قوی برای فشار خون بالا محسوب می شود.

  • همه چیز درباره خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن

5. انواع لوبیا و عدس

لوبیا و عدس غنی از مواد مغذی مثل فیبر، منیزیم و پتاسیم هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند. مطالعات متعدد نشان داده اند که خوردن لوبیا و عدس ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

یک مطالعه هشت هفته ای بر روی 554 نفر نشان داد که لوبیا و عدس زمانی که جایگزین سایر مواد غذایی شدند، به طرز چشمگیری فشار خون سیستولیک و میانگین سطح فشار خون را هم در افراد مبتلا و هم غیر مبتلا به فشار خون بالا کاهش دادند.

6. توت ها

توت ها فواید چشمگیر زیادی برای سلامت قلب دارند، به طور مثال توانایی دارند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا را کاهش دهند. توت ها منبع غنی از آنتی اکسیدان های مختلف هستند. بلوبری (زغال اخته آبی)، توت فرنگی، شاه توت و تمشک فقط بعضی از انواع توت ها هستند که تاثیرات مفیدی در کاهش فشار خون دارند.

7. پسته

پسته بسیار مغذی است و مواد مغذی آن مانند پتاسیم، برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون مفید هستند.

8. هویج

هویج یک نوع سالم و مغذی از سبزیجات است که مقدار زیادی ترکیبات فنولیک دارد. این ترکیبات به ریلکس کردن رگ های خونی و کاهش التهاب کمک می کنند، که این موضوع در کاهش سطح فشار خون مفید است.

هویج را می توانید به صورت پخته یا خام میل کنید، اما هویج خام ممکن است در کاهش فشار خون مفیدتر باشد. مطالعه ای بر روی بیش از 2 هزار نفر که سن شان بین 40 تا 59 سال بود، نشان داد که مصرف هویج خام به طرز چشمگیری با کاهش سطح فشار خون در ارتباط بود.

9. کرفس

کرفس یک نوع معروف از سبزیجات است که ممکن است تاثیرات مثبتی بر روی فشار خون داشته باشد. این نوع سبزی حاوی ترکیباتی به نام فتالاید است، که ممکن است به ریلکس کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که کرفس پخته شده در میان سبزیجات پخته شده و مصرف شده دیگر توسط شرکت کنندگان، به طرز چشمگیری با کاهش فشار خون در ارتباط بود.

10. بروکلی

بروکلی فواید زیادی برای سلامتی دارد. اضافه کردن این سبزی صلیبی به رژیم غذایی ممکن است روش خوبی برای کاهش فشار خون باشد. بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئید است، که ممکن است از طریق بهبود عملکرد رگ های خونی و افزایش سطح نیتریک اکسید موجود در بدن، به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعه ای بر روی بیش از 180 هزار نفر نشان داد که خطر فشار خون بالا در افرادی که در هفته مقداری کلم بروکلی مصرف کردند، نسبت به کسانی که ماهی یک بار یا کمتر این نوع سبزی را خوردند، پایین آمد.

11. ماست یونانی

ماست یونانی یک محصول لبنی مغذی است که سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کنند. مروری بر 28 مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف روزانه محصولات لبنی، خطر فشار خون بالا را 13 درصد کاهش داد. این مطالعه همچنین نشان داد که 200 گرم افزایش در مصرف محصولات لبنی در روز، خطر ابتلا به فشار خون بالا را 5 درصد کم کرد.

12. تخم کتان و دانه چیا

تخم کتان و دانه چیا دانه های کوچکی هستند که مواد مغذی مثل پتاسیم، منیزیم و فیبر دارند که برای تنظیم فشار خون مفید هستند. یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 26 بیمار مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف روزانه 35 گرم آرد دانه چیا، صرف نظر از اینکه بیماران داروی کاهنده فشار خون مصرف می کردند یا نه، منجر به کاهش فشار خون شد.

بدترین مواد غذایی برای فشار خون بالا

بعضی از مواد غذایی مانند نمک (سدیم) و گوشت قرمز می توانند باعث بالا رفتن فشار خون شوند. بنابراین افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف چنین مواد غذایی را در رژیم غذایی خود محدود یا به طور کلی حذف کنند. در ادامه به بعضی از بدترین مواد غذایی برای این عارضه اشاره می کنیم.

1. نمک یا سدیم

نمک یا سدیم موجود در نمک، مهم ترین عاملی است که منجر به فشار خون بالا و بیماری قلبی می شود. این موضوع به دلیل تاثیرگذاری سدیم بر تعادل مایعات موجود در خون است. نمک خوراکی حاوی 40 درصد سدیم است. خوراکی ها و غذاهای زیر حاوی سدیم هستند:

  • نان
  • پیتزا
  • ساندویچ
  • سوپ

2. قند

قند می تواند فشار خون را به روش های مختلف افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهند که قند، به ویژه نوشیدنی های شیرین شده منجر به افزایش وزن در بزرگسالان و بچه ها می شود. افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، مستعد فشار خون بالا هستند. بر اساس نتایج یک بررسی در سال 2014، شکر اضافه شده به مواد غذایی، تاثیر مستقیمی بر افزایش فشار خون داشت.

3. غذاهای فرآور ی شده با چربی ترانس یا اشباع شده

برای حفظ سلامت قلب، باید مصرف چربی اشباع شده را کاهش دهید و از مصرف چربی های ترانس خودداری کنید. اهمیت این موضوع برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر است. این نوع چربی ها میزان کلسترول بد (LDL) را افزایش و سطح کلسترول خوب (HDL) را کاهش می دهند، که این موضوع خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

چربی های ترانس به طور ویژه برای سلامت مضر هستند و با بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، سکته مغزی و بیماری قلبی در ارتباط هستند. این نوع چربی بیشتر در محصولات حیوانی مانند کره، گوشت قرمز، پوست مرغ و خامه و شیر پرچرب یافت می شوند. به جای این مواد غذایی می توانید مغزها، دانه ها، روغن زیتون و روغن آووکادو میل کنید که حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع سالم هستند.

نکته آخر

فشار خون بالا یک عارضه رایج است که می تواند هیچ نشانه و علامتی نداشته باشد. رژیم غذایی نقش مهمی بر این عارضه دارد. اگر دچار این عارضه هستید، باید بعضی از مواد غذایی را از رژیم غذایی تان حذف کرده و بعضی دیگر را به آن اضافه کنید.

منبع: healthline, healthline, healthline

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42255

به "همه چیز درباره فشار خون بالا؛ قاتل خاموش ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره فشار خون بالا؛ قاتل خاموش ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید