واکنش عجیب بازار به خبر ممنوعیت واردات ، گوشی بالای 7 میلیون تومان نایاب شد!

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، تنها دو روز بعد از اعلام ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه، قیمت بسیاری از گوشی های مدل بالا از سایت و فروشگاه های آنلاین حذف شده و در قسمت موجودی کالا، کلمه ناموجود را نمایش می دهد. این درحالی است که این خبر امروز تکذیب شده است.

واکنش عجیب بازار به خبر ممنوعیت واردات ، گوشی بالای 7 میلیون تومان نایاب شد!

مروری بر چند فروشگاه آنلاین معروف، نشان می دهد تمام انواع مدل گوشی آیفون در این فروشگاه ها ناموجود است. همچنین انواع گوشی نوت سامسونگ و گوشی های سری A که قیمتی بالاتر از شش میلیون تومان دارد، موجود نیست و تنها گوشی های موجود در این فروشگاه ها گوشی های زیر شش میلیون یا هفت میلیون تومان است. هم برند سامسونگ، هم نوکیا و هم شیائومی.

اما به نظر می رسد فرایند حذف گوشی های بهتر در بازار همچنان ادامه دارد. روز 16 تیرماه تنها گوشی های بالای 9 تا 10 میلیون تومان سامسونگ و کل مدل های موجود آیفون در فروشگاه های آنلاین موجود نبود. اما دیگر مدل های گوشی مانند A50،A51 و A70 موجود بود. اما تنها یک روز بعد از آن این گوشی ها (A50،A51 و A70) هم ناموجود شده است و مدل های پایین تر موجود است.

موجود نبودن گوشی موبایل پس از ممنوعیت واردات

این در حالی است که پیش از خبر ممنوعیت واردات گوشی، گوشی سامسونگ مدل گلکسی فولد (Galaxy Fold) علی رغم قیمت حدود 25 میلیون تومانی، در فروشگاه های آنلاین در دسترس بود اما اکنون کمیاب شده است.

این مساله در خصوص گوشی های آیفون با شدت بیشتری اتفاق افتاده. تا قبل از اعلام ممنوعیت واردات گوشی همراه، چند مدل گوشی آیفون در بازار موجود بود حتی اگر محدوده قیمتی کالاها به 20 بالای میلیون تومان می رسید.

آیفون 50 و سامسونگ 47 میلیونی

به موازات نایاب شدن گوشی های مدل بالا یا به اصطلاح گوشی های پرچمدار در فروشگاه های رسمی، بازار سیاه خرید و فروش آنها شروع به کار نموده. با مراجعه به یکی از سایت های اعلام قیمت، آیفون 11 پرو، از 24 تا 41 میلیون تومان قیمت خورده و فروشگاه های مختلف قیمت های کاملا متفاوتی ارائه می نمایند.

در سایتی دیگر قیمت آیفون تا 55 میلیون تومان است و حداقل قیمت حدود 30 میلیون تومان است. این مساله درباره گوشی های سامسونگ هم صادق است. قیمت بعضی از این گوشی های نایاب به 47 میلیون تومان رسیده است.

افزایش قابل توجه قیمت گوشی

همچنین بعضی از کاربران توییتر از افزایش شدید قیمت گوشی گله نموده اند. از آن جمله کاربری نوشته: گوشی آیفون 11 پرو 50 میلیون تومان شد.

افزایش قیمت گوشی در بازار

ممنوعیتی در کار نیست؟

در حالی که بازار واکنش بسیار شدیدی به این مصوبه داشته اما وزارت صمت اعلام نموده هیچ تغییری در رویه واردات گوشی تلفن همراه بالای 300 یورو ایجاد نشده است و واردات گوشی به روال قبل ادامه خواهد یافت.

بسیاری از کاربران به این مساله واکنش نشان داده اند. کاربری نوشته: حجم زیاد گوشی موبایل وارد ایران کن. با لابی واردات گوشی را به ایران ممنوع کن. با جهش قیمت گوشی، گوشی های وارداتی را وارد بازار کن و با مخالفت مردم و در راستای حمایت از حقوق مصرف نماینده و مردم غیور ایران، ممنوعیت را بردار!

واکنش کاربران توییتر به خبر ممنوعیت گوشی همراه

کاربری دیگر نوشته است: فرآیند کاسبی در بازار موبایل اینطوریه که اول تعداد زیادی گوشی گران قیمت وارد می نمایند و بارشان که از گمرک رد شد تماس میگیرن با نهادهای تصمیم گیر و اونها را توجیه می نمایند که برای خارج نشدن ارز از کشور باید جلوی واردات موبایل های گرانقیمت را بگیرند.

یک کاربر دیگر در توییتر نوشته است: انجمن واردنمایندگان موبایل: بیش از 80 درصد موبایل های بالای 300 یورو به صورت غیرقانونی و با سوء استفاده از رویه واردات مسافری وارد کشور می گردد. مسافر موبایل میاره و گمرکی میده و رجیستر هم میکنه! دیگه کجاش غیرقانونی است؟ می خواهند همین عرضه رو هم از بازار بگیرند و برای خود نمایند.

نیروهای امنیتی وارد بازار موبایل می شوند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی، تصویری و تلفن همراه در مصاحبه با خبرنگاران مساله احتکار گوشی و نایاب شدن آن در بازار را تایید کرد و گفت: با انتشار خبر ممنوعیت فروش گوشی های تلفن همراه بالای 300 یورو بعضی سایت های خاص و واردنمایندگان بعضی مدل های پرتقاضای تلفن همراه را احتکار کردند.

درستی افزود: این در حالی است که دپو یا احتکار گوشی تلفن همراه خلاف قانون است و هیچ یک از واحدهای صنفی یا واردنمایندگان حق دپو موبایل را ندارند و این اقدام خلاف قانون است.

ابراهیم درستی گفت: قطعا با گران فروشان و احتکارنمایندگان گوشی تلفن همراه برخورد خواهد شد و نیروهای امنیتی درصدد کنترل بازار موبایل هستند.

برای اطلاع درباره دلیل ممنوعیت گوشی تلفن همراه و پشت پرده این تصمیم، خبر زیر را ببینید.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 29785

به "واکنش عجیب بازار به خبر ممنوعیت واردات ، گوشی بالای 7 میلیون تومان نایاب شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش عجیب بازار به خبر ممنوعیت واردات ، گوشی بالای 7 میلیون تومان نایاب شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید