ویتامین های گروه B چگونه مغز را جوان می نماید؟

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - بدون شک همواره شنیده اید که ویتامین ها برای سلامتی بدن مفید هستند و حتماً می دانید که تغذیه سالم و متنوع که شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی است نیازهای بدن را برای عملکرد درست ارگان ها تأمین می نماید. در این بین بهتر است بدانید که ویتامین های گروه B جزو مهم ترین مواد مغذی برای فرمانده بدن هستند. به ویژه اینکه این ویتامین ها مغز را جوان تر و هشیارتر نگه می دارند.

ویتامین های گروه B چگونه مغز را جوان می نماید؟

به گزارش تبیان، مغز حاکم بلامنازع بدن است. هر اختلالی در این ارگان مهم، بدن را به طور ویژه ای به دردسر می اندازد و حتی باعث مرگ می گردد. بدون شک همواره شنیده اید که ویتامین ها برای سلامتی بدن مفید هستند و حتماً می دانید که تغذیه سالم و متنوع که شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی است احتیاجهای بدن را برای عملکرد درست ارگان ها تأمین می نماید. در این بین بهتر است بدانید که ویتامین های گروه B جزو مهم ترین مواد مغذی برای فرمانده بدن هستند. به ویژه اینکه این ویتامین ها مغز را جوان تر و هشیارتر نگه می دارند. این مواد مغذی مانند کاتالیزور واکنش های فیزیولوژیکی که در بدن رخ می دهند عمل می نمایند. بنابراین تأثیر آن ها صرفاً به مغز ختم نمی گردد و برای بیشتر اعضای بدن مفید هستند.

نتایج آنالیز های متعدد حاکی از آن است که کمبود ویتامین های 6B، 9B و 12B در سنین رشد و هم در سنین بزرگسالی باعث بروز آسیب های مغزی می گردد. بنابراین این ترکیبات مفید برای سلامت مغز که سکان دار کنترل تمام ارگان های بدن است لازم و ضروری هستند.

ویتامین های خانواده B و نقش آن ها در کنترل هموسیستئین

یکی از عملنمودهای ویژه ویتامین های گروه B پیشگیری از تجمع و افزایش هموسیستئین است. هموسیستئین یک اسیدآمینه غیرپروتئینی حاوی گوگرد و یک ماده سمی است که در طول سوخت و ساز بدن فراوری می گردد و اگر به درستی دفع نگردد می تواند مغز را بیمار کند. از طرف دیگر هموسیستئین از بقایای متابولیسم یا همان سوخت و ساز است که در بدن فراوری می گردد. این ماده در حالت کلی نمی تواند باعث آسیب گردد چون بدن ما سیستمی دارد که آن را دفع می نماید. با این حال زمانی که دفع این ماده به درستی انجام نمی گردد می تواند باعث ایجاد انسداد در جداره عروق خونی گردد. این مسئله هم جریان خون را در تمام بدن دچار مشکل و اختلال می نماید که مغز هم از آن مستثنا نیست.

به عبارت دیگر تجمع و افزایش اندازه هموسیستئین می تواند به نرون ها یا همان سلول های عصبی ما آسیب بزند. برای دفع این ماده زائد عملکرد ویتامین های 6B، 9B و 12B از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج مطالعاتی که در مجله Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد تأثیر این ویتامین ها به قدری حائز اهمیت است که کمبود آن باعث افزایش خطر بروز بیماری های نرودژنراتیو مانند آلزایمر و زوال عقل می گردد.

پیشگیری از کمبود ویتامین های گروه B برای پیشگیری از خطر آسیب های مغزی

در طول سال های اخیر، مطالعات زیادی نشان داده است که اندازه ویتامین های گروه B در افرادی که به بیماری های نرودژنراتیو مبتلا هستند کمتر است. البته این کمبود به افزایش سن هم ارتباط پیدا می نماید. نتایج آنالیز های جهانی نشان می دهد اندازه بالای هموسیستئین در خون یعنی بین 5 تا 30 درصد بیشتر از حد نرمال می تواند خطر بروز اختلال شناختی و زوال عقل را در افراد سالمند بالا برد. خوشبختانه جبران کمبود ویتامین های گروه B بسیار ساده است. شما می توانید با مصرف منظم مواد غذایی سرشار از این ویتامین ها احتیاجهای بدنتان را تأمین نموده و خودتان را در برابر آسیب های ناشی از کمبود آن بیمه کنید. با توجه که می توان با مصرف مواد غذایی مختلفی از جمله گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات برگ سبزدار ویتامین B مورد احتیاج بدنتان را تأمین کنید بعلاوه می توانید با مصرف مکمل ویتامین های این گروه از کمبود آن جلوگیری نموده و کمبودهای احتمالی را جبران کنید.

منابع طبیعی ویتامین های 6B، 9B و 12B

یادتان باشد که جذب این ویتامین ها با یاری داشتن یک تغذیه سالم و متنوع برای حفظ جوانی، سلامت و شادابی مغز کافی است بنابراین بهتر است منابع طبیعی این ویتامین ها را به خوبی بشناسید و به طور منظم آن ها را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید.

ویتامین 6B

ویتامین 6B به اندازه قابل توجهی در گوشت ماکیان از جمله گوشت مرغ، بوقلمون، اردک، بلدرچین و قرقاول وجود دارد. علاوه براین نخود، ماهی تن، غلات و سیب زمینی هم از دیگر منابع غنی ویتامین 6B محسوب می شوند. باید بدانید که کمبود این ویتامین شما را در معرض خطر افسردگی، سرگیجه و ضعف سیستم ایمنی بدن قرار می دهد.

ویتامین 9B

ویتامین 9B در سبزیجات برگ سبزدار مانند بروکلی، اسفناج، کاهو، جعفری، شاهی و غیره وجود دارد. علاوه براین می توانید به میوه هایی مانند آووکادو، پاپایا، پرتقال و حبوبات و میوه های خشک هم اعتماد کنید. باید بدانید که کمبود این ویتامین شما را در معرض سردرد، تحریک پذیری، بدخلقی، ضعف و بعلاوه کمبود تمرکز قرار می دهد.

ویتامین 12B

ویتامین 12B به اندازه زیادی در گوشت های قرمز، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ و محصولات لبنی وجود دارد. به همین علت معمولاً افراد گیاهخوار از کمبود ویتامین 12B رنج می برند. محققان به این نتیجه رسیده اند که کمبود این ویتامین می تواند باعث بروز اختلالات حافظه، افسردگی و از بین رفتن عملنمودهای شناختی گردد. علاوه براین کمبود ویتامین 12B می تواند باعث بروز کم خونی گردد.

جذب کافی ویتامین های گروه B برای حفظ عملنمودهای شناختی

رژیم مدیترانه ای یکی از ایده آل ترین برنامه های غذایی برای جذب اندازه خوب ویتامین های گروه B محسوب می گردد. بنابراین انتخابی عالی برای حفظ سلامت و جوانی مغز است. در نهایت اینکه اگر در رژیم غذایی تان محدودیتی وجود ندارد و همه چیزخوار هستید و مواد مغذی مختلف را به اندازه کافی دریافت می کنید به احتمال زیاد اندازه هموسیستئین خونتان در سطح نرمال خواهد بود. اما اگر با وجود داشتن تغذیه ای خوب و متنوع اندازه این ماده در خونتان بالاست بهتر است به پزشک مراجعه نموده و یاری های لازم را دریافت کنید. چون ممکن است این مسئله به اختلال متابولیکی ربط داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54541

به "ویتامین های گروه B چگونه مغز را جوان می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین های گروه B چگونه مغز را جوان می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید