سرانجام دوران طلایی ائتلاف محمد بن سلمان و بن زاید

به گزارش بلاگ پو، تحلیلگران بر این باورند عقب نشینی اخیر امارات از شهر عدن و همچنین عدم حضور بن زاید در کنفرانس مالی داووس صحرا در ریاض، نشان از گسستگی ائتلاف دو ولیعهد سعودی و ابوظبی دارد که جنگ علیه یمن را مهندسی کردند.

سرانجام دوران طلایی ائتلاف محمد بن سلمان و بن زاید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رای الیوم، چند روز پس از گام سودان برای خارج کردن 10 هزار جنگنده خود از یمن و همزمان بیانیه امارات درباره خارج کردن نیروهایش از عدن و تحویل این شهر به نیروهای سعودی، ابهام صحنه ائتلاف عربی را فرا گرفته است؛ امری که بعضی تحلیلگران آن را دلیلی بر از هم گسیختگی ائتلاف تحت رهبری سعودی می دانند در حالی که بعضی دیگر، چنین تحولاتی را در راستای حمایت از کوشش های سیاسی قلمداد می نماید که برای حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز بحران 4 ساله یمن ارزیابی می نمایند.

به نظر می رسد صحنه ائتلاف در یمن، در صورت ورود به جزئیات آن، بسیار مبهم تر باشد، ولی قطعی بودن موضع امارات در قبال سعودی بسیار واضح تر است به ویژه پس از اتخاذ یک سلسله مواضعی که نشان داده شد ولیعهد ابوظبی و ولیعهد سعودی دیگر سازگاری سابق را ندارند.

به نظر می رسد امارات سعی دارد تا بین موضع خود در قبال ریاض و بین شراکت محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با محمد بن سلمان ولیعهد ریاض را تفکیک کند. به نحوی که دو هفته پیش، بن زاید از خالد بن سلمان برادر ولیعهد سعودی در ابوظبی استقبال کرد و طرفین درباره پرونده نظامی استراتژیک گفت وگو کردند. سفر بن سلمان به ریاض باعث ایجاد سوالاتی درباره رابطه بین دو محمد شده است که طی برهه ای، قوی ترین رابطه در دنیا عرب به نظر می رسید.

سپس در کنفرانس مالی داووس صحرا، که در ریاض و با نظارت شخص محمد بن سلمان برگزار گردید، توجه ناظران جلب شد؛ چرا که بن زاید؛ ولیعهد ابوظبی در آن حاضر نشد و به نمایندگی از وی، شاهزاده عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات مشارکت داشت. امری که تردیدها مبنی بر این که ائتلاف استراتژیک میان این دو ولیعهد در بهترین شرایط قرار ندارد، را تقویت نموده است.

از سوی دیگر، می توان اقدام امارات به خارج کردن نیروهایش از عدن را در چارچوب سلسله تغییرات در روابط میان دو ولیعهد و دو شاهزاده جنگ علیه یمن در نظر گرفت که باعث می گردد عقب نشینی بخشی از نیروهای سودانی را در همین چارچوب قرار داد. باید توجه داشت که سودان جدید با رویکرد نظامی متمدنانه خود در هر حال نزدیک تر از ابوظبی به ریاض است.

به این معنا به نظر می رسد پیگیری تحولات صحنه یمن چیزی بیش از بازتاب روابطی نیست که به وضوح آغاز به فروپاشی میان بن زاید و بن سلمان می نماید، فرضیه ای که طبیعتا روینمودها مختلف نسبت به ایران، آن را تقویت می نماید. امارات طی ماه های اخیر گام هایی را در راستای بهبود روابط به ایران برداشته و در همین چارچوب، هیئت هایی را به تهران اعزام نموده است. در حالی که ریاض همچنان در مواضع خود در قبال ایران مذبذب است به رغم این که مسئولان ایرانی بارها اعلام نموده اند که محمد بن سلمان پیغام هایی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به وسیله عمران خان نخست وزیر پاکستان ارسال نموده است.

با این حال، بسیاری معتقدند که بحران امر بسیار عمیق تر از فروپاشی قوی ترین ائتلاف میان دو ولیعهد است، ولی این دلیلی بر فروپاشی ائتلاف های مستحکم تر در دنیا عرب است؛ زیرا فروپاشی ائتلاف سعودی- اماراتی به ناچار به معنای فروپاشی ائتلاف علیه قطر است و ناظران در اینجا تأیید می نمایند که قطر اخیرا مواضع خصمانه خود در قبال امارات را، به وسیله رسانه های خود، کم رنگ تر نموده است.

از سوی دیگر، چنین از هم گسیختی در روابط این دو ولیعهد به معنای ایجاد بحران های بیشتر فراروی شورای همکاری خلیج فارس است. عرب ها معتقدند وضعیت شورای همکاری، از زمان بحران اخیر در این شورا که توسط بن سلمان و بن زاید مهندسی شده است، دیگر مانند گذشته نیست.

از منظری دیگر، نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که اکنون احتمال دچار شدن بعضی از پادشاهی ها در منطقه و همچنین شورای همکاری خلیج فارس، از جمله اردن و مغرب، به آتش نسخه دوم از انقلاب ها، بیشتر شده است.

در واقع، ائتلاف بن سلمان- بن زاید در بحرانی ارگانیک به سر می برد که در آینده نزدیک قابل ترمیم نیست، با این حال این دو کشور در خفا همچنان کوشش می نمایند در اتحادی واحد، که ممکن است دوام چندانی نداشته باشد، به خصوص در مقابله با ایران باقی بمانند. موضوع مهم تر این است که فروپاشی ائتلاف مذکور همچنین به معنای فروپاشی سیستم عربی واقعی است همان گونه که دنیا عرب بر آن واقف است، ولی ناظران می گویند که این وضعیت، لزوما منفی نیست.

در هر حال، امارات تنها روابط خود با ریاض را تغییر نمی دهد بلکه به نظر می رسد این کشور کوچک درباره حضور خود در دنیا عرب و حوزه های نفوذش بیشتر تجدیدنظر می نماید. امارات بعد از آنکه بارها عقب نشینی نیروهایش از یمن را اعلام نموده است، شاهدان عینی نیز به رای الیوم گفته اند که امارات به وضوح در حال عقب نشینی از لیبی است و جنگجویان ارتش ملی لیبی، تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر را مدت ها بدون مزد و اجرت رها نموده است. این شیخ نشین همچنین تماس و رابطه اش با دیگر نظام ها از جمله نظام مصر را کاهش داده است که به نظر می رسد سعی دارد کارت هایش را از نو بچیند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14866

به "سرانجام دوران طلایی ائتلاف محمد بن سلمان و بن زاید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام دوران طلایی ائتلاف محمد بن سلمان و بن زاید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید