پرونده ای که بعد از 13 سال نتیجه داد

به گزارش بلاگ پو، پرونده فهرست بها - فهرستی از قیمت های مختلف از حجم واحد مصالح یا خدمات قابل ارائه پیمانکاران عمرانی - در سازمان میراث فرهنگی، بعد از 13 سال، مسکوت ماندن بالاخره از میز معاونت میراث فرهنگی به سازمان برنامه و بودجه رفت تا هر نوع اقدام مرمتی براساس آن، اجرائی و عملیاتی گردد.

پرونده ای که بعد از 13 سال نتیجه داد

به گزارش خبرنگاران، هادی احمدی - مدیر کل دفتر محوطه ها و بناهای تاریخی - دوشنبه 30 اردیبهشت در نشست خبری روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی که در سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید، با بیان این که تاکنون در حوزه میراث فرهنگی فهرست بها وجود نداشت، گفت: اکنون بعد از 13 سال طرح فهرست بهای میراث فرهنگی مطرح شده و سازمان میراث فرهنگی نوزدهمین دستگاه دولتی است که فهرست بها برای اقدامات مرمتی خود تهیه نموده است، تا کنون همه آیتم های مربوط به میراث فرهنگی بدون قیمت بودند.

او آیتم های تهیه شده برای این فهرست را 983 عدد بیان کرد و اضافه نمود: این آیتم ها در 12 فصل تنظیم شده اند که 25 درصدِ آن ها با فهرست بنای ابنیه مشترک است و 45 درصد نیز ویژه برای مرمت آثار تاریخی است، همچنین 30 درصد از آیتم ها نیز ستاره دار هستند تا در مواردی با یک گردش کار می توان به آن ها مجوز خارج از کار داده گردد.

به گفته وی تا کنون حدود 2300 ساعت کار کارشناسی در اداره کل محوطه ها و بناها در این زمینه اجرا شده است و امیدواریم ان سال جاری به طور کامل تکمیل گردد.

او به پایین آمدن ارزش پول ملی کشور اشاره نمود و گفت: هر چند بودجه سازمان میراث فرهنگی نسبت به گذشته افزایش داشته است، اما با این وجود، اکنون یک سوم توان اقتصادی کشورهای دیگر را داریم، چون به طور دائم ارزش پول ملی در حال کاهش است، بنابراین با اتکا به بخش خصوصی باید کارها را جلو ببریم.

وی وقوع سیل در فروردین سال جاری را عامل دیگری دانست که باعث کاهش تخصیص اعتبار به سازمان میراث فرهنگی شد تا به امور سیل اختصاص داده گردد.

مصوبه هایی که مجلس تصویب شد، به تأیید شورای نگهبان احتیاج دارند

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی همچنین رأی موافق نمایندگان مجلس به طرح توانمندسازی ساکنان و مالکان بافت های تاریخی بعد از پنج سال را اتفاق مهمی در حوزه حفاظت از بناها و بافت های تاریخی بیان کرد و اضافه نمود: با این وجود معاونت میراث فرهنگی همچنان احتیاجمند مراحل بعدی تصویب این طرح است تا گام ها برای بازنگری بسیاری از قوانین برداشته گردد.

او همچنین به مصوبه تازه تصویب شده معافیت از هزینه های تغییر کاربری و بازسازیِ بناهایی که مرمت می شوند یا تغییرِ کاربریِ تاریخی و فرهنگی دارند، اشاره نمود و اضافه نمود: براساس ماده 14 طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی - فرهنگی، هرگونه مرمت، احیا و تعمیرات اساسی و بهره برداری از املاک تاریخی - فرهنگی ثبت شده یا املاک واجد ارزش های تاریخی فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت های مطابق با ضوابط میراث فرهنگی از هزینه های مربوط به تغییر کاربری مرمت و بازسازی معاف هستند.

او در ادامه از حمایت اقتصادی از قرار دریافت حامیان اقتصادی میراث فرهنگی در امور مثبته اطلاع داد و گفت: تمام صاحبان صنایع سرمایه گذاران و تجاری که بخواهند هزینه ای در میراث فرهنگی با تأیید سازمان میراث داشته باشند این هزینه نمودها جز امور مثبته فعالیت آنها قرار می گیرد و آن باعث می گردد تا حمایت اقتصادی از موضوعات میراث فرهنگی مورد اقبال عمومی و سرمایه گذاران قرار گیرد.

یک چهارم جمعیت کشور در یک سال از موزه ها دیدن کردند

محمدرضا کارگر - مدیرکل امور موزه ها- نیز در این نشست، با اشاره به این که توسعه اجتماعی صرفاً توسط دولت ایجاد نمی گردد، گفت: نمی توان این گونه تصور کرد که دولت باید میلیاردها تومان اعتبار بگذارد و موزه ایجاد کند چون این قضیه در حوزه توسعه اجتماعی نمی گنجد، بنابراین باید بخش های خصوصی نیز در حوزه راه اندازی موزه ها فعال شوند.

او با بیان این که اعتقاد دارد اگر ساخت یک موزه منطقه ای به 200 میلیون تومان بودجه احتیاج دارد، می توان با اختصاص بودجه 30 تا 40 میلیون تومانی به موزه های خصوصی تعداد بیشتری موزه محلی ایجاد کرد، اضافه نمود: بنابراین در صدد توسعه موزه های غیردولتی برآمدیم.

او با بیان این که سال گذشته 22 میلیون نفر از اماکن تاریخی متعلق به سازمان میراث فرهنگی دیدن نموده اند، این آمار را یک سوم تا یک چهارم جمعیت کل کشور دانست و ادامه داد: اکنون شاهد شکل گیری یک نهضت هستیم که البته به دلیل تغییرات اجتماعی که در جامعه شاهد هستیم اتفاق افتاده این روزها جامعه ما به سوی استقبال از موزه ها و تئاتر و موسیقی رفته است این روند سیاست ما در اجتماعی کردن موزه هاست چنانچه امروزه شاهد رشد 250 درصدی در موزه های غیردولتی هستیم.

احتمال لغو مجوزِ موزه ها وجود دارد

کارگر، همچنین از ابزار تشویقی و تنبیهی برای مدیران و مالکان موزه های دولتی و خصوصی اطلاع داد و اضافه نمود: مجوزِ موزه ها یک ساله است، در صورتی آن مجوز برای سال بعد تمدید می گردد که استانداردهای موزه ای در آن شرایط افزایش یابد، اما در صورتی که رفتاری غیر از این اتفاق بیفتد، اداره کل موزه ها می تواند مجوز موزه را باطل کند، که تا کنون نیز مجوز چند موزه باطل شده است.

او تمدید مجوزِ موزه ها را تا دو سال ادامه دار دانست و گفت: بعد از این مدت و با اطمینان از افزایش استانداردهای موزه ای، مجوزِ موزه به صورت دائمی تأیید می گردد.

سامانه جام، روندی برای ایجاد دولت الکترونیک

او همچنین درباره آخرین وضعیت ثبت اشیا در سامانه جام، گفت: تمام امین اموال ها موظف شده اند تا اشیایی را در سامانه جام ثبت نمایند و وزارت اقتصاد و دارایی نیز این اتفاق را پذیرفته است که ثبت در سامانه جام به معنای ثبت در دفاتر دولتی است که آن روندی برای تبدیل شدن دولت الکترونیک است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 500 هزار شیء وارد سیستم جام شده اند این در حالی است که یک میلیون و 800 هزار شیء در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که باید در سامانه ثبت شوند. قطعاً تا یک سال آینده تمام این اشیا در سامانه جام ثبت خواهند شد.

او همچنین در شرح نحوه استخدام امین اموال ها گفت: از آنجایی که تاکنون پستی تحت عنوان امین اموال در استخدامی های دولت نداشته ایم، تقاضا داده ایم تا تا پست امین اموال تصویب گردد، در آینده نیز 180 پست امین اموالی که تصویب شده اند استخدام خواهند شد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش همچنین درباره برگزاری نمایشگاه های بین المللی گفت: با اسپانیا قرارداد دوطرفه داشتیم و تا احتمال 95 درصد در سال 98 شاهد برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی اسپانیا در ایران خواهیم بود.

تخصیص فقط 20 درصد از اعتبارات پایگاه های جهانی

فرهاد عزیزی - مدیرکل امور پایگاه های میراث جهانی- نیز در سخنانی با اشاره به این که تأمین اعتبارات پایگاه های میراث جهانی همچنان با مشکلاتی روبه روست، گفت: به دلیل شرایط بد دولت تاکنون فقط 20 درصد اعتبارات به پایگاه های میراث جهانی ایران اختصاص یافته و با توجه به آنچه نگهداری آثار نفیسی مانند میراث جهانی توسط دولت تضمین شده، اختصاص چنین درصدی از بودجه در حوزه حفاظت و نگهداری از این میراث نگران نماینده است با این وجود سعی کردیم از منابع بین المللی استفاده کنیم.

او در ادامه به بحث هیئت امنایی شدن پایگاه های میراث جهانی اشاره نمود و گفت: به رغم قانونی که وجود دارد این اتفاق تاکنون محقق نشده است و باید توجه داشت که پایگاه های میراث جهانی با هیأت امنایی شدن می توانند به صورت مستقل درآمدی که از بازدید کسب می نمایند را صرف هزینه مرمت و نگهداری نمایند و برای برون رفت از مسائل اعتباری و جلب اعتبارات بخش خصوصی کارها برای هیئت امنایی شدن پایگاه های میراث جهانی باید هر چه سریع تر انجام شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7313

به "پرونده ای که بعد از 13 سال نتیجه داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده ای که بعد از 13 سال نتیجه داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید