پروژه جدید نخست وزیر عراق

به گزارش بلاگ پو، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، در سفری به اردن گفتگو هایی درباره طرح اقتصادی خود انجام داد. طرحی که شامل تعمیق همکاری اقتصادی میان سه کشور عربی اردن، مصر و عراق می شود.

پروژه جدید نخست وزیر عراق

به گزارش خبرنگاران، روز سه شنبه کاظمی وارد امان، پایتخت اردن، شد و مورد استقبال عبدالله دوم، پادشاه این کشور قرار گرفت. اندکی بعد، یک نشست سه جانبه با حضور کاظمی، عبدالله دوم و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، برگزار گشت. بعد از این نشست، سران کشور بار دیگر جلسه گرفتند.

دفتر رسانه ای کاظمی با صدور بیانیه ای گفت که سران سه کشور در نشست سه جانبه راه های تعمیق همکاری میان سه کشور در حوزه های گوناگون را بررسی کردند.

نشست سران سه کشور در شرایطی برگزار گشت که موجی از برآورد درباره تاسیس یک بلوک جدید اقتصادی و سیاسی میان مصر، اردن و عراق به راه افتاده است. این برآورد، بعد از اظهارات کاظمی در گفتگو با روزنامه دیوید ایگناشیوس، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست شدت گرفت. کاظمی در این گفتگو از پروژه جدید خود پرده برداشت.

او در این گفتگو از پروژه شام جدید سخن گفت؛ جایی که آینده آن شبیه به اروپا خواهد بود و سرمایه و فناوری به آن وارد خواهد شد. کاظمی گفته این ایده را با سران مصر و اردن در میان می گذارد. کاظمی در سخنرانی اش در نشست سران مصر، اردن و عراق در امان پروژه خود را مشرق جدید خواند.

هنوز جزئیات زیادی از پروژه کاظمی منتشر نشده، اما برخی محافل سیاسی نمای کلی این پروژه را ترسیم کردند. عقیل الردینی، از سران ائتلاف پارلمانی النصر به رهبری حیدر عبادی، نخست وزیر پیشین عراق، گفت که شام جدید، طرحی مشابه اتحادیه اروپاست که مقدمات آن در زمان دولت عبادی فراهم شد و مبتنی بر تفاهمات اقتصادی و سیاسی میان سه کشور اردن، عراق و مصر است.

به گفته الردینی، ایده اصلی این پروژه آن است که عراق دارای منابع مهم نفتی و مصر دارای نیروی انسانی است. در این میان اردن با وارد کردن خود به این پروژه در پی سهیم شدن در منافع آن است.

مصر و اردن و عراق از معدود کشور های عربی هستند که سیاست های میانه رویی را دنبال می کنند و در اوضاع آشفته منطقه دنبال ایجاد یک بلوک اقتصادی هستند. پیش از کاظمی تلاش هایی در این راستا انجام شد، ولی به دلایل گوناگون به نتیجه نرسید. اولین نشست سران این سه کشور در زمان نخست وزیری عادل عبدالمهدی در قاهره برگزار گشت. حالا این دومین نشست سران این سه کشور است.

نشست سه جانبه سران مصر، اردن و عراق

عراق با اردن و مصر مناسبات اقتصادی قابل توجهی خصوصا در حوزه انرژی دارد، اما این مناسبات هنوز در سطحی نیست که بتوان آن ها را یک مرحله جدید در روابط شان تلقی کرد. مصر از عراق نفت وارد می کند و اخیرا یک توافق قدیمی در همین خصوص را تمدید کرد. طبق این توافق، مصر در مدت شش ماه 12 میلون بشکه نفت از عراق وارد خواهد کرد. این توافق در آوریل 2016 امضا شده بود و هر شش ماه تمدید می شود. به موجب توافق مزبور، مصر پس از دریافت هر محموله نفت، ظرف سه ماه مبلغ آن را پرداخت می کند.

اردن نیز در صدد استفاده از منابع انرژی عراق است. عراق و اردن احداث یک خط لوله 1700 کیلومتری از بصره به بندر عقبه را در دستور کار داشتند که هزینه تقریبی آن 18 میلیارد دلار است و ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه در روز را دارد. البته بعد از شیوع بیماری کرونا و نیز سقوط قیمت های جهانی نفت باعث توقف این پروژه شد.

اردن و مصر از مشتریان سنتی نفت کشور های شورای همکاری خلیج فارس بودند، اما تمایل آن ها به واردات انرژی از عراق می تواند اقدامی در راستای کاهش اتکای خود به این کشور ها باشد. خصوصا که برخی کشور های شورای همکاری در سال های اخیر سیاست تهاجمی در منطقه در پیش گرفته اند.

از سوی دیگر عراق نیز که با یک بحران کم سابقه اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، مایل است از مزایای همکاری اقتصادی با مصر و اردن استفاده کند.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: فرارو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32655

به "پروژه جدید نخست وزیر عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه جدید نخست وزیر عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید