پیام های رشد دوبرابری تراکنش های اردیبهشت نسبت به فروردین 99 برای اقتصادایران، میانگین مبلغ تراکنش های شهروندان چند تومان است؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: آمار شاپرک در اردیبهشت، خبر از کم شدن سایه کرونا بر کسب وکارها و ایجاد رونق نسبی می دهد.

پیام های رشد دوبرابری تراکنش های اردیبهشت نسبت به فروردین 99 برای اقتصادایران، میانگین مبلغ تراکنش های شهروندان چند تومان است؟

به گزارش خبرنگاران داده های بانک مرکزی حاکی از این است که مبلغ کل تراکنش ها در بستر شاپرک، در ماه دوم سال به 7/ 397 هزار میلیارد تومان رسید که 2 برابر این رقم (101 درصد رشد) در اولین ماه سال بوده است. این رقم با توجه به تورم ماهانه 2/ 1 درصدی در اردیبهشت ماه نشان دهنده 8/ 99 درصد رشد واقعی مبلغ تراکنش های شاپرک است. البته افزایش مبلغ تراکنش ها در اردیبهشت نسبت به فروردین، در هر سال رخ می دهد؛ اما میزان این افزایش در سال گذشته تنها 50 درصد گزارش شده بود. این فرایند در تعداد تراکنش ها و تعداد انتهاه های دارای تراکنش نیز به چشم می خورد. تعداد انتهاه های تراکنش دار در اردیبهشت از 6 میلیون و 570 هزار عدد فراتر رفته است که رشد 14 درصدی را نسبت به فروردین نشان می دهد. تعداد انتهاه های دارای تراکنش به سطح پیش از کرونا نزدیک شده است. داده دیگری که انتها چرخه رکود در بازار را نوید می دهد، رشد تعداد تراکنش ها به میزان 35 درصد در میانه بهار بوده است. تعداد تراکنش ها در اردیبهشت سال جاری از بهمن ماه سال گذشته نیز پیشی گرفته است. به نظر می رسد بازگشایی کسب و کارها در اردیبهشت ماه، در این آمارها نمود پیدا کرده است. با این حال، باید دید که آیا این فرایند در آمارهای خردادماه نیز تداوم می یابد یا خیر.

بر اساس آمار شاپرک از مجموع تعداد و مبالغ تراکنش ها در دو ماه نخست سال جاری، میانگین مبلغ هر تراکنش بانکی از 102 هزار تومان در فروردین به 150 هزار تومان در اردیبهشت(47 درصد رشد) رسیده است که حاکی از افزایش خرید و فروش در بازارها است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، می توان گفت که میانگین مبلغ هر تراکنش با شتاب بیشتری رشد کرده است. در سال 98، میانگین مبلغ هر تراکنش از حدود 100 هزار تومان در فروردین به 128 هزار تومان در اردیبهشت (28 درصد رشد) افزایش یافت و سپس در بهمن به 140 هزار تومان و در اسفند به حدود 143 هزار تومان رسیده بود. به این ترتیب کاهش میانگین مبلغ هر تراکنش تا 102 هزار تومان در فروردین سال جاری می تواند متقارن با کاهش خرید و فروش ها در اثر محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا باشد. در این صورت، افزایش میانگین مبلغ هر تراکنش و رسیدن آن به 150 هزار تومان در اردیبهشت ماه جاری نیز می تواند بیانگر از سرگیری مبادلات اقتصادی پس از کاهش محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا و خروج از چرخه رکودی باشد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 14 مرداد 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27455

به "پیام های رشد دوبرابری تراکنش های اردیبهشت نسبت به فروردین 99 برای اقتصادایران، میانگین مبلغ تراکنش های شهروندان چند تومان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام های رشد دوبرابری تراکنش های اردیبهشت نسبت به فروردین 99 برای اقتصادایران، میانگین مبلغ تراکنش های شهروندان چند تومان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید