چاووش اوغلو: دیگر مشاوران نظامی به لیبی اعزام نمی کنیم

به گزارش بلاگ پو، وزیر خارجه ترکیه گفت، کمیته نظامی 5+5 به ابتکار عمل سازمان ملل درباره لیبی یک مکانیسم خوب اعتمادسازی بین دو طرف درگیر در لیبی است.

چاووش اوغلو: دیگر مشاوران نظامی به لیبی اعزام نمی کنیم

به گزارش خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، این کمیته به ایجاد اعتماد بین خلیفه حفتر (فرمانده ارتش مستقر در شرق لیبی) و فائض السراج (نخست وزیر دولت وفاق ملی) به عنوان دو طرف درگیر در لیبی یاری می نماید.

دو طرف درگیر در لیبی هر کدام با اعزام پنج نماینده به این کمیته توافق نموده اند. ایده تشکیل این کمیته از سوی سازمان ملل و در نشست اخیر برلین مطرح شده است.

چاووش اوغلو همچنین گفت: این کمیته نظامی در عین حال می تواند یک نقش مهم و حساس برای حفظ آتش بس در لیبی و مشخص خطوط ارتباطی بین دو طرف درگیر در این کشور شمال آفریقا ایفا نماید و همچنین برای اقدامات اعتمادسازی مناسب بین حفتر و السراج مفید باشد.

نخستین جلسه این کمیته نظامی قرار است 28 ژانویه 2020 (ششم بهمن) در ژنو برگزار گردد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت، آنکارا دیگر مشاوران نظامی به لیبی اعزام نمی نماید و بجای آن به اقدامات بین المللی برای تسهیل در فرایند درگیری ها پایبند می ماند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه ضمن انتقاد از سیاست اتحادیه اروپا در قبال پناهجویان، توضیح داد، تا به امروز حتی سه میلیارد یورویی که ابتدا تعهد دادند، نیز پرداخت نشده است.

مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه بیلد آلمان گفت: اتحادیه اروپا قرار بود تا اواخر سال 2016 سه میلیارد یورو و تا خاتمه سال 2018 نیز همین مبلغ را به ترکیه پرداخت کند.

وی اضافه نمود: ما تا به امروز حتی سه میلیارد یوروی ابتدایی را نیز کامل دریافت ننموده ایم. سوال اینجاست که کدام طرف به تعهداتش پایبند نبوده است؟

چاووش اوغلو در ادامه سخنان خود درباره فرایند امضای توافق بین ترکیه و اتحادیه اروپا پیرامون پناهجویان نیز اظهار کرد: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نقش مهمی در امضای این توافق برعهده داشت که منجر به حسادت بعضی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد. آلمان از ابتدا بزرگترین حامی این توافق بوده و بیشترین شجاعت را به خرج داده است.

وی اعلام کرد: ورود مهاجران غیرقانونی به جزایر یونان نیز کاهش یافته و به 57 نفر در روز رسیده است. پیش از امضای این توافق روزانه 7000 پناهجو از ترکیه به یونان می رفتند. آتن با عدم استرداد آنها قاچاقچیان را جسور کرد. ما به این توافق پایبندیم و تمام پناهجویان مسترد شده را می پذیریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه درباره تبلیغات منفی رسانه ها علیه عملیات ترکیه در شمال سوریه، مبنی بر تغییر ساختار جمعیتی با بازگرداندن پناهجویان سوری به کشورشان گفت: اگر شما جای ما بودید چکار می کردید؟ ما بدون هیچ حمایتی 40 میلیارد یورو برای پناهجویان کردیم. این مبلغ هنگفتی برای اقتصاد هر کشوری است. مساله پناهجویان تنها مشکل امنیتی نیست و موضوع انسانی است که نباید به ابزار سیاسی تبدیل گردد.

وی اضافه نمود: جامعه جهانی نیز شرایط ادلب را نگران کننده می دانند. بعضی از 400 هزار جمیعت آواره این شهر به مرز ترکیه آمدند. در حال تدارک برپایی اردوگاه های مناسب برای آنها هستیم که سرمای زمستان را در چادر سپری نکنند.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اشاره به راه اندازی مراکز نظارت بر نقض آتش بس در ادلب پس از توافق سوچی، توضیح داد: یکی از این مراکز در منطقه تحت کنترل نظام سوریه است و تهدیدی برای موقعیت نظامی به شمار نمی رود اما اگر به تهدید تبدیل گردد اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. مهم ترین نگرانی ما حملات نظام سوریه است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19299

به "چاووش اوغلو: دیگر مشاوران نظامی به لیبی اعزام نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: دیگر مشاوران نظامی به لیبی اعزام نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید