چاپ توان رقابت ندارد، تشکیل پرونده برای رئیس سابق، عضویت مانع پلمپ است

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران - گروه فرهنگ: بهمن پورمند سال جاری یکی از اعضای ستاد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته بود که از 6 تا 9 دیماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار گردید؛ نمایشگاهی که کیفیت برگزاری اش، میزان استقبال بازدیدکنندگان و حتی زمان برگزاری آن (این نمایشگاه بین المللی تقریباً هر دوره مقارن با تعطیلات کریسمس برپا می گردد) همچنان محل بحث فعالان عرصه چاپ کشور است. پورمند علت حضور پررنگ شرکت های چینی و ترکیه ای را در نمایشگاه چاپ تهران، ضعف شرکت های داخلی و ناتوانی آنها از رقابت با شرکت های خارجی می داند.

چاپ توان رقابت ندارد، تشکیل پرونده برای رئیس سابق، عضویت مانع پلمپ است

وی همچنین به واحدهای فعال عرصه های مختلف چاپ، بسته بندی، لیتوگرافی، صحافی و صادرنمایندگان خدمات چاپ هشدار داد که برای جلوگیری از پلمپ شدن واحدی صنفی خود از سوی اماکن، هر چه سریعتر عضو یکی از اتحادیه های عرصه صنعت چاپ شوند. پورمند که مهرماه سال جاری و در پی عزل علی نیکوسخن از ریاست اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران، جایگزین او شد، همچنین از تشکیل پرونده برای رئیس سابق این اتحادیه در اتاق بازرگانی اطلاع داد. مشروح مصاحبه با وی در ذیل از نظرتان می گذرد:

به عنوان رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران و یکی از اعضای ستاد برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی، دوره بیست و یکم این نمایشگاه را چطور ارزیابی می کنید؟

سال جاری استقبال شرکت نمایندگان از نمایشگاه خیلی زیاد بود و ما با حجم انبوه تقاضا رو به رو بودیم. ما علاوه بر 5 سالن اصلی، 3 سالن دیگر هم اضافه کردیم و علاوه بر بخش ریالی، ما با افزایش 100 درصدی شرکت نمایندگان در بخش خارجی روبرو شدیم. خوشبختانه همه راضی بودند.

ولی این شرکت نمایندگان خارجی که می فرمائید، بیشتر چینی بودند. من شخصاً غیر از چین و ترکیه، خارجیِ دیگری در نمایشگاه ندیدم.

چرا، بودند ولی پاویون چین و ترکیه خیلی بزرگتر و خوبتر بود.

چرا همواره اینطوری است؟

من هم قبول دارم که حضور چینی ها پررنگ تر است. ولی خُب پول ما در برابر پول های اروپایی مثل یورو و دلار، بی ارزش است و کالاهای آنها (کشورهای اروپایی) هم در حوزه چاپ، کالاهای باارزشی است و به این راحتی ها نمی توان آنها را به ایران آورد و برایشان مشتری پیدا کرد. از آن طرف چون ما ارتباط تجاری زیادی با چین و ترکیه داریم، طبیعی است که آنها هم به ایران می آیند و غرفه می گیرند و بیزینس می نمایند و سودش را هم می برند.

فکر نمی کنید به این شکل، نمایشگاه چاپ اندک اندک تبدیل به بازاری برای محصولات شرکت های چینی و ترکیه ای گردد؟

می گردد این را هم گفت ولی ناچاریم، چه کار کنیم؟ ما باید به جایی برسیم که بتوانیم فراوری داشته باشیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم تا جلوی آن آقایی را که به ترکیه می رود و سفارش کار چاپی می دهد، بگیریم.

خیلی از فعالان داخلی معتقدند بازاری که برای فروش محصولات چینی در ایران هست، آنها در کشور خودشان ندارند.

این به خاطر ضعفی است که ما داریم. طبیعی است آنها هم از نقاط ضعف ما استفاده می نمایند و استفاده خوبی هم می نمایند. ما اگر بخواهیم پیشرفت خوبی در صنعت چاپ داشته باشیم، باید حمایت شویم. ما حمایت نمی شویم. صنعت چاپ از نظر سخت افزاری باید وابسته به وزارت صنعت و معدن باشد و وزارت ارشاد فقط از بُعد نظارتی، از این صنعت حمایت کند. اصلی ترین مسئله که همان سرمایه گذاری است، باید تحت نظر وزارت صنعت و معدن باشد که متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم در این زمینه به نتیجه ای برسیم. البته در همین نمایشگاه سال جاری مذاکراتی با آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و چند نفر از وکلای مجلس داشتیم. صحبت هایی شده و قول هایی هم داده شده مبنی بر اینکه یک سرفصل در بودجه به ما اختصاص پیدا کند. قول هم داده اند که ما را به صنعت و معدن متصل نمایند. اگر این قول ها اجرایی گردد، قدم بزرگی برای صنعت چاپ برداشته خواهد شد.

آن دسته از فعالان چاپ که عضو هیچکدام از اتحادیه های حوزه چاپ نیستند، می گویند هدف از برگزاری نمایشگاه، این است که جیب اعضای این اتحادیه ها پرِ پول گردد. نظر شما چیست؟

اولاً عضو نبودن آنها در این اتحادیه، یک کار خلاف قانون است. تمام شرکت های فعال در حوزه چاپ و بسته بندی که از وزارت ارشاد مجوز می گیرند، باید عضو یکی از این دو، سه اتحادیه باشند. همین الان اداره اماکن مرتباً با ما تماس می گیرد که از شرکت هایی که عضو شماها (اتحادیه های یادشده) نیستند، بخواهید که عضو شوند وگرنه باید آنها را به ما معرفی کنید تا به پرونده شان رسیدگی گردد. اگر آنها نمی آیند به عضویت این اتحادیه ها دربیایند، این مشکل ما نیست، مشکل خودشان است. حتماً نارسایی هایی هست که نمی آیند، یا جا و مکانشان مال خودشان نیست یا جایشان و کارشان قانونی نیست و لی آخر. من همین جا از همه کسانی که در حوزه چاپ فعالیت می نمایند، خواهش می کنم که بیابند و بالاخره تشکیل پرونده دهند و ما هم سعی می کنیم این مسائل را رفع کنیم ولی اگر این اتفاق نیفتد، اماکن مکانشان را پلمپ می نماید.

اتحادیه بجز اینکه پروانه عضویت برایشان صادر کند، چه خدمات دیگری به اعضا ارائه می نماید. این عضویت چه مزیتی برایشان دارد؟

همانطور که گفتم ما داریم کوشش می کنیم که به وزارت صنعت و معدن متصل شویم. اگر این اتفاق بیفتد و آنها ما را به عنوان صنعتگتر بپذیرند، امتیازات خوبی دارد؛ وام های خوب و درازمدت با بهره های کم می توانیم بگیریم. این می تواند در نوسازی ناوگان صنعت چاپ تاثیر مثبت داشته باشد. ضمن اینکه هر چقدر تعداد اعضای ما بیشتر باشد، توان ما هم برای چانه زنی بیشتر خواهد شد.

تعرفه های مربوط به واردات مواد اولیه را چطور ارزیابی می کنید. فکر می کنید این تعرفه ها برای شرکت های داخلی می صرفد؟

ما حدود 90 درصد مواد اولیه را در صنعت چاپ، وارد می کنیم و هر میزان ارز هم بالاتر برود، این تعرفه ها هم افزایش پیدا می نماید. اینها مسائلی ریشه ای است و تا زمانی که مسائل ارزی حل نگردد، ما نمی توانیم حرکت خاصی انجام دهیم. ملزومات ما تقریباً همه اش وارداتی است.

نگفتید این تعرفه ها زیاد است یا کم؟

بستگی به نوع مواد مورد احتیاج شما دارد و نمی توان به طور قطعی در این باره اظهار نظر کرد.

به نظر شما اورژانسی ترین کاری که می تواند صنعت چاپ را به صورت مقطعی هم که شده از این شرایط رکود خارج کند، چیست؟

ما به عنوان اتحادیه چاپخانه داران تهران کوشش می کنیم که کالاهای مورد احتیاج اعضا را تامین کنیم. اعم از کاغذ، مقوا، گلاسه، مقوای پشت طوسی. در حال حاضر سرگرم تنظیم قراردادی برای تامین مرکب هستیم. سعی می کنیم کالاهای مورد احتیاج اعضا را با قیمت های پائین تر عرضه کنیم.

انتخابات اتحادیه در راه است و سال آینده برگزار می گردد. برنامه هیئت مدیره در این خصوص چیست؟

فراخوان، داده شده و در روزنامه رسمی هم درج شده است. تمام کارهای مربوط به انتخابات اجرا شده است. اعضای متقاضی عضویت در هیئت مدیره هم تا 13دیماه فرصت دارند که ثبت نام نمایند و کاندیداتوری خود را رسماً اعلام نمایند. این زمان هم تمدید نمی گردد.

چرا انتخابات هیئت مدیره و بازرسین، سال جاری با هم است؟

اینطور شد دیگر. جدیداً این شکلی شده است. همان روز برگزاری انتخابات هشت نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره و یک نفر به عنوان بازرس انتخاب می شوند.

برکناری آقای نیکوسخن از مدیرعاملی اتحادیه حرف و حدیث های زیادی به دنبال داشت. چرا هیئت مدیره او را عزل کرد؟

معمولاً اخطارهایی که داده می گردد، در این زمینه اثرگذار است؛ چه اخطارهایی از داخل اتحادیه و چه از بیرون. اخطارهایی هم در این باره آمده بود.

از طرف کجا و در چه مورد؟

از طرف اتاق بازرگانی و اصناف.

یعنی برای آقای نیکوسخن در اتاق بازرگانی تشکیل پرونده شده است؟

بله. البته از نظر ما ایشان تخلف خاصی نداشته است ولی آنها نظرشان چیز دیگری بود که به هر حال به اینجا انجامید.

-

تبادل نظر: کمال صادقی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 خرداد 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24478

به "چاپ توان رقابت ندارد، تشکیل پرونده برای رئیس سابق، عضویت مانع پلمپ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ توان رقابت ندارد، تشکیل پرونده برای رئیس سابق، عضویت مانع پلمپ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید