چرا سوئد با همه جا فرق دارد؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: سوئدی ها همواره با سبک زندگی خود ما را شگفت زده می نمایند: آن ها پیتزا با موز می خورند، طبق قانون یانته زندگی می نمایند و یک هتل را هر سال بازسازی می نمایند. در ابن مطلب با چیز های جدیدی درباره این کشور جالب آشنا می شوید.

چرا سوئد با همه جا فرق دارد؟

کشوری که نشان اکو (Eco) دارد

اگر می خواهید با سبک زندگی سازگار با محیط زیست آشنا شوید باید هرچه زودتر به سوئد سفر کنید. سوئد اولین کشوری است که استفاده از سوخت های زیستی را به جای بنزین شروع کرد. سیستم بازیافت و فراوری زباله سفر سوئد نمونه فوق العاده ای برای سایر کشورهاست.

هتلی که هر سال بازسازی می گردد

اولین هتل یخی دنیا در سوئد واقع شده و هر سال از دسامبر تا آوریل بازسازی می گردد. دیوار ضخیم، مبلمان و حتی پنجره ها از جنس یخ هستند. اتاق های هتل یخی شبیه هم نیستند، چون هر سال هنرمندان و معماران مختلفی از سراسر دنیا برای طراحی آن دعوت می شوند.

زندگی طبق قانون یانته

قانون یانته در بیشتر کشور های اسکاندیناوی وجود دارد. 10 اصل این قانون بیان می نماید:

- نباید فکر کنی فرد خاصی هستی.

- نباید فکر کنی به اندازهٔ ما خوب هستی.

- نباید فکر کنی از ما باهوش تری.

- نباید خودت را قانع کنی که از ما بهتری.

- نباید فکر کنی که از ما بیشتر می دانی.

- نباید فکر کنی که از ما مهم تری.

- نباید فکر کنی که در امری ماهری.

- نباید به ما بخندی.

- نباید فکر کنی کسی برایت اهمیت قائل است.

- نباید فکر کنی می توانی چیزی به ما یاد بدهی.

برای دیدن نتیجه این قانون و فهمیدن اینکه این راهنما برای این نیست که در جامعه احساس بی ارزش بودن کنید باید به رستوران ها، مراکز خرید یا مراکز تفریحی سوئد بروید. خواهید دید که سوئدی ها درباره دانش یا دارایی های خود حرف نمی زنند و هرگز سعی نمی نمایند رجحان خود را به دیگران نشان دهند. این پیغام اصلی این قانون است.

روابط خانوادگی

در سوئد چند نوع روابط خانوادگی وجود دارد. از آنجا که بعضی زوج ها عجله ای برای رسمی کردن ازدواج خود ندارند، ممکن است 10 سال با هم زندگی کند، بچه دار شوند و بعد ازدواج نمایند!

فیکا

فیکا استراحت نیمروزی است که بخش مهمی از سبک زندگی سوئدی را تشکیل می دهد. از دو نفر تا جمعی بزرگ، هر نفر را با یک فنجان قهوه و یک نوع شیرینی می بینید در حالی که به تبادل نظر نشسته اند و از این همنشینی لذت وافر می برند. به صورت تحت الفظی به آن وقت استراحت برای نوشیدن قهوه به همراه شیرینی می گویند.

هرگز به یک سوئدی نگویید که نوشیدن زیاد قهوه بد است. چون حرفتان را باور نمی نمایند. در نیمه دوم قرن هجدهم، شاه گوستاو سوم یک آزمایش انجام داد تا اثرات منفی قهوه را نشان دهدو از برادران دو قلویی که محکوم به مرگ بودند در این آزمایش استفاده شد. شاه به آن ها پیشنهاد کرد که اگر یکی از آن ها قبول کند تا آخر عمر هر روز سه ظرف قهوه و دیگری به همان میزان چای بنوشد، محکومیتشان را به حبس ابد تبدیل می نماید.

دو پزشک برای نظارت بر آزمایش و گزارش و ثبت مشاهدات برای پادشاه مامور شدند. اما هر دو پزشک قبل از انتها آزمایش مردند. گوستاو سوم هم قبل از دیدن نتایج نهایی درگذشت. از دو برادر دو قلو هم، اول کسی که چای نوشیده بود در سن 83 سالگی و در تاریخی نامعلوم بعد از او، برادر دوم درگذشت.

عشق به پیتزا های عجیب و غریب

رستوران های ایتالیایی زیادی در سوئد وجود دارد. اما منوی آن ها کمی با منو های عادی فرق دارد. مثلا محبوب ترین غذا در سوئد پیتزا کباب است که روی آن گوشت کبابی و سس مخصوص وجود دارد. همچنین پیتزا موز هم در این کشور وجود دارد.

حریم شخصی

سوئدی ها به فضای شخصی یکدیگر بسیار اهمیت می دهند و هرگز مگر در مواقع اضطراری مزاحم هم نمی شوند. حتی در ایستگاه های اتوبوس هم با فاصله از هم می ایستند.

سرگرمی ملی

اگر بخواهید مهارت های تیراندازی خود را بیازمایید، باید در مسابقه سوئدی پرتاب ماهی به بشکه شرکت کنید. برنده مسابقه یک ماهی شکم پر جایزه می گیرد.

توالت عمومی

در سال های اخیر، گردش اقتصادی نقدی در سوئد بسیار کاهش یافته است. حتی توالت های عمومی هم از کارت های اعتباری استفاده می نمایند. همچنین چراغ های ال ای دی روی دستگیره در نصب است که اگر قرمز بودن آن نشان دهنده پر بودن توالت و سبز بودن آن نشانه خالی بودن توالت است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: برترین ها
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7929

به "چرا سوئد با همه جا فرق دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سوئد با همه جا فرق دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید