چرا 5 سال آپدیت نرم افزاری بدون باتری قابل تعویض ارزشی ندارد؟

به گزارش بلاگ پو، اگرچه شرکت های تولیدنماینده گوشی های هوشمند این روزها سخت در کوشش هستند تا بتوانند با افزایش مدت زمان آپدیت نرم افزاری محصولات خود نظر مثبت کاربران را جلب نمایند اما این قابلیت بدون باتری قابل تعویض ارزشی خاصی ندارد.

چرا 5 سال آپدیت نرم افزاری بدون باتری قابل تعویض ارزشی ندارد؟

در حال حاضر اپل تنها شرکتی است که بیشتر از هر شرکت دیگری گوشی هایش را از لحاظ نرم افزاری و امنیتی آپدیت می نماید. بعد از آن هم سامسونگ واقع شده است که گوشی های تازه خود را از لحاظ نرم افزاری و امنیتی به ترتیب 4 و 5 سال آپدیت می نماید. شرکت های دیگر نظیر گوگل، شیائومی و… هم حداکثر 3 و حداقل 1 سال از گوشی های مختلف خود از لحاظ نرم افزاری پشتیبانی می نمایند که البته در مطلبی جداگانه به آنالیز این موضوع پرداخته ایم.

از لحاظ آپدیت شرکت های تولیدنماینده گوشی های هوشمند پیشرفت فوق العاده ای در مقایسه با سال های گذشته داشته اند. زمانی دریافت حتی یک آپدیت نرم افزاری هم مسرور نماینده بود، اما از وقتی که تمایل کاربران برای نگه داشتن گوشی های هوشمند بیشتر شده، شرکت ها هم ترجیح داده اند مدت زمان آپدیت نرم افزاری را افزایش دهند تا رضایت کاربران را بیشتر جلب نمایند. اما طولانی بود مدت زمان آپدیت نرم افزاری وقتی که گوشی ها از لحاظ سخت افزاری کیفیت مطلوبی نداشته باشند عملا حرکتی است که جنبه تبلیغاتی دارد و اهمیت خاصی نخواهد داشت.

وقتی می گوییم قدرت سخت افزاری، منظورمان پردازنده نیست که البته آن هم اهمیت زیادی دارد اما چون بسیاری از گوشی های امروزی از لحاظ پردازنده و حافظه رم واقعا قدرتمند شده اند، در این بخش خیلی نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد. منظورمان از سخت افزار، باتری است که در فزونین حالت تا دو سال می تواند به عملکرد خوب خود ادامه دهد و بعد از آن دچار افت عملکرد محسوسی خواهد شد.

قبل از اینکه شرکت ها به پشتیبانی نرم افزاری خود خاتمه دهند، باتری به آخر عمر خود می رسد

یکی از مهم ترین بخش هایی که این روزها بسیاری از شرکت های سازنده گوشی هوشمند نتوانسته اند به شکل محسوسی در آن پیشرفت داشته باشند، باتری است. ظرفیت ها شاید چند برابر قبل شده باشد اما همچنان یک روز یا نهایتا یک روز و نیم شارژدهی را از بسیاری از گوشی ها شاهد هستیم که تفاوت چشمگیری با گذشته نداشته و حتی در بعضی مواقع بدتر هم شده است.

البته در آن موقع باتری قابل تعویض باعث می شد کاربران هر زمان که احتیاج بود بتوانند باتری تازهی خریداری نموده و به راحتی آن را جایگزین باتری قدیمی خود نمایند. یا حتی بعضی ها دو باتری داشتند و در شرایطی که شارژ یکی به خاتمه می رسید از باتری دوم استفاده می کردند. ولی مثل همواره اپل تصمیم گرفت یک فرهنگ نه چندان خوب را در بین شرکت ها جا بیندازد و گوشی خود را با باتری غیرقابل تعویض راهی بازار کند. این باعث شد کاربران برای تعویض باتری گوشی خود مجبور شوند به مراکز تعمیراتی رجوع نمایند؛ جایی که گوشی کاملا باز و بعد از فرایندی نسبتا حساس و طولانی، باتری آن تعویض می شد. چه بسا گوشی هایی که در طول این فرایند خراب شدند و می شوند چرا که پرس گوشی در این حالت باید باز گردد تا بتوان به باتری دسترسی پیدا کرد.

اکنون که در سال 2022 به سر می بریم، تقریبا می توانیم بگوییم کمی کمتر از 100٪ گوشی های هوشمند از باتری غیرقابل تعویض استفاده می نمایند. به جز یک سری از گوشی ها نظیر FairPhone 4، سری گلکسی XCover و نوکیا C21 که تعداد آن ها هم بسیار محدود است، در سایر گوشی ها نمی توان به راحتی به باتری دسترسی داشت.

امکان تعویض راحت باتری با توجه به اینکه طول عمر مفید یک باتری خیلی زود کم می گردد، اهمیت زیادی دارد. وقتی باتری یک گوشی کیفیت لازم را نداشته باشد، گوشی هرچه آپدیت نرم افزاری دریافت کند باز هم نمی تواند آنطور که باید تجربه خوبی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. اگر هم کاربران تصمیم به تعویض باتری بگیرند، هم باید هزینه خود باتری را بپردازند و هم هزینه تعویض آن که گاهی اوقات اصلا هم پایین نیست.

این روزها شارژرهای سریع باعث شده اند تا طول عمر مفید یک باتری بعد از 800 بار چرخه شارژ به 80٪ کاهش پیدا کند که این موضوع در عمل یعنی حدودا 2 سال. به عبارتی دیگر، یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بعد از این مدت گویا ظرفیتش به 3200 میلی آمپر ساعت کاهش پیدا می نماید. البته یک سری از شرکت ها نظیر وان پلاس و اوپو هم هستند که معتقدند طول عمر مفید باتری گوشی هایشان بعد از 1600 چرخه شارژ به 80٪ خواهد رسید که معادل حدودا 4 سال است. البته این دو شرکت واقعا استثنا هستند چون سایر شرکت ها غالبا روی همان 80/800 مانده اند و باتری پرچم دارانشان بعد از دو سال استفاده، بخش بزرگی از عمر خود را از دست می دهد.

این آمار با توجه به اینکه کاربران این روزها بیشتر از 2 سال گوشی خود را نگه می دارند نگران نماینده است. از اواخر سال 2010 تا به امروز، تمایل کاربران به این سمت رفته که گوشی های خود را خیلی زود عوض ننمایند. یک نظرسنجی که در سال 2021 برگزار گردید هم نشان داد که میانه زمانی که یک شخص گوشی خود را نگه می دارد 3.32 سال است و این یعنی اگر گوشی شما در فزونین حالت 4 سال آپدیت نرم افزاری دریافت کند، از همان سال دوم به بعد به احتمال زیاد شاهد ضعیف شدن گوشی خود به خاطر ضعف باتری خواهید شد.

البته شاید با خود بگویید رفتن به مراکز تعمیراتی و تعویض باتری گوشی خیلی کار سختی نیست اما گاهی اوقات این فرایند آنقدرها هم خوب پیش نمی رود. خصوصا برای افرادی که در نزدیکی مراکز یادشده زندگی نمی نمایند. بعضی از شرکت ها هم کاربران را مجاب می نمایند تا حتما نزد مراکز مجاز گوشی های خود را تعمیر نمایند در غیر این صورت گارانتی باطل می گردد که این واقعا برای خیلی ها مقدور نیست.

شرکت های بزرگ تولیدنماینده گوشی های هوشمند در رابطه با حفاظت از محیط زیست شعارهای خوبی می دهند و تصور می نمایند با حذف شارژر از درون جعبه تمام مسائل محیط زیست را رفع می نمایند در حالی که فراموش نموده اند خود گوشی ها در واقع ضایعات الکترونیکی هستند که به خاطر ضعف باتری دور انداخته می شوند. بماند که این شرکت ها با در پیش گرفتن این سیاست بیشتر از اینکه از محیط زیست محافظت نمایند، جیب خود را پرپول تر نموده اند.

باتری های قابل تعویض بدون ایراد هم نیستند

البته دلایلی هم وجود دارد که شرکت ها ترجیح داده اند از باتری های غیرقابل تعویض استفاده نمایند. در درجه نخست به این خاطر که اگر باتری قابل تعویض نباشد، یعنی شرکت ها می توانند پنل جلو و پشت گوشی را به خوبی با هم بچسبانند که این یعنی گوشی ها بهتر می توانند در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک مقاومت نشان دهند. البته هستند گوشی هایی که باتری قابل تعویض دارند ولی در برابر آب هم مقاومت خوبی از خود به نمایش می گذارند نظیر گلکسی XCover 6 پرو. بنابراین شرکت ها به هیچ وجه نمی توانند مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را بهانه ای برای غیرقابل تعویض بودن گوشی قرار دهند.

یکی از فزونی های گوشی هایی که باتری غیرقابل تعویض دارند این است که شرکت های سازنده می توانند بیشترین ظرفیت ممکن را برای باتری در نظر بگیرند و در عین حال به میزان کافی فضای خالی داشته باشند که تا بتوانند سایر قطعات داخلی گوشی را طراحی نمایند. بنابراین شرکت ها از غیرقابل تعویض بودن باتری ها سود می برند ولی می توانند با استفاده از فناوری های خاص، گوشی ها را طوری طراحی نمایند که باتری آن ها قابل تعویض هم باشد و از طرفی مشکل خاصی هم از بابت مقاومت نداشته باشد.

آپدیت نرم افزاری طولانی مدت، کیفیت بالای سخت افزار را می طلبد

اگر قرار باشد از آپدیت نرم افزاری طولانی مدت گوشی ها لذت ببریم، سخت افزاری با ماندگاری بالا باید وجود داشته باشد. شرکت ها با استفاده از پردازنده های قدرتمند تا حدودی این مشکل را رفع نموده اند اما باید این را هم بدانند که باتری خوب حتی در لذت بردن از قدرت پردازشی بالای یک گوشی هم تأثیر زیادی دارد و باید به آن به صورت ویژه ای توجه گردد.

اگر گوشی قرار باشد فقط دو ساعت شارژدهی داشته باشد، چه فایده ای خواهد داشت که به مدت 4 یا 5 سال پشتیبانی گردد؟ بنابراین شرکت ها یا باید از فناوری تازه و انقلابی برای باتری استفاده نمایند، مثل آنچه که اوپو و وان پلاس استفاده می نمایند تا طول عمر مفید باتری در دراز مدت به شکل قابل توجهی کاهش پیدا نکند. یا اینکه حداقل گوشی را ماژولار طراحی نمایند تا کاربر بتواند باتری آن را به راحتی تعویض کند. هرچند بعید به نظر می رسد غیرقابل تعویض بودن باتری ها در آینده تغییری کند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ فکر می کنید گوشی با باتری قابل تعویض بهتر است یا باتری غیر قابل تعویض؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 66778

به "چرا 5 سال آپدیت نرم افزاری بدون باتری قابل تعویض ارزشی ندارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا 5 سال آپدیت نرم افزاری بدون باتری قابل تعویض ارزشی ندارد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا 5 سال آپدیت نرم افزاری بدون باتری قابل تعویض ارزشی ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید