چشم انداز امضای توافقنامه تجاری آمریکا و چین از نگاه بلومبرگ

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- شماری از مقامات مطلع از مذاکرات تجاری آمریکا و چین، از نزدیک شدن طرفین به امضای توافقنامه تجاری خبر دادند که طبق آن، تا زمانی که پکن به تعهداتش عمل کند، بیشتر یا همه تعرفه های گمرگی آمریکا لغو می گردد.

چشم انداز امضای توافقنامه تجاری آمریکا و چین از نگاه بلومبرگ

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به نقل از این مقامات نوشت، مقامات چینی در مذاکرات هفته های اخیر با آمریکایی ها با صراحت گفتند، لغو سریع تعرفه گمرکی 200 میلیارد کالاهای چینی برای نهایی شدن هرگونه توافقنامه ای ضروری است.

اعمال تعرفه بر 200 میلیارد کالای چینی از سوی دولت دونالد ترامپ در پی مقابله به مثل چین در برابر اعمال تعرفه آمریکا علیه 50 میلیارد کالای چینی صورت گرفت.

به گفته یکی از این مقامات، یکی از مسایل مهم باقی مانده این است که آیا این تعرفه ها فورا و یا پس از گذشت یک دوره و نظارت بر پایبندی چین به تعهداتش لغو گردد. آمریکا می خواهد که همچنان از تعرفه ها به عنوان اهرم فشاری به منظور تضمین خارج نشدن پکن از توافقنامه تجاری استفاده کند و در صورتی تعرفه ها را لغو می نماید که چین به همه تعهداتش عمل کند.

آمریکا در ماکرات اخیر از چین خواست با تعرفه های یی که ممکن است برای اجرای توافقنامه اعمال گردد، مقابله به مثل نکند و یا در واکنش به آنها از ادله سازمان جهانی تجارت استفاده نکند.

طبق اعلام مقامات آمریکا و چین، درباره تاریخ دیدار و گفت وگوی ترامپ و شی جینگ پین، رئیس جمهوری چین، هنوز توافق نشده است.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا که به تازگی از نزدیک شدن واشنگتن و پکن به امضای توافقنامه تجاری خبر داده بود، اظهار داشت که ترامپ و شی احتمالا حول و حوش 27 مارس دیدار می نمایند.

لزوم حضور شی در مراسم سالانه کنگره ملی خلق و انجام سفرهای خارجی، برنامه ریزی برای مراسم امضای این توافقنامه تجاری را سخت نموده است.

ژانگ یسویی، رئیس کنگره ملی خلق چین، امروز(دوشنبه) به خبرنگاران گفت: مقامات آمریکا و چین مذاکراتی فشرده و مثمرثمر داشتند و در بسیاری از مسایل مورد علاقه طرفین به پیشرفت های مهمی رسیدند. امیدواریم دو طرف به رایزنی ها ادامه دهند و توافقنامه ای برد- برد و به نفع طرفین امضا نمایند.

چین نیز قرار است تعرفه های پایینی بر تولیدات کشاورزی، شیمیایی، خودرو و سایر کالاهای آمریکا اعمال کند و 18 میلیارد دلار گاز طبیعی از شرکت چنیره مستقر در هوستون آمریکا خریداری کند.

علاوه بر این، چین متعهد شده است بازه زمانی حذف محدودیت های مالکیت خارجی در زمینه خودرو را افزایش دهد و تعرفه های خودروهای وارداتی را به زیر نرخ فعلی 15 درصد کاهش دهد.

یکی از مقامات دولت ترامپ یکشنبه خاطر نشان کرد، هنوز تصمیمی درباره لغو تعرفه های آمریکا گرفته نشده است و بحث درباره این مساله در دولت ترامپ ادامه دارد.

با این حال، ترامپ و تیم اقتصادی اش درباره احتمال امضای توافقنامه با چین ابراز خوش بینی نموده اند.

با تور چین سفر کنید

ترامپ و شی در حاشیه نشست دسامبر گذشته گروه 20 در آرژانتین با توقف جنگ تجاری طرفین تا اول مارس 2019 توافق نموده بودند.

ترامپ هفته گذشته با استناد به پیشرفت های حاصله در زمینه دستیابی به توافق تجاری با چین، این آتش بس سه ماهه را تمدید کرد و افزایش تعرفه واردات چین از 10 به 25 درصد را به تعویق انداخت.

مذاکره نمایندگان آمریکایی و چینی پس از چندین دور مذاکرات مستقیم در سال گذشته، اکنون به وسیله تلفن و ویدئو کنفرانس برای به نتیجه رساندن توافقنامه تجاری بین دو کشور در تلاشند.

آساق**1088**1663**

منبع: ایرنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3783

به "چشم انداز امضای توافقنامه تجاری آمریکا و چین از نگاه بلومبرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انداز امضای توافقنامه تجاری آمریکا و چین از نگاه بلومبرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید