چشم در چشم تاریخ، گردش در 6 موزه خاص ایران در روز جهانی موزه ها

به گزارش بلاگ پو، امروز 18 می برابر با 28 اردیبهشت 1400 روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است.

چشم در چشم تاریخ، گردش در 6 موزه خاص ایران در روز جهانی موزه ها
هما حاصلی/ روزنامه توریسم

کمیته بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM) به دلیل نقش بی بدیل موزه ها در نمایش میراث فرهنگی ، تاریخی و طبیعی ملل، این روزرا روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نام گذاری کرده است.موزه ها آینه تمام فرهنگ و تمدن بشری هستند و هدف از نام گذاری روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نشان دادن اهمیت موزه ها در تبادلات فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها، درک متقابل ملت ها از هم و برپایی صلح و دوستی میان مردم جهان است.

تاریخچه نخستین موزه ایران هم به سال 1249 شمسی باز می شود، زمانی که ناصرالدین شاه پس از سفر فرنگ و مشاهده موزه های اروپا دستور داد تا گوشه ای از کاخ گلستان را به موزه تبدیل کنند.

امروزه موزه های از مهمترین جاذبه های گردشگری تلقی می شوند، مثل موزه لوور در فرانسه، موزه متروپولیتن در آمریکا ، موزه لنین گراد در روسیه و موزه ایران باستان در تهران. گرچه با وجود کرونا بازار گردش بسیار محدود شده اما موزه گردی با رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند گزینه ای برای گردش های داخلی علاقمندان باشد. در شهرهای مختلف ایران موزه های بسیاری است که همه ساله پذیرای خیل گردشگران و تاریخ دوستان بوده و هست.

گرچه ما در طول سال در روزنامه توریسم موزه های مختلف سراسر کشور را معرفی کرده ایم امروز به بهانه روز جهانی موزه ها با هم سری می زنیم به بعضی شهرهای ایران و موزه های خاص آنها. با وجود تعداد بی تعداد موزه های ارزشمند د رسراسر ایران عزیز، انتخاب این موزه ها به دلیل محدودیت فضا به سلیقه نویسنده بوده وهرگز دلیلی بر نادیده دریافت دیگرموزه های ارزنده کشور نیست. با ما باشید.

مشهد : موزه آستان قدس رضوی

مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران است و میلیون ها زائر برای پابوسی امام رضا (ع) در تمام ایام سال به این شهر سفر می کنند.موزه آستان قدس رضوی که در مجاورت بارگاه امام هشتم قرار گرفته است، یکی از بهترین موزه های ایران به تعداد میرود. بسیاری از اشیا موزه، هدایایی هستند که مالکان و مجموعه داران به مجموعه حرم مطهر رضوی اهدا کرده اند. مجموعه های جالب توجه در موزه های آستان قدس شامل گنجینه های سکه و اسکناس، گنجینه های صدف و حلزون دریایی، گنجینه سلاح، موزه ساعت و نجوم و گنجینه مدال ها هستند. این موزه بخشی بزرگ تحت نام موزه فرش هم دارد. بخشی از موزه به آثار اهدایی از طرف استاد فرشچیان اختصاص دارد.

تهران : موزه ملی

تهران شهر موزه هاست و بسیاری از شاخص ترین موزه های ایران در این شهر قراردارد از موزه ملی گرفته تا کاخ موزه های سعد آباد و موزه ساعت و هنرهای معاصر وجواهر و فرش وغیره. موزه ملی ایران، مهم ترین موزه کشور چه به لحاظ قدمت و چه اشیا نگهداری شده در آن محسوب می شود. در بخش ایران باستان این موزه 103 ساله آثاری با قدمت بین یک میلیون تا 12000سال پیش نگهداری می شود. قدمت بعضی از اشیا موزه ایران باستان به دوره پارینه سنگی برمی شود.

شیراز : موزه بین المللی خبر

شیراز شهری پرآوازه است و مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین. در این شهر موزه های شاخص و معروفی وجود دارد . اما در میان موزه های شاخص شیراز موزه بین المللی خبر در نوع خود بی همتاست. موزه ای که می توان گفت در حال حاضر تنها موزه مطبوعاتی جهانبه تعداد می آید چرا که نیوزیوم اولین موزه مطبوعاتی جهان در آمریکا بیش از یک سال است که تعطیل شده است. موزه بین المللی خبر جاذبه مدرن تری یعنی تاریخ رسانه را روایت می کند.

دراین موزه که در برج خبر واقع در خیابان صورتگر در خیابان کریمخان زند شیراز واقع شده می توانید تور انتشار روزنامه را از صفر تا صد تجربه کنید. ضمن آنکه در تالارهای متعدد آن فرایند رشد صنعت چاپ و رسانه را در ادوار مختلف تماشا خواهید کرد و با شگفتی های مطبوعات کاغذی آشنا خواهید شد. موزه متعلق به بخش خصوصی است و به ابتکار حسین واحدی پور پیشکسوت رسانه ای کشور و مدیر موسسه مطبوعاتی خبر در سال 91 احداث شده است.پروفسور دکتر هانس مارتین هینز رئیس شورای جهانی موزه ها فعالیت اولین موزه مطبوعات ایران را نقطه عطفی برای فعالیت موزه های تخصصی نامیده و فعالیت این موزه را مثبت و ارزشمند توصیف کرده است.

یزد: موزه آب

عروس شهرهای خشتی جهان در کویر مرکزی ایران محبوب گردشگران جهان است. این جهانشهر تا دلتان بخواهد تماشای و شگفتی دارد. اهمیت آب در سرزمین های خشک و کویری به شاهکاری به نام قنات منجر شده است و هر اطلاعاتی که دوست دارید درباره برخورد پیشینیان با مقوله آب و مدیریت آن بدانید، در موزه آب یزد در دسترس شماست. موزه ای مجذوب کننده که میراث فرهنگی ارزشمندی به تعداد میرود.

اصفهان: موزه موسیقی

اصفهان با آثار شاخص و زیبایی بناهای باشکوهش خود یک شهر موزه است با این وجود یکی از بهترین موزه های خصوصی ایران، یعنی موزه موسیقی در سال 1394 با همت دو موسقیدان به نام های مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در اصفهان پایه گذاری و تاسیس شده است. در این موزه کم نظیر ایرانی، بیش از 300 ساز موسیقی در معرض نمایش قرار گرفته و طرز استفاده و نوای آن به بازدید کنندگان نشان داده می شود.

تبریز : موزه کفش

تبریز شهر اولین ها بوده و موزه های اولین زیادی در این شهر واقع شده اما یکی از مجذوب کننده ترین و خاص ترین آنها موزه کفش است. اولین موزه کفش در ایران، در قسمت زیرزمینی عمارت شهرداری تبریز احداث و سالانه بسیاری از علاقمندان از آن بازدید می کنند. در این موزه بیش از 200 نوع کفش و همچنین ابزار مختلف کفاشی نگهداری می شود. هدف از تأسیس این موزه بیان ارزش و اهمیت کفش در سلامت انسان و همچنین معرفی صنعت چرم تبریز می باشد.خوب است بدانید که قدیمی ترین کفش موجود در موزه کفش تبریز حدود 5500 سال قدمت دارد و از روستای بیرق که از توابع استان تبریز می باشد به این موزه آورده شده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50397

به "چشم در چشم تاریخ، گردش در 6 موزه خاص ایران در روز جهانی موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم در چشم تاریخ، گردش در 6 موزه خاص ایران در روز جهانی موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید