چهار روش برای دور شدن از حواس پرتی های دنیای فناوری
به گزارش بلاگ پو، چطور از حواس پرتی های دنیای دیجیتال در امان بمانیم و ذهنمان را برای انجام قدرتمند کارها آماده کنیم؟

زومیت نوشت: در فرهنگ آنلاین امروزی، کارفرماها انتظار دارند کارمندانشان همواره آنلاین و در دسترس باشند تا هر زمان به آن ها نیاز شد، بتوانند پاسخ دهند. با این حال، تحقیقات نشان می دهند گاهی دائماً آنلاین بودن اثری معکوس دارد زیرا بر میزان کارایی کارمند تأثیر می گذارد و حواس او را پرت می نماید.
افراد به طور متوسط هر روز 150 بار از موبایلشان استفاده می کنند؛ این یعنی روزانه دوساعت ونیم از وقت آن ها صرف روشن و خاموش کردن تلفن همراه می گردد. خواندن هر پیغام تنها 2/2 ثانیه طول می کشد اما می تواند میزان خطا در کار را تا دو برابر بیشتر کند؛ حتی برخی از کارمندان می گویند بعد از خواندن هر پیغام، حدود 11 دقیقه طول می کشد تا به روال قبلی کارشان برگردند. امروزه تلفن های هوشمند به جای ابزار افزایش کارایی، تبدیل به مانعی برای انجام کار شده اند.
تأثیری که تلفن های هوشمند در طولانی مدت بر حواس پرتی کارمندان دارند، خیلی بیشتر از تأثیری خواهد بود که بر افزایش کارایی شان دارند. تریستام هریس، کردارشناس طراحی سابق گوگل می گوید: ما در حال مبارزه با اقتصاد جلب توجه هستیم؛ مالی که در آن توسعه دهندگان و بازاریابان می خواهند توجه مان را بدزدند!
درواقع استراتژی این افراد نتیجه داده است؛ 26 درصد از کاربران تلفن های هوشمند، همواره آنلاین هستند و پیغام ها، هشدارها و تماس هایشان را چک می کنند؛ حتی اگر تلفنشان به صدا درنیاید.
برای اینکه کارمندانتان بتوانند بر تأثیرات اقتصاد توجه غلبه کنند یا حداقل تعادلشان را در آن حفظ کنند، باید کارهای زیر را انجام دهید. این موارد اثبات شده هستند و می توانند فرهنگ دیجیتال مثبتی در شرکت ایجاد کنند. در ادامه به نکاتی برای دوری از حواس پرتی های دنیای دیجیتال می پردازیم.
مکان های ساکت و آرامی بسازید که کارمندان بتوانند در آنجا ذهنشان را شارژ کنند
حتی اجتماعی ترین و برونگراترین افراد هم برای اینکه بتوانند به کارشان ادامه دهند، به استراحت نیاز دارند. مکانی برای استراحت کارمندان اختصاص دهید تا بتوانند کمی از کار فاصله بگیرند و بدون فکر به هیچ چیز مزاحمی، نوشیدنی بخورند و ریلکس کنند. می توانید مانند شرکت گوگل تخت هایی برای دراز کشیدن یا مانند شرکت سیگنا جایگاه هایی برای مدیتیشن تهیه کنید یا فقط در گوشه ای از دفتر چند بالش نرم بگذارید تا در آنجا استراحت کنند. در هر صورت، این کار باعث می گردد تا حالت پیش فرض عصبی کارمندان فعال گردد و راحت تر بتوانند اطلاعات را به هم مرتبط کنند و ایده های مختلف را کنار هم قرار دهند. طبق نظرسنجی که در شرکت هتلداری Embassy Suites، Homewood Suites و Home2 Suites by Hilton انجام شد، 89 درصد از افراد فکر می کنند تغییر دادن محیط کارشان در طول روز باعث می گردد انرژی مثبت بیشتری داشته باشند.
چالش استراحت های بدون موبایل راه بیندازید
با اینکه کارمندان معمولاً در طول کار دوست دارند از موبایل هایشان فرار کنند، در زمان استراحت دوباره سراغ گوشی هایشان می روند؛ هرچند تحقیقات نشان داده اند کارمندانی که در زمان استراحت با موبایل کار می کنند، برای برگشت به کار نیروی تازه نمی گیرند و کارایی کمتری خواهند داشت. یکی از تحقیقات سال 2019، نشان داده است که بیش از 4000 کارمند در سطح دنیا می گویند کارمندانی که در محل کار ناراحت به نظر می رسند، در زمان ناهار 57 درصد بیشتر از سایرین با موبایلشان کار می کنند و درشبکه های اجتماعی پرسه می زنند. درحالی که کارمندان شاد و پرانرژی سعی می کنند در این مدت زمان با دوستانشان صحبت کنند و از ناهارشان لذت ببرند. بنابراین احتمال اینکه در جمع باشند تا 257 درصد بیشتر است. به علاوه، مطالعه دیگری که روی 450 نفر از کارمندان کشور کره صورت گرفته، ثابت نموده است کسانی که بدون تلفن همراه بین ساعت های کاری شان استراحت می کنند، نسبت به کسانی که در زمان استراحت موبایلشان را همراه خودشان می برند (حتی اگر از آن استفاده نکنند)، انرژی بیشتری دارند و ذهنشان کمتر خسته می گردد.
برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، کارمندان را تشویق کنید تا در زمان استراحتشان کارهای مثبت انجام دهند. خواندن مجله، نوشتن مسائلی که از آن راضی هستند، مدیتیشن، یاری به دیگران، قدم زدن اطراف دفتر و صحبت با همکاران، همگی از عادت هایی هستند که باعث می شوند انرژی افراد برای سایر روز چند برابر گردد.
برای روابط الگو معین کنید
برخی از کارمندان فکر می کنند وقتی مدیرشان به آن ها پیغام می دهد، باید بدون معطلی جواب بدهند؛ حتی اگر موضوع صحبت او فوری نباشد و بتوانند بعد از کار، آخر هفته یا در تعطیلات پاسخ او را بدهند. 55 درصد از کارمندان آمریکایی گزارش نموده اند که ایمیل هایشان را بعد از 11 شب چک می کنند، 44 درصد از کاربران تلفن همراه گفته اند که شب ها موبایلشان را کنار تختشان می گذارند تا هیچ تماس تلفنی، پیغام یا خبر مهمی را در طول شب از دست ندهند. شما به عنوان مدیر باید برای کارمندان معین کنید که انتظار دارید چه زمان هایی جوابگوی پیغام هایتان باشند. شرکت هایی مانند دیلویت، جدول هایی در دفترشان تهیه نموده اند که نشان می دهد انتظارات مدیر از کارمندان چیست و باید در روابط چه رفتاری داشته باشند.
به کارمندان اجازه دهید در زمان هایی که به تمرکز نیاز دارند، از دسترس دیگران خارج شوند
در میان آن همه غوغا، بدو بدو، جلسات و ایمیل ها، برخی کارمندان احساس می کنند هیچ زمانی نیست که بتوانند بدون مزاحمت کسی به کارهایشان برسند. کارمندانی که تنها 55 دقیقه از زمان کار را به خودشان اختصاص می دهند، از سایر کارمندان 56 درصد پرانرژی تر، 53 درصد صمیمی تر، 23 درصد خوش خلق تر و 22 درصد باهوش تر هستند. بنابراین، برای اینکه کارمندانتان کارآمدتر باشند، از آن ها بخواهید زمان هایی را به نام زمان تمرکز برای خودشان معین کنند و روی برنامه روزانه شان علامت بزنند. در این زمان هیچ کس نباید مزاحمشان گردد. حتی می توانند متنی آماده برای خود بنویسند که در صورت دریافت پیغام، به صورت اتوماتیک برای افراد ارسال گردد؛ مثلاً از آنجایی که دارم روی فلان پروژه کار می کنم، متأسفانه تا یک ساعت دیگر قادر به جوابگویی به ایمیل هایم نیستم. این پیغام کوتاه باعث می گردد همکاران دیگر حس کنند که فرد به آن ها احترام گذاشته و در عین حال برای او ارزش قائل خواهند بود زیرا می دانند که می خواهد روی کارش تمرکز کند و آن را به بهترین شکل انجام دهد.
اگر در محیط کار هم ازلحاظ فیزیکی و هم ازلحاظ ذهنی شرایط خوبی برای کارمندان ایجاد کنید، از میزان حواس پرتی آن ها کم می گردد و می توانند برای مدتی طولانی روی کار تمرکز کنند. زمان آن فر ارسیده که به کارمندانتان اجازه دهید که به معنای واقعی کلمه استراحت کنند تا بیشترین پتانسیل کاری را داشته باشند و توانایی هایشان را شکوفا کنند.
2121
منبع: خبرآنلاین