چه کسی برنده جنگ تجاری چین و امریکا می گردد؟

به گزارش بلاگ پو، فشارهای تحریمی امریکا برچین نه تنها شرایط را برای این ابرقدرت مالی تغییر داده بلکه بعضی کشورهای دیگر فعال در حوزه تکنولوژی که در چین حضور دارند نیز از آن تأثیر گرفته اند. یکی از این کشورها تایوان است که بعضی آن را در شرایط فعلی یک بازنده می دانند و در مقابل، گروهی معتقدند این کشور با اتخاذ تدابیری ویژه می تواند از تنش بین امریکا و چین بیشترین بهره را بگیرد.

چه کسی برنده جنگ تجاری چین و امریکا می گردد؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

تنش بین واشنگتن و چین هر روز وارد فاز تازه ای می گردد و در این میان، کمپانی های فناوری بیشترین آسیب را می بینند به عنوان مثال آینده هواوی، این غول دنیای تلفن همراه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. هرچند به تازگی وزیر خزانه داری امریکا دلیل فشار های این کشور به شرکت هواوی را مرتبط با امنیت ملی امریکا عنوان نموده و یادآور شده است که در صورت پیشرفت مذاکرات تجاری ایالات متحده با چین، احتمال اینکه دونالد ترامپ فشار ها بر هواوی را کاهش دهد، وجود دارد ولی ماجرا هرچه که هست، این فشارهای امریکا نه تنها شرایط را برای چین تغییر داده بلکه بعضی کشورهای دیگر فعال در حوزه تکنولوژی که در چین فعال هستند نیز از آن تأثیر گرفته اند. یکی از این کشورها تایوان است که بعضی آن را در شرایط فعلی یک بازنده می دانند و در مقابل، گروهی معتقدند این کشور با اتخاذ تدابیری ویژه می تواند از تنش بین امریکا و چین بیشترین بهره را بگیرد.

تایوان، قطب فراوری نوت بوک در دنیا

جنگ تجاری امریکا و چین تأثیر منفی بر اقتصاد دنیای دارد و یکی از کشورهایی که در این زمینه نگرانی های زیادی پیدا نموده تایوان است اما در مقابل، بعضی با توجه به سخت تر شدن شرایط برای چین، آن را یک فرصت اقتصادی می دانند.

با توئیت ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه 25درصدی برای کالاهای وارداتی از چین که بخش عمده آن را تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ، نوت بوک و... تشکیل می دهد، بسیاری از شرکت های تایوانی که در چرخه فراوری این کالاها در چین، نقشی اساسی دارند نگران شده و حتی تصمیم به خروج از چین و بازگشت به تایوان یا مهاجرت به کشورهای دیگر گرفته اند. تایوان جزیره ای با اقتصادی مناسب است که مابین چین و امریکا دو غول اقتصادی دنیا گرفتار شده است و فعالان حوزه تکنولوژی دغدغه دارند که پس لرزه های جنگ این دو کشور به تایوان نیز برسد.

تریسی سای یک محقق تایوانی معتقد است از آنجا که تایوان هاب(قطب) فراوری نت بوک در دنیا محسوب می گردد، این تعرفه های سنگین می تواند دردسر بزرگی برای اقتصاد این کشور ایجاد کند. وی می گوید: سه برند برتر امریکایی اپل، دل(Dell)وHewlett Packard برای 90درصد از فراوری و همچنین مونتاژ لپ تاپ و نوت بوک های خود به کمپانی های تایوانی احتیاج دارند و این افزایش تعرفه، به این کمپانی ها نیز آسیب می رساند. با توجه به افزایش تعرفه و بالا رفتن قیمت محصولات، کمپانی های بزرگی مانند اپل یا اچ پی، فروش و سود کمتری خواهند داشت بنابراین سفارش کمتری برای فراوری کالا می دهند که این موضوع به نفع تایوان نیست.

ارتش فناورانه تایوان در چین

اما کدام یک از کمپانی های تایوانی به فراوری قطعات و کالا در چین و در نهایت ارسال آن به امریکا می پردازند؟ طبق گزارش مرکز داده های اقتصادی تایوان، 40درصد کالاهای فراوری شده در تایوان به چین صادر می گردد و در 10 ماهه سال 2018، مواد نیمه رسانا 62.6درصد از کل صادرات فناوری پیشرفته تایوان را به خود اختصاص داده است. کمپانی تایوانی فاکسکان یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان قطعات و تراشه های الکتریکی و تأمین نماینده اصلی قطعات برای اپل است که به تازگی اعلام نموده در نتیجه جنگ تجاری امریکا و چین با چالش های زیادی روبرو شده است. شرکت تایوانی پگاترون نیز تلفن های هوشمند را برای کمپانی های امریکایی ازجمله اپل در چین مونتاژ نموده و به امریکا صادر می نمایند. بعضی کمپانی های تایوانی ازجمله Largan Precision و همچنین TDK هم تأمین نماینده بعضی قطعات تلفن های هوشمند برای اپل هستند.

Quanta Computer دیگر کمپانی تایوانی است که برای اپل وHewlett-Packard نوت بوک فراوری می نماید و بازاری 6.9میلیارد دلاری دارد. Compal Electronics دیگر شرکت تایوانی با ارزش 2.8میلیارد دلار نیز کامپیوترهای خانگی را برای کمپانی Dell و همچنین شرکت چینی لنوو فراوری می نماید.

Wistronهم یک شرکت کوچک تایوانی است که به مونتاژ کامپیوترها در چین می پردازد و همه این موارد نشان می دهد که جنگ امریکا و چین می تواند به دلیل کاهش تقاضا در امریکا، کمپانی های تایوانی را نیز به مرز ورشکستگی برساند مگر اینکه فکری برای تغییر این شرایط بنمایند.

مهاجرت، یک تیغ دو لبه

در 30سال گذشته 48هزار کمپانی تایوانی بیش از 120میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری نموده اند که بخش عمده آنها در حوزه قطعات الکترونیکی، تلفن های هوشمند، لپ تاپ و... کارخانه هایی در چین راه انداخته اند و بیشتر این فراوریات هم راهی بازار امریکا می گردد. پیش از این، کمپانی های تایوانی ازجمله ایسر(Acer)، ایسوس(Asus)، Hon Hai و MSI از تایوان راهی چین شدند تا بتوانند از نیروی کار ارزان و ماهر موجود در چین استفاده نمایند و هزینه ها را کاهشی محسوس بدهند تا این تجارت برایشان پرسودتر گردد. همچنین کمپانی های ایسوس و ایسر با کمپانی های فناوری بزرگ امریکایی همچون اپل، دل، اچ پی و مایکروسافت قراردادهایی تعیین بستند تا قطعات مورد احتیاج برای آنها را با کیفیت مناسب و قیمتی متعادل فراوری نمایند ولی حالا امریکا معادلات آنها را به هم ریخته است و کمپانی های تایوانی بهترین راه حل را خروج از چین و بازگشت به سرزمین مادری یا سایر کشورهای آسیایی که در آن نیروی کار ارزان وجود داشته باشد، می بینند.

هرچند این انتقال و مهاجرت، بی شک بسیار هزینه بر است ولی فعالان این حوزه اطمینان دارند که اگر در چین باقی بمانند یکی از بازنده های اصلی جنگ بین دو ابرقدرت خواهند بود اما این مهاجرت می تواند یک فرصت اقتصادی ویژه برای آنها رقم بزند و حتی از جنگ و تنش بین واشنگتن و چین بیشترین سود را ببرند. حالا قرار است کمپانی های فناوری تایوانی که به دلیل نیروی کار ارزان در چین به فراوری می پرداختند مقاصدی ارزان تر در میان کشورهای آسیایی و هندوستان انتخاب نمایند.

اما تایوانی ها کدام کشور را جایگزین چین می نمایند؟ بعضی از کمپانی های تایوانی، به کشور خود یعنی تایوان بازگشتند.البته بازگشت این کمپانی های تایوانی به تایوان، هزینه ها را افزایش می دهد ولی بعضی معتقدند تجهیز خط فراوری کارخانجات این کمپانی ها به اتوماسیون، کمبود نیروی متخصص و همچنین کارگران ارزان قیمت را به مسئله ای کوچک تبدیل خواهد نمود. البته آنها لازم نیست که همه کارخانجاتشان را انتقال دهند و بعضی همچنان به فعالیت در چین ادامه می دهند تا سایر نقاط دنیا را پوشش دهند و تنها بخشی از فراوری که برای تأمین احتیاج امریکا ضروری است منتقل خواهد شد.

از مقاصد دیگری که بعضی فراورینماینده ها به آن چشم دوخته اند می توان به ویتنام اشاره نمود. تایوانی ها می خواهند به ویتنام به عنوان یک کشور با نیروی کار ارزان در آسیا که هدف تحریم های امریکا نیست، مهاجرت نمایند. به اعتقاد این گروه، ویتنام بیشترین منفعت را از جنگ بین دو ابرقدرت می برد و بر فراوری ناخالص داخلی این کشور 7.6درصد افزوده خواهد شد چرا که کمپانی های تایوانی از چین به این کشور مهاجرت می نمایند و میزان صادرات آن به چین و امریکا افزایش می یابد.در ویتنام قطعات تلفن همراه، ماشین های پردازش اطلاعات،اتوماسیون، مدارهای یک÷ارچه الکترونیکی و وسایل نیمه رسانا فراوری می گردد. مالزی نیز یکی دیگر از مقاصدی است که انتظار می رود تایوانی ها به آن روی خوش نشان دهند و این کشور نیز همچون ویتنام و تایوان به جمع برنده های جنگ تجاری چین و امریکا بپیوندد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7867

به "چه کسی برنده جنگ تجاری چین و امریکا می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی برنده جنگ تجاری چین و امریکا می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید