چگونه رم کامپیوتر را برای حداکثر کارایی بهینه سازی کنیم؟

به گزارش بلاگ پو، رم یکی از مهم ترین بخش های کامپیوتر محسوب می گردد و به زبان بسیار ساده به اسم حافظه کوتاه مدت سیستم انجام وظیفه می نماید. هرچقدر رم سریع تر و بهتر باشد، در زمینه چندوظیفگی امکانات بیشتری را عملی می نماید و به همین دلیل اگر رم کامپیوتر به خوبی بهینه سازی شده باشد، می توانید از حداکثر توان آن استفاده کنید.

چگونه رم کامپیوتر را برای حداکثر کارایی بهینه سازی کنیم؟

در ادامه به تعدادی از راهکارها و روش های مربوط به بهینه سازی رم می پردازیم که با بهره گیری از این توصیه ها، می توانید عملکرد رم سیستم خود را بهتر کنید.

آنالیز پردازش های فعال در پس زمینه

پردازش های غیرضروری یکی از مهم ترین عامل های اشغال بخش زیادی از ظرفیت رم هستند. بنابراین ساده ترین و موثرترین کاری که برای افزایش کارایی رم می توانید انجام دهید این است که چنین پردازش هایی را زیرنظر بگیرید و موارد غیرضروری را حذف کنید.

برای این کار باید به بخش Task Manager ویندوز سر بزنید که اطلاعات زیادی در خصوص پردازنده، رم، شبکه و پردازنده گرافیکی نمایش می دهد. برای مراجعه به این بخش، می توانید روی تسک بار ویندوز راست کلیک کنید و گزینه Task Manager را انتخاب کنید. بعلاوه با فشردن کلیدهای Ctrl+ Shift+ Esc هم راهی این ابزار می شوید. البته باید خاطرنشان کنیم بعضی از پردازش ها ضروری هستند و قبل از غیرفعال کردن آن ها، نام پردازش موردنظر را در اینترنت جستجو کنید تا از ضروری بودن یا نبودن آن مطمئن شوید.

حذف برنامه های غیرضروری از استارت آپ

بعضی از برنامه های ویندوز بلافاصله بعد از روشن شدن سیستم، فعال می شوند. این نوع برنامه ها حتی اگر مورد استفاده هم قرار نگیرند، می توانند بخش قابل توجهی از رم سیستم را اشغال نمایند. به همین دلیل اگر این برنامه های ضروری نیستند، بهتر است آن ها را از استارت آپ ویندوز حذف کنید.

برای این کار باید به Task Manager سر بزنید و به تب Startup مراجعه کنید. در این بخش، لیستی از برنامه های استارت آپ ویندوز تاثیر آن ها بر رم سیستم نشان داده می گردد. برای غیرفعال کردن هرکدام از این برنامه ها کافی است بر روی نام برنامه موردنظر راست کلیک کنید و گزینه Disable را انتخاب کنید.

استفاده از مرورگر متفاوت

همانطور که احتمالا می دانید، مرورگر گوگل کروم به اشغال بخش زیادی از حافظه رم معروفیت دارد. به خصوص اگر سیستم شما دارای فقط 4 یا 8 گیگابایت رم باشد، فشار مربوط به این مرورگر بیشتر احساس می گردد. به همین دلیل اگر مرتبا با مشکل کمبود ظرفیت رم روبرو می شوید، بهتر است گوگل کروم را کنار بگذارید.

بین مرورگرهای سبک می توانیم به گزینه هایی مانند Opera، Midori، Vivaldi و Light اشاره کنیم که فشار بسیار کمتری به رم وارد می نمایند. بعلاوه نباید مایکروسافت اج را از قلم بیندازیم که اگرچه در پشت صحنه شباهت زیادی به گوگل کروم دارد، ولی در زمینه استفاده از حافظه رم حرف بیشتری برای گفتن دارد.

آپدیت نرم افزاری

در آپدیت های نرم افزاری معمولا به بهینه سازی رم هم توجه می گردد و این موضوع برای انواع و اقسام نرم افزارها از جمله ویندوز صدق می نماید. به همین دلیل بهتر است همیشه تمام برنامه های نصب شده در سیستم خود را به روز نگه دارید. علاوه بر این نصب آپدیت های ویندوز را هم پشت گوش نیندازید.

بهره گیری از MSConfig

برنامه های نصب شده در ویندوز معمولا بسیاری از سرویس های خود را در پس زمینه اجرا می نمایند. این پردازش ها می توانند بخش زیادی از رم کامپیوتر را اشغال نمایند و سرعت سیستم را پایین بیاورند ولی با استفاده از ابزار MSConfig می توانید این سرویس ها را غیرفعال کنید.

برای دسترسی به این ابزار، کافی است در بخش جستجوی تسک بار عبارت MSConfig را بنویسید و بر روی نتیجه به نمایش در آمده کلیک کنید. قبل از انجام هر کاری، تیک گزینه Hide all Microsoft services را بزنید تا سرویس های ضروری نمایش داده نشوند. غیرفعال کردن سرویس های مربوط به برنامه های مختلف می تواند عواقب غیرمنتظره ای داشته باشد. به همین دلیل بهتر است بعد از غیرفعال کردن سرویس های یک برنامه، شرایط آن را آنالیز کنید.

ایجاد رم مجازی

یکی از قابلیت های ویندوز این است که می تواند بخشی از حافظه داخلی سیستم را به اسم رم مجازی استفاده کند. برای ایجاد رم مجازی می توانید این گام ها را دنبال کنید:

  • به Settings > System > About سر بزنید و سپس گزینه Advanced system settings را انتخاب کنید.
  • در بخش Performance گزینه Settings را انتخاب کنید.
  • حالا در تب Advanced در بخش Virtual memory گزینه Change را انتخاب کنید.

با این کار پنل مربوط به رم مجازی پدیدار می گردد. اگر گزینه Automatically manage paging file size for all drives را فعال کنید، ویندوز به طور اتوماتیک ظرفیت رم مجازی را مدیریت می نماید. بعلاوه می توانید ظرفیت آن را به طور دستی معین کنید. باید خاطرنشان کنیم اگر ظرفیت رم مجازی را بیش از حد معین کنید، سرعت سیستم کاهش پیدا می نماید. باید یادآوری کنیم که حتی اگر از حافظه SSD استفاده می کنید، سرعت آن بسیار پایین تر از حافظه رم است.

پروفایل های XMP/AMP

با استفاده از پروفایل های XMP یا AMP می توانید به صورت بهینه تری از رم بهره ببرید. برای بهره گیری از این پروفایل ها، بعد از روشن کردن سیستم باید به بخش BIOS سر بزنید. با پیکربندی این پروفایل ها، حداکثر سرعت رم مورد استفاده قرار می گیرد و به طور اتوماتیک ولتاژ موردنیاز برای اورکلاک تنظیم می گردد.

چرا نباید از نرم افزارهای مختص بهینه سازی رم بهره ببرید؟

بعضی از نرم افزارها خود را به اسم ابزاری برای بهینه سازی رم کامپیوتر معرفی می نمایند. نرم افزارهایی که مدعی بهینه سازی رم هستند، عمدتا برنامه ها را مجبور به استفاده از رم مجازی می نمایند. چنین کاری منجر به آزاد شدن بخش قابل توجهی از ظرفیت رم می گردد، اما از طرف دیگر سرعت سیستم کاهش پیدا می نماید.

سخن آخر

کمبود ظرفیت رم و پایین بودن سرعت آن مسائل مختلفی را برای سیستم ایجاد می نماید. اگرچه بسیاری از کاربران دوست دارند برای بهینه سازی رم سیستم خود از نرم افزارهای مختص این کار استفاده نمایند، اما همانطور که گفتیم بیشتر این برنامه ها عملکرد موردنظر کاربران را ارائه نمی نمایند. به همین دلیل بهتر است برای بهینه سازی رم کامپیوتر از همین روش های ساده که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، بهره ببرید.

منبع: Make Use Of

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55165

به "چگونه رم کامپیوتر را برای حداکثر کارایی بهینه سازی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رم کامپیوتر را برای حداکثر کارایی بهینه سازی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید