کاروانسرای سعدالسلطنه - بازار قزوین

به گزارش بلاگ پو، سرای سعدالسلطنة در قزوین یکی از باشکوهترین بناهای تجاری باستانی است که در زمان قاجاریه بنا و باعث رونق بازار بین المللی قزوین آن موقع شد.

کاروانسرای سعدالسلطنه - بازار قزوین

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ آنلاین از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مجموعه بازار قزوین با معماری خاص و قدیمی، یکی از مکان های دیدنی شهر قزوین است. تاریخچه بازار در قزوین به یکهزار سال پیش می رسد و با گذشت زمان این بازار تا دوره صفوی رشد نموده و در این دوره با انتخاب قزوین به عنوان پایتخت ایران و پس از آن با احداث طرح های عمرانی عمومی قابل توجهی در دورهٔ قاجار مانند سرای سعد السلطنه در همجواری بازار به علت قرار دریافت شهر قزوین در محور ارتباطی پایتخت به غرب و شمال ایران ارزش فوق العاده ای به آن داده می گردد.

کاروانسرای سعدالسلطنه که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز معروف است، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام خمینی واقع شده است. ورودی اصلی کاروانسرای سعدالسلطنه از خیابان امام خمینی است که 4 طاق نما در طرفین داشته و سقف آن نورگیر ندارد و به صورت عرقچین ساخته شده است و خیابان را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل می سازد.

این کاروانسرا دارای محوطه تاریخی بسیار زیبا است که در حال حاضر بزرگ ترین مجموعه کاروانسرایی شهری قزوین محسوب می گردد که در عهد قاجار و در زمان ناصر الدین شاه توسط سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین بنا شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سر پوشیده دنیا و بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و یکی از معدود کاروانسرا های ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … می باشد. نقش این کاروانسرا در گذشته به عنوان یک سرای بازرگانی بوده است.

بعضی می گویند چون مجموعه کاروانسرا در محل میدان چوگان دوران صفویه (کاخ باغ سعادت، میدان سعادت) بنا شده بود به آن سرای سعادت می گفتند. محمد باقرخان سعدالسلطنه اصفهانی حاکم وقت شهر قزوین در اواخر دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار (سال 1310 هجری قمری) با توجه به مراودات مالی فراوان ایران با روسیه و ترکیه، دستور داد کاروانسرایی در زمینی به مساحت 2.7 هکتار با حدود 400 حجره در شهر قزوین بنا نمایند و لقب خویش را بر روی آن نهاد و کاروانسرای سعدالسلطنه بعد از حدود دو سال با همت دو معمار اصفهانی و دو معمار قزوینی یعنی در سال 1312 هجری قمری به بهره برداری رسید.

ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده ای واقع شده است. سقف آن نورگیر ندارد و به صورت عرقچین ساخته شده است و خیابان را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل می سازد. چهار طرف گنبد را، چهار نیم گنبد با رسمی بندی و نورگیر فراگرفته اند که فضا را بزرگتر نشان می دهند. هشتى بنا که پس از درِ ورودى واقع شده است، با آجر و کاشى تزئین شده و سقف یزدى بندى شده دارد.

منبع: سفرگو
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18723

به "کاروانسرای سعدالسلطنه - بازار قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای سعدالسلطنه - بازار قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید