گردشگری روستایی راهکاری برای عبور از چالش های صنعت توریسم است

به گزارش بلاگ پو، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، گردشگری روستایی راهکاری برای عبور از چالش های صنعت توریسم است.

گردشگری روستایی راهکاری برای عبور از چالش های صنعت توریسم است

استان فارس علاوه بر اینکه به علت وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی ثبت ملی و 4 اثر دنیای، در حوزه میراثی جایگاهی دارد، بواسطه تنوع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی و حضور اقوام مختلف، دارای جذابیت های کم نظیری برای جذب توریست است؛ ظرفیت هایی که عمدتا در بخش روستایی و عشایر این استان وجود دارد و همچنان جزو داشته های مغفول مانده بشمار می رود.

توریستی روستایی شامل تمام فعالیت های توریستی در محیط روستایی با توجه به بافت سنتی و فرهنگی روستایی، هنرهای سنتی و صنایع دستی، آداب و رسوم سنتی و غذاها است که روز به روز بر هواداران این نوع توریستی اضافه نموده می گردد. توریستی روستایی جنبه های مختلفی دارد که یکی از جنبه های آن معین روستاهایی به عنوان روستاهای هدف توریستی برای توسعه توریستی پایدار در هر منطقه است.

سالهاست که سازمان میراث فرهنگی با هدف توسعه توریستی روستایی، روستاهای دارای قابلیت های ویژه برای جذب توریست و معرفی فرهنگ بومی را به عنوان هدف توریستی نامید؛ اما این اقدام که با هدف ترویج و توسعه توریستی روستایی، بنا قرار گرفت و در سالهای آغازین منجر به گگردده شدن درهای جدیدی به سمت رونق مالی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و بسترسازی برای حرکت به سمت مهاجرت معکوس منجر شده بود، در میانه راه، به دلایل مختلف تداوم نیافت.

استان فارس بواسطه وسعت جغرافیایی و در برگیری جمعیتی از اقوام، طوایف و پیروان مذاهب و ادیان مختلف، تنوع آب و هوایی، گستردگی و تعدد روستاها و حضور عشایر، بی تردید یکی از منطقه ها مهم در زمینه توریستی روستایی به عنوان راه حلی برای بهبود شرایط اقتصاد روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و تبعات متعدد اجتماعی، فرهنگی و مالی آن است.

آنچه از روستای هدف توریستی به فکر می آید، غلبه عناصر طبیعی بر دیگر عناصر در مقوله توریستی است و میتوان گفت روستاهای هدف توریستی، تاریخ و تمدن، فرهنگ و هنر و طبیعت را در معرض دید توریستان قرار می دهند.

معاون نظارت بر امور سرمایه گذاری و اشتغال روستاهای استانداری فارس با اشاره به تعیین شدن 46 روستای هدف توریستی در این استان و ایجاد 106 بومگردی روستایی، افزود: توریستی شیراز مورد توجه دنیا است اما بعضی از ظرفیت ها همانند توریستی روستایی در آن مغفول مانده، حال آنکه که فارس از ظرفیت های بالقوه ای نسبت به سایر استان ها با وجود تنوع اقلیم و قومیت ها دارد.

بهرنگ معصومی با اشاره به اینکه استان فارس از اقلیم متنوع و اقوام گوناگونی برخوردار است، افزود: متاسفانه شیوع کرونا طی دوسال اخیر به این بخش آسیب های جدی وارزد نموده بطوریکه بعضی از سرمایه گذاران این حوزه از این مقوله خارج شده و بعضی از طرح های توسعه ای نیز نیمه کاره به جای مانده است.

این مقام مسئول در استانداری فارس افزود: از آنجایی که دولت نگاه ویژه ای به بخش توریستی دارد میتوان از این فرصت با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت به رونق اشتغال و درآمدزایی و بعلاوه پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها استفاده کرد.

یک کارشناس توریستی و بازسازی استان فارس با تاکید بر اینکه استان فارس ایران کوچک محسوب شده و این اتفاق فرصت بزرگی برای توسعه توریستی است، افزود: متاسفانه در استان به علت چندگانگی مدیریت بافت های تاریخی و رسیدگی به توریستی باعث شده تا قابلیت های فارس به درستی معین، تبین و مورد استفاده قرار نگیرند.

خشایار شیبانی ادامه داد: توریستی روستایی در فارس از سایر استان ها متفاوت بوده و از تنوع بی نظیری برخوردار است که متاسفانه بی برنامگی در بخش توریستی در کشور باعث شد تا این امر به درستی پایه گذاری نگردد.

وی افزود: دولت باید با معین روستاهای هدف، برنامه ریزی، ایجاد زیر ساخت و سرمایه گذاری به ایجاد اشتغال پایدار یاری کند. اکنون مدیران در پی ایجاد اشتغال پایدار حتی به قیمت معین اعتبار بالا هستند، اما توریستی روستایی علاوه بر ایجاد بالغ بر 9 شغل حاشیه ای می تواند اشتغال پایدار را با هزینه و در مدت زمان کوتاه تری ایجاد کند.

شیبانی با بیان اینکه توریستی روستایی به واسطه در برگیری، فرهنگ، تاریخ، هنر و اصالت، یک پکیج کامل برای سرگرمی خانواده های ایرانی است، گفت: با توجه به اینکه سفرهای خارجی دیگر برای مردم به صرفه نیست و از طرفی شمار توریستان خارجی هم کاسته شده است، میتوان توریستی روستایی را مبنای ترویج توریستی داخلی به عنوان یک راه حل مهم در برطرف چالش این بخش قرار داد و با برنامه آن را دنبال کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57476

به "گردشگری روستایی راهکاری برای عبور از چالش های صنعت توریسم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری روستایی راهکاری برای عبور از چالش های صنعت توریسم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید