گره کور برجام به دست چه کسی باز می گردد؟

به گزارش بلاگ پو، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تعلل دولت جدید آمریکا برای عمل به وعده اش مبنی بر بازگشت به برجام تاکید نمود: پنجره بایدن برای بازگشت به تعامل با ایران در حال بسته شدن است. روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود با اشاره به وعده های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت: رئیس جمهور بایدن و متحدانش قول شروع تازه ای را دادند؛ اینکه دولت آن ها خسارات ناشی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین را برای لغو مشارکت ایالات متحده در توافق هسته ای با ایران جبران خواهد نمود، کارزار فشار حداکثری ترامپ (علیه ایران) متوقف می گردد و بایدن این توافق دیپلماتیک را نجات می دهد. توافقی که در راس موفقیت های سیاست خارجی ایالات متحده در زمان معاونت خود او بود.

گره کور برجام به دست چه کسی باز می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه اما مقامات تهران و واشنگتن هر دو می گویند که ابتدا طرف دیگر باید گام اول را در بازگشت به تعهداتش بردارد نوشت: کاخ سفید نسبت به واکنش های احتمالی واشنگتن و همچنین بعضی از گوشه های خاورمیانه در صورتی که بخواهد امتیازاتی به ایران بدهد، نگران است. رویکرد آهسته آن به این اوضاع بعضی از هواداران سازش (با ایران) را نگران نموده است و آن ها احتیاج به اقدام سریع را پیش از آنکه شرایط برای دیپلماسی نامساعدتر گردد، تشخیص داده اند. اما این رویکرد از سوی جرد کوشنر، داماد ترامپ و نماینده سابق در امور خاورمیانه که از بایدن در اظهارات اخیر خود به دلیل بلوف ایران استقبال کرد، مورد استقبال قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه، ایران ممکن است بلوف نزند. اگرچه اقتصاد این کشور به شدت تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته است، اما نظام ایران مقاومت نسبتاً خوبی از خود نشان داده است. از طرفی دیگر انتظار می رود پس انتخابات پیش رو در ماه ژوئن یک دولت سرسختتر از دولتی که در حال حاضر وجود دارد، روی کار بیاید. این شرایط احتمالاً تمایل دولت بایدن برای بازگرداندن ایران به توافق هسته ای و به علاوه بسط دادن مذاکرات به موارد دیگر، همچون سیاست های ایران در خاورمیانه و برنامه موشکی بالستیک این کشور را پیچیده تر می نماید.

ولی نصر، استاد امور بین الملل دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته در دانشگاه جان هاپکینزدر این باره گفت: هرچه این بن بست طولانی تر گردد، ایرانی ها بیشتر به این نتیجه می رسند که آمریکا مایل به برطرف تحریم ها نیست و برای بایدن سخت تر خواهد بود که نه تنها توافق هسته ای را نجات دهد، بلکه برای دستیابی به توافقات بعدی با ایران که ایالات متحده و متحدانش به دنبال آن هستند، فشار بیاورد.

در این زمینه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دوازده سال طول کشید تا جامعه جهانی و ایران اختلاف نظر ها را کنار گذاشته و به یک توافق برسند؛ از این منظر اگر برجام از بین برود، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

آمریکا تا به امروز قدم مثبتی را برای احیای برجام برنداشته است

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه برای احیای برجام آمریکا باید قدم های عملی بردارد تا حسن نیت خود را نشان دهد، گفت: در این زمینه آمریکا اقدام قابل اعتنایی که بتوان بر اساس آن ارزیابی کرد که این کشور اراده لازم برای بازگشت به برجام را دارد تا حالا نشان نداده، در این رابطه اخباری که در خصوص آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق که چند وقتی است مطرح شده اگر جنبه عملی به خود بگیرد می توان آن را نشانه ای از کوشش آمریکا برای بازگشت به برجام و احیای آن قلمداد کرد.

وی افزود: البته باید این نکته را متذکر شد که حتی آزادسازی منابع بلوکه شده ایران قدم کافی قلمداد نمی گردد، بلکه در این زمینه آمریکا باید گام های عملی تری را بردارد، بنابراین تا زمانی که آمریکا اقدامی را در جهت کاهش تحریم ها و لغو آن ها انجام ندهد به نظر می رسد گشایشی در زمینه برجام و یا انجام مذاکرات رخ نمی دهد.

ابوالفتح گفت: هر چند در این زمینه آمریکا اقداماتی نظیر پس دریافت مکانیزم ماشه و یا عدم تصویب قطعنامه در شورای حکام را انجام داد، اما این مسائل به هیچ عنوان نمی تواند سیگنال مثبتی از سوی دولت آمریکا باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه همچنان بن بستی که در رابطه با برجام از گذشته وجود داشته بین ایران و آمریکا ادامه دارد، افزود: بعد از به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا، در داخل بعضی این تصور را داشتند که با روی کار آمدن یک دموکرات گره مسائل موجود در روابط بین ایران و آمریکا می تواند باز گردد، اما با گذشت مدتی از حضور بایدن در کاخ سفید مشاهده شد که حضور وی نیز نیز نتوانسته تغییری در سیاست آمریکا ایجاد کند و همچنان همان راستا ترامپ در حال طی شدن است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: فرارو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 47019

به "گره کور برجام به دست چه کسی باز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره کور برجام به دست چه کسی باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید